„Za dwa lata będzie obchodzić setne urodziny. Odbywały się tutaj zawody na poziomie światowym i europejskim, co przyczyniło się do popularyzacji kolarstwa torowego. Likwidacja byłaby nadzwyczaj szkodliwa dla Szczecina” – podkreśla w najnowszej interpelacji do prezydenta Szczecina radna miejska Agnieszka Kurzawa.
Od dwóch lat wyłączony z użytkowania, grozi katastrofą budowlaną
Tor Kolarski im. Zbysława Zająca został wyłączony z użytkowania w 2021 roku ze względu na zagrożenie katastrofą budowlaną. Ekspertyza z tego samego roku wskazała na konieczność wykonania „w trybie pilnym” remontu konstrukcji zadaszenia obiektu. Niestety, prace nie zostały przeprowadzone ze względu na brak pieniędzy w budżecie Miejskiego Ośrodka Sportu, Rekreacji i Rehabilitacji w Szczecinie, który jest operatorem welodromu.
Koszt naprawy obiektu oszacowano na poziomie 10 milionów złotych. Dodajmy, że w ubiegłym roku miasto wystąpiło do Ministerstwa Sportu i Turystyki o rządowe wsparcie w wysokości 2,5 mln zł w ramach Programu Sportowa Polska. Projekt nie otrzymał jednak rekomendacji resortu i został odrzucony na etapie oceny formalno-merytorycznej.
Miasto nie ma pieniędzy, ale nie planuje też likwidacji
Miejski Ośrodek Sportu, Rekreacji i Rehabilitacji w Szczecinie nadal nie posiada pieniędzy na prace modernizacyjne i remontowe welodromu. Miasto nie ma jednak w planach likwidacji obiektu.
Pomimo braku dofinansowania w ramach ubiegłorocznego rządowego programu, magistrat podjął kolejne działania, aby zdobyć pieniądze na remont. Jak informuje Lidia Rogaś w odpowiedzi na interpelację radnej Kurzawy, w kwietniu tego roku ponownie złożony został wniosek o dofinansowanie w ramach najnowszej edycji Programu Sportowa Polska. Obecnie aplikacja jest oceniana.
Gospodarz Mistrzostw Europy i zawodów z serii Pucharu Świata
Tor Kolarski imienia Zbysława Zająca wybudowany został w 1925 roku jako Städtische Radrennbahn Stettin-Westend. Ufundowany został przez niemieckiego przemysłowca. W skład kompleksu wchodził niezadaszony tor kolarski z widownią na 2000 miejsc, hala sztuk walk dalekowschodnich i boiska plażowe.
Kompleks nieznacznie ucierpiał podczas II wojny światowej. Po remoncie dwóch płyt betonowych, w 1946 roku miały miejsce tutaj pierwsze wyścigi cyklistów. Kilka lat później na całej powierzchni jezdni położono nakładkę betonową wykonaną przez dwóch rzemieślników. Po raz trzeci jezdnie toru remontowane były w latach 1986-1987 przez Pracowników Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Przemysłowego.
Ostatnia modernizacja miała miejsce w 1998 roku. Wtedy to też obiekt był gospodarzem Mistrzostw Europy w kolarstwie torowym kobiet i mężczyzn, a co za tym idzie – musiał zostać dostosowany do standardów światowych. W 2001 roku miały tutaj miejsce zawody z serii Pucharu Świata z udziałem najlepszych zawodników i zawodniczek.
Komentarze
6