Plany ZDiTM w Szczecinie na razie nie przewidują, aby po torowisku w ul. Sosabowskiego jeździły autobusy. A to przede wszystkim dlatego jest ono betonowe, a nie zielone. „Ten przykład pokazuje, jak wygląda brak planowania długoterminowego” – uważa radny miejski Przemysław Słowik.

Dwukierunkowe torowisko to część nowej arterii Sosabowskiego z dwoma jezdniami i dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Otwarte zostało pod koniec czerwca. Obecnie kursują po nim tramwaje linii nr 5 i 7. 

Betonowe, aby mogły jeździć po nim autobusy…

Torowisko jest betonowe, aby mogły po nim jeździć również autobusy. Jak czytamy w odpowiedzi zastępcy prezydenta miasta Łukasza Kadłubowskiego na interpelację, celem było „zapewnienie komfortowej obsługi pasażerów komunikacji autobusowej i tramwajowej poprzez korzystanie ze wspólnych przystanków autobusowo-tramwajowych”.

„Nie jest to możliwe w przypadku wykonania torowiska tramwajowego w technologii zielonej” – podkreśla.

…ale te pozostaną na starym odcinku ulicy Szafera

Jak jednak dodaje, w chwili obecnej ZDiTM „nie planuje uruchomienia linii autobusowej”.

„Linie autobusowe z Bezrzecza w kierunku Klonowica pozostaną na starym odcinku ulicy Szafera, aby zapewnić dostępność do komunikacji publicznej mieszkańców rejonu ulic Drozdowej, Żyznej itd.” – czytamy.

– Na Sosabowskiego mamy ciąg dalszy przeskalowanej dwupasmowej jezdni, więc autobusy, nawet gdyby ktoś je planował, nie musiałyby korzystać z torowiska – zwraca uwagę radny Przemysław Słowik. – Praktycznie każdy nowy fragment torów położonych w Szczecinie jest co do zasady traktowany jako PAT, nawet jeśli ZDiTM nie planuje wysyłać na tę trasę autobusów – krytykuje Przemysław Słowik.

Zielone tańsze niż betonowe

W ciągu ostatnich 10 lat w Szczecinie wybudowano 4,52 km zielonych torowisk. Jak jednak zwraca uwagę Przemysław Słowik, podana długość odnosi się do pojedynczego toru.

– Nowe torowiska są dwutorowe, czyli w praktyce mamy 2,5 kilometra. A przy każdej kolejnej inwestycji powinny być priorytetem – podkreśla. – Zielone torowisko redukuje hałas, zmniejsza poziom drgań podłoża, retencjonuje wodę, pochłania zanieczyszczenia powietrza, schładza okolicę, jest tańsze niż betonowe i ogólnie podnosi estetyczne walory okolicy – wymienia.

Autobusy będą mogły korzystać z nowego torowiska w ramach komunikacji zastępczej za tramwaj.