Ceglaną konstrukcję podziemnego tunelu odsłonięto podczas przebudowy peronu nr 3 na Dworcu Głównym. Odkrycie jest niespodzianką dla wykonawcy i PKP Polskich Linii Kolejowych.
- Podczas prac rozbiórkowych na peronie nr 3 odkryto fragment konstrukcji tunelu. Z odkrytego fragmentu wynika, że biegł on w poprzek peronów nr 3, 2 i 1. Odchodził od niego tunel biegnący wzdłuż peronu nr 3, który jest zasypany. Nie znamy oficjalnego przeznaczenia podziemnego tunelu oraz daty jego powstania – informuje Zbigniew Wolny z Zespołu Prasowego PKP PLK.
Dokąd prowadził zasypany korytarz?
Tunel odsłonięto za starą kładką, na wysokości czwartego peronu i lokomotywowni. W wykopie widać ceglaną, łukową konstrukcję, a także stalowe drzwi i pozostałości farby fosforyzującej.
- Oznacza to, że starszy ceglany tunel został w czasie II wojny przystosowany do pełnienia funkcji schronu – mówi Agnieszka Fader z Podziemnych Tras Szczecina. - Trudno jednak przesądzać jakie było pierwotne przeznaczenie tunelu. Stawiałabym na to, że to część infrastruktury tuneli pocztowych. Wskazuje na to bardzo podobna konstrukcja do znanych nam tuneli pocztowych zaczynających się pod budynkiem dawnej poczty dworcowej. Przebieg odnogi tunelu pod peronem trzecim może oznaczać, że łączył się on z tamtymi korytarzami.
Tunel na planie z 1905 r.
Odsłonięty właśnie tunel biegnie również w poprzek peronów nr 3, 2 i 1. Na planie Dworca Głównego z 1905 r. w okolicach tego miejsca jest zaznaczony podziemny korytarz o takim przebiegu (bez odnogi pod peronem trzecim). Kilka lat temu ten plan analizowany był na forum Sedina.pl. Na jego podstawie jeden z użytkowników doszukiwał się istnienia trzech podziemnych tuneli pod torami i peronami. Dwa dobrze znane to tunel pasażerski (jeszcze niedawno można było nim dojść na perony) i wspomniany wcześniej tunel pocztowo-bagażowy.
„No i trzeci na końcach peronów (na wysokości pętli autobusowej) tam były jakieś magazyny ale nie wiem od czego. Oczywiście z tych tuneli były wyprowadzone windy” – czytamy na forum Sedina.pl
fot. Sedina.pl
Kolizja z wiatą
Obecnie wykonawca przebudowy dworca – firma Porr - i PKP PLK nie skupiają się na ustalaniu przeznaczenia odkrytego tunelu, tylko na rozwiązaniu bardziej praktycznego problemu. Prawdopodobnie trzeba będzie bowiem nieco skorygować projekt przebudowy peronu.
- Na tej części peronu nr 3 zaprojektowano nową wiatę peronową. Aktualnie analizujemy zakres kolizji fundamentów wiaty z odkopaną konstrukcją tunelu – mówi Zbigniew Wolny.
Modernizacja dworca potrwa do końca 2019 r. Na razie oddano do użytku peron nr 2. Poza pracami na peronie nr 3 przewidziano jeszcze przebudowę starej kładki i połączenie jej łącznikiem z nową.
Komentarze
30