W czwartek oddano do użytku obwodnicę Przecławia i Warzymic. Budowa 4,3-kilometrowego odcinka drogi głównej ruchu przyspieszonego kosztowała 85,9 mln zł.

Nowa droga od wschodu omija Przecław i Warzymice. Zaczyna się na rondzie Hakena w Szczecinie, a kończy tymczasowym rondem w Smętowicach (do czasu budowy II etapu), gdzie łączy się ze starą DK13.

Maksymalna prędkość – 100 km/h

Po drodze zaprojektowano węzeł Przecław z dwoma rondami i wiaduktem, pozwalający na zjazd w kierunku Przecławia i Ustowa. Jest też wiadukt nad obwodnicą, który obsługuje trasę Przecław – Kurów.

„Obwodnica Przecławia i Warzymic jest dwujezdniową drogą klasy GP (główna o ruchu przyśpieszonym) o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Każda jezdnia posiada pobocze utwardzone o szerokości 1,5 m.” – informują przedstawiciele zamawiającego, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. „Zgodnie z obowiązującymi przepisami trasą można poruszać się z prędkością 100 km/h. Na obwodnicy jest zakaz ruchu rowerów i pojazdów wolnobieżnych oraz pieszych”.

Obwodnica pozwoli oddzielić ruch lokalny do Przecławia i Warzymic po starej DK 13, od ruchu tranzytowego nową drogą w kierunku autostrady A6. Ma być to receptą na korki, które tworzyły się w obu miejscowościach.

Teraz znacząco przed terminem, ale zawalił pierwszy wykonawca

Wykonawcą inwestycji o wartości 85,9 mln zł był Budimex. Udało im się ją zakończyć pół roku przed upływem terminu kontraktowego. Teoretycznie jednak obwodnica powinna być gotowa już w połowie 2021 roku. Upadek Energopolu Szczecin, pierwszego generalnego wykonawcy, który miał zaprojektować i zbudować drogę, znacząco opóźnił realizację.

Docelowo obwodnica Przecławia i Warzymic ma prowadzić dalej, w kierunku granicy i łączyć się z kolejną obwodnicą.

„Przygotowujemy dokumentację przetargową na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 wraz z budową obwodnicy Kołbaskowa. Jest to dalszy etap realizacji nowego przebiegu DK13 od Szczecina do granicy polsko-niemieckiej w Rosówku” – pisze GDDKiA.

Nowy układ drogowy w stronę granicy

Do wybudowania pozostał jeszcze 2,3-kilometrowy odcinek obwodnicy, który w przyszłości będzie wspólnym przebiegiem drogi ekspresowej S6 (Zachodniej Obwodnicy Szczecina) i DK13. Zaplanowano węzeł Siadło Górne (łączący DK13 z przyszłą S6) i nowy węzeł autostradowy Szczecin Zachód, na połączeniu z A6 (w pobliżu Amazona).

W węźle Szczecin Zachód ma zaczynać się jednojezdniowa obwodnica Kołbaskowa (5,6 km), która poprowadzi do przygranicznego Rosówka. Po drodze przewidziano trzy ronda. Realizacja tej inwestycji wpisana jest do Rządowego Programu budowy 100 obwodnic.