Ponad 46 tysięcy osób zobaczyło już wystawę stałą i projekcje w planetarium Morskiego Centrum Nauki w Szczecinie. „To prawie dwa razy więcej, niż planowano” – podkreśla rzecznik prasowy Jarosław Dobrzyński. W związku z dużym zainteresowaniem, władze instytucji wydłużyły godziny bezpłatnego wstępu na taras widokowy.

Najwyższą frekwencję odnotowano w sobotę, 10 czerwca. Tego dnia Morskie Centrum Nauki odwiedziło 1655 osób. Biorąc pod uwagę dwumiesięczne podsumowanie (46 tysięcy osób), wychodzi na to, że instytucję na Łasztowni odwiedza dziennie około 900 osób. 

Roczne założenie to tylko formalność?

– Spodziewano się, że rocznie Morskie Centrum Nauki odwiedzi 150 tysięcy osób. Przy dotychczasowym zainteresowaniu zwiedzających może być nawet 270 tysięcy w ciągu roku – wylicza Jarosław Dobrzyński.

Dużym powodzeniem cieszą się przede wszystkim seanse filmowe w planetarium. Od majowego otwarcia odwiedziło je już ponad 6 tysięcy osób. Ofertą wzbogacającą repertuar są wykłady Nikoli Bukowieckiej z Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk na temat kosmosu. Zajęcia będą prowadzone również w sierpniu.

Niektóre eksponaty nie wytrzymują żywiołowości odwiedzających

W przypadku wystawy stałej największym zainteresowaniem cieszą się eksponaty interaktywne, a wśród nich stanowiska, gdzie można własnoręcznie uformować mapę, wziąć udział w wyścigu kanadyjką, przebrać się za marynarza, wdrapać po rejach trzynastometrowego masztu na bocianie gniazdo czy sterować statkiem z mostka kapitańskiego.

Pomocą w zwiedzaniu wystawy stałej służy 51 animatorów. Są wśród nich studenci i uczniowie liceów oraz osoby starsze. Wspomaga ich dwóch kapitanów żeglugi wielkiej.

– Zdarzają się też takie sytuacje, kiedy niektóre eksponaty nie wytrzymują żywiołowości użytkowników i muszą być naprawiane. Dotyczy to zazwyczaj kilku stanowisk dziennie z ponad 200 eksponatów – dodaje Jarosław Dobrzyński.

Dłuższe godziny otwarcia tarasu

Sporym zainteresowaniem cieszy się także sam taras widokowy MCN. Aby umożliwić korzystanie z niego po godzinach otwarcia, władze instytucji podjęły decyzję o bezpłatnym dostępie przez zewnętrzną klatkę schodową.

– Z tej możliwości skorzystało każdego dnia 600-700 osób. Wychodząc naprzeciw zainteresowaniu zwiedzających, zdecydowano także o przedłużeniu możliwości bezpłatnego wstępu na taras, codziennie w godzinach 17-21.

Pocztówki wyświetlające film z budowy MCN

Dużym powodzeniem odwiedzających cieszą się również zakupy w sklepiku z morskimi pamiątkami i przedmiotami z logo MCN. Są tutaj na przykład unikatowe drewniane i interaktywne pocztówki wyświetlające film z budowy Morskiego Centrum Nauki.

– Sklepik współpracuje ze szczecińskimi firmami, takimi jak firma produkująca biżuterię marynistyczną czy popularny Szczeciński Town Shop oferujący czapki, torby, koszulki i inne produkty odwołujące się do charakteru miasta – wylicza Jarosław Dobrzyński.