"Zamknięcie 2 pasów ruchu na samej Trasie Zamkowej oznacza przerzucenie części ruchu w okolice Mostu Długiego i przejazd ul. Krygiera. A tu kolejne zmiany: oznakowanie jednego z pasów na odcinku od Basenu Górniczego do Mostu Długiego jako buspas, dostępnego wyłącznie dla pojazdów komunikacji miejskiej i ograniczenie prędkości do 50 km na godzinę w tym obszarze. Czy miasto jest świadome skali problemu? Przecież już teraz Most Długi to bardzo obciążony odcinek trasy wjazdowej do centrum Szczecina" - pyta nasz czytelnik. Publikujemy jego list w tej sprawie.
Codziennie od kilku lat pokonuję trasę od ul. Wyszyńskiego przez Energetyków i dalej na prawobrzeże. Co napotykam? Samochody ciężarowe jadące tranzytem przez Szczecin do Niemiec, tiry wyjeżdżające z portu i okolicznych przedsiębiorstw, które drogą krajową nr 10 lub 13 jadą w kierunku ul. Południowej i wjazdu do Niemiec. Co oznacza to dla mnie i innych szczecinian? Pociągi drogowe w centrum miasta, “rozjeżdżone” drogi i popękane kamienice wzdłuż ulic, którymi przebijają się tiry. To groźne źródło smogu i rakotwórczych spalin w centrum miasta. Rzadko który samochód ciężarowy zwraca uwagę na ograniczenia oznakowania drogowego – zakaz wjazdu samochodów powyżej 20 czy 30 ton. Wszystkie kierują się do centrum.
Kierowcy ciężarówek, ze względu na niewygodne połączenie prawobrzeżnej części Szczecina z lewobrzeżem od lat wybierają tę samą trasę co ja, czyli Most Długi lub Trasę Zamkową. Nie zwracają uwagi na zagrożenia jakie wywołują dla środowiska, mieszkańców i samego ruchu lokalnego w centrum miasta. Co mają do wyboru? Przejazd ul. Krygiera (przez Dziewoklicz) często odpada, bo dla wielu oznacza nadłożenie sporego dystansu i korki na skrzyżowaniu w Podjuchach. Większość wybiera więc Trasę Zamkową lub ul. Energetyków. Remont Trasy Zamkowej oznacza, że drogę przez Most Długi wybierać będzie zdecydowana większość kierowców tirów.
Wyeliminować ciężarówki z centrum Szczecina pozwoli powstanie zapowiadanej przez miasto zachodniej obwodnicy, ale stanie się to dopiero w 2022 r. Co do tego czasu? Zmiany potrzebną są już teraz. W moim przekonaniu to kwestia decyzji organizacyjnych włodarzy, aby przekierować ruch ciężarowy poza obszary centrum. Nie potrzeba tu kosztownych inwestycji ani czasu. Zmiany w organizacji ruchu samochodów ciężarowych powinny nastąpić natychmiast, aby zmniejszyć zanieczyszczenia powietrza, eliminować źródła rakotwórczego smogu i odciążyć ruch w centrum miasta.
Podsumowując, moim zdaniem nie możemy czekać na modernizację Trasy Zamkowej, na budowę nowych mostów i ulic w centrum Szczecina. Transport ciężarowy, podobnie jak w wielu innych miastach, nie może korzystać z tras przebiegających przez centrum miasta. Centrum miasta powinno być zarezerwowane dla transportu publicznego i ruchu lokalnego."
AUTOR: list czytelnika
Komentarze
11