„Obecnie przejazd samochodem i autobusem między Skolwinem a Przęsocinem możliwy jest jedynie dookoła. Niestety, przez kilkadziesiąt lat ta droga była systematycznie zaniedbywana i odsuwana w zapomnienie” – krytykują anonimowi autorzy wniosku o przywrócenie połączenia Skolwin-Przęsocin.
Jak przypominają autorzy wniosku, Skolwin był połączony czynnym traktem drogowym (w postaci przedłużenia ulicy Inwalidzkiej), który biegł od skrzyżowania ul. Głębokiej i Kamiennej, dalej w kierunku Szosy Polskiej, przechodząc w ulicę Kościelną.
Z sentymentem opowiadają o zadbanym trakcie brukowym
„Połączenie to umożliwiało bezpośrednie dotarcie do głównej arterii, którą jest ulica Szczecińska, a dalej Szosa Polska. Najstarsi mieszkańcy wspominają lata świetności tego połączenia, opowiadając z sentymentem o zadbanym trakcie brukowym, którym przemieszczali się pomiędzy Skolwinem a Przęsocinem” – czytamy we wniosku o interpelację w sprawie odtworzenia połączenia drogowego Skolwin-Przęsocin.
Obecnie stan drogi nie pozwala na jej pokonywanie przez samochody. Za to przez ostatnie kilka lat stała się trasą rodzinnych spacerów mieszkańców Skolwina i Polic. Zdaniem wnioskujących mieszkańców, przedłużenie ulicy Inwalidzkiej do ul. Szczecińskiej będzie alternatywą dla ulicy Stołczyńskiej, która obecnie jest jedyną drogą pozwalającą dojechać na Skolwin.
„Obecnie przejazd samochodem i autobusem między Skolwinem a Przęsocinem czy sklepami przy ulicy Polickiej, jest możliwy jedynie dookoła, tj. ulicą Nabrzeżną lub Stołczyńską. Czas dojazdu samochodem wynosi około 15-20 minut w zależności od natężenia ruchu. Bezpośrednie połączenie umożliwiłoby skrócenie czasu do około 5 minut. To połączenie znacząco ułatwiłoby komunikację mieszkańców nowopowstających osiedli oraz umożliwiło sprawniejszy dojazd do planowanych obwodnic” – czytamy.
„Wymaga rozwagi, zastanowienia i konsultacji z mieszkańcami”
– Oprócz wspomnianych korzyści dla osiedla, otwarcie tej drogi w niekontrolowany sposób może doprowadzić do wyprowadzenia całego ruchu samochodów ciężarowych ze strefy przemysłowej nad Odrą przez środek naszego osiedla – komentuje przewodniczący Rady Osiedla Skolwin Bogusław Owsianowski.
Jak dodaje, budowa wspomnianego połączenia, bardzo potrzebnego, wymaga rozwagi, zastanowienia i konsultacji z mieszkańcami.
– Temat skomunikowania Skolwina z zachodnią obwodnicą wielokrotnie próbowałem poruszyć na spotkaniach z prezydentem Piotrem Krzystkiem. Zawsze kończyło się to ogólnikami – dodaje Bogusław Owsianowski.
„Ogromną szansą na taką realizację byłyby środki z KPO”
Wysłaliśmy pytania do miasta w tej sprawie. Biuro prasowe magistratu odesłało nas do odpowiedzi zastępcy prezydenta Szczecina Michała Przepiery z marca… 2023 roku na interpelację byłego radnego Dariusza Mateckiego.
Jak czytamy, kontynuacja ulicy Inwalidzkiej nie jest możliwa „bez działań finansowych i inwestycyjnych po stronie gminy Police”. Ulica Kościelna (długość około 800 metrów), w którą zamienia się ulica Inwalidzka (długość około 1,2 km), jest w granicach administracyjnych Polic, dlatego też inwestycja musiałaby być prowadzona przez obie gminy.
Inwestycja była jednak trudna do zrealizowania w 2023 roku z powodu niekorzystnej sytuacji budżetowej obu miast. Jak jednak czytamy w odpowiedzi z ubiegłego roku, „ogromną szansą na taką wspólną realizację byłyby środki z KPO”.
Środki z KPO zostały odblokowane, czy jest więc szansa na ich pozyskanie do odtworzenia połączenia drogowego Skolwin-Przęsocin? Czekamy na odpowiedź.
Miała zostać wybudowana już kilka lat temu
Przypomnijmy, że w czerwcu 2018 roku, szczeciński magistrat ogłosił plan „Otwieramy Północ”, w którym ujęta była m.in. droga między Skolwinem a Przęsocinem (wspomniane przedłużenie ul. Inwalidzkiej). Miała zostać wybudowana w latach 2019/2020.
„W pierwszym etapie poprawę stanu drogi można uzyskać poprzez wyrównanie powierzchni, korytowanie zgodnie z geodezyjnym przebiegiem drogi oraz utwardzenie przy wykorzystaniu kruszywa i destruktu drogowego analogicznie do zmodernizowanych sąsiednich ulic (Nefrytowa, Głęboka), co dałoby czas na kompleksowe przygotowanie realizacji i zaplanowanie finansowania” – proponują autorzy wniosku.
Komentarze
50