W godzinach szczytu ul. Szosa Polska regularnie się korkuje, a kierowcy wyjeżdżający z bocznych, osiedlowych ulic mają problemy z włączeniem się do ruchu. Zdaniem radnego Łukasza Kadłubowskiego (Koalicja Obywatelska) na skrzyżowaniach z ulicami Dojazdową/Sobola i Kolonistów trzeba stworzyć minironda lub ewentualnie pomyśleć o sygnalizacji świetlnej.

O szczegółach swojego pomysłu mówił podczas wtorkowego programu „Studio wSzczecinie.pl”. – Już teraz z Sobola czy Kolonistów nie da się w godzinach szczytu włączyć w ul. Szosa Polska, a prezydent informował niedawno o kolejnych 200 mieszkaniach przygotowanych w ramach TBS-ów na Wrzosowych Wzgórzach. Musimy znaleźć szybkie rozwiązanie. Jedyna możliwość to minironda albo sygnalizacja świetlna – przekonywał radny Kadłubowski.

Radny: minironda lepsze niż światła

Po części popierał go radny Mirosław Żylik z prezydenckiego klubu Koalicja Samorządowa Szczecin, który od lat zajmuje się problemami tej części miasta, jako osiedlowiec z Bukowa.

– Pan radny mówi dobrze, choć może nie ze światłami, które strasznie pozwalniałyby tam ruch. Mamy już światła w tej okolicy i przez nie powstają zatory. Minironda są lepszym rozwiązaniem – komentował radny Żylik.

Miasto: docelowym rozwiązaniem sygnalizacja świetlna

Miejscy urzędnicy są świadomi problemów na ul. Szosa Polska, ale przebudowa skrzyżowań z Dojazdową/Sobola i Kolonistów nie została na razie wpisana do dokumentów planistycznych miasta. Najpierw na takie inwestycje musiałyby znaleźć się pieniądze. Jak duże?

„Aktualnie koszt realizacji takich działań jest trudny do oszacowania ponieważ wymagałoby to w pierwszej kolejności sporządzenia programu funkcjonalno-użytkowego. Mając na uwadze znaczenie komunikacyjne ulicy Szosa Polska, jak też zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, wskazywałoby na docelowe rozwiązania w postaci skrzyżowań skanalizowanych z sygnalizacją świetlną” – napisał Michał Przepiera, zastępca prezydenta ds. inwestycji.

To odpowiedź na interpelację radnego Kadłubowskiego, który na ul. Szosa Polska widziałby jeszcze jedno doraźne rozwiązanie. Budowę zatoczek na przystankach, by zatrzymujące się autobusy nie zwalniały całego ruchu.

Mieszkańcy czekają na Trasę Północną

Radni wszystkich opcji są jednak zgodni, że docelowym rozwiązaniem problemów komunikacyjnych mieszkańców tej części miasta będzie dopiero budowa Trasy Północnej. A konkretnie jej ostatniego etapu, który poprowadzi od ul. Łącznej do ul. Szosa Polska (włączy się w nią w pobliżu ul. Zagórskiego).

Tyle tylko, że ta inwestycja od lat jest w miejskiej „zamrażarce”. Trafiła tam w 2015 roku, gdy nie udało się pozyskać dofinansowania z Unii Europejskiej. Później co prawda przygotowano aktualizację dokumentacji projektowej, ale na jej realizację nie ma pieniędzy. W wieloletniej prognozie finansowej miasta zapisane są na razie bardzo małe sumy. W 2023 roku to 551 tys., a w kolejnych latach (2024-25) już tylko po 66 tys. zł. To oznacza, że Trasa Północna powstanie tylko wtedy, jeśli uda się zdobyć zewnętrzne dofinansowanie.

– Dokumentacja jest, tylko pieniądze i jedziemy dalej. Ma być przecież Krajowy Plan Odbudowy. Kłaniamy się do rządu – mówił radny Żylik.

„To dla mnie totalny absurd, że najpierw jest dofinansowanie na obwodnicę Polic”

Tymczasem rząd właśnie przekazał duże środki (245 mln zł) na inwestycję drogową w tej okolicy, ale inną. Chodzi o obwodnicę Polic, która połączy rejon ul. Szosa Polska z planowanym Zachodnim Obejściem Szczecina (w węźle za ul. Tanowską). Dokładny przebieg obwodnicy Polic nie jest jeszcze znany, ale zakładano wcześniej, że będzie ona przedłużeniem Trasy Północnej. Obie inwestycje są więc komplementarne.

– To dla mnie totalny absurd, że najpierw jest dofinansowanie na obwodnicę Polic, zamiast na Trasę Północną. To sprawi, że cały ruch zostanie i tak skumulowany na ul. Szosa Polska. Nie od tej strony powinniśmy zaczynać budowę nowego układu drogowego. W pierwszej kolejności powinna powstać Trasa Północna – mówił radny Kadłubowski, podczas dyskusji w programie „Studio wSzczecinie.pl”.

– Widocznie włodarz Polic jest skuteczniejszy. Sprawnie działa i dostaje pieniądze – komentował radny Maciej Ussarz z Prawa i Sprawiedliwości. – Dzięki obwodnicy Polic zostanie wydłużona obwodnica Szczecina. Małymi krokami dojdziemy do sukcesu.

Dziś jednak trudno mówić o konkretnych terminach budowy Trasy Północnej, obwodnicy Polic i Zachodniego Obejścia Szczecina.