Mowa o kwocie około 8 milionów złotych. „Spodziewamy się, że przez teren imprezy przewinie się 1,3-1,4 miliona uczestników” – informuje Leopold Korytkowski, dyrektor ds. turystyki i wydarzeń w miejskiej spółce Żegluga Szczecińska Turystyka Wydarzenia.

Szczegóły dotyczące przygotowań do finału The Tall Ships Races, który odbędzie się już w dniach 2–5 sierpnia 2024, przekazali przedstawiciele ŻSTW i ZDiTM podczas Komisji ds. Gospodarki Morskiej, Rozwoju i Promocji Rady Miasta Szczecin.

– Jako radni chcemy sprawdzić, czy wszystko idzie w dobrym kierunku. To impreza, która będzie promować Szczecin nie tylko w kraju, ale i na całym świecie. Dlatego tak ważne jest, aby nasze miasto wypadło jak najlepiej – argumentował przewodniczący komisji Stanisław Kaup.

Ponad milion odwiedzających

Do Szczecina przypłynie około 65 jednostek, w tym 9 największych żaglowców klasy „A”. Wśród nich znajdą się m.in. niemiecki Großherzogin Elisabeth, norweski Roald Amundsen, polskie Fryderyk Chopina i Dar Młodzieży, brazylijski Cisne Branco czy ekwadorski Guayas.

Statki będą cumować przy nabrzeżach od Porto Grande do Trasy Zamkowej i dalej, do okolic Starego Miasta. Miasto spodziewa się, że przez teren imprezy przewinie się od 1,3 do 1,4 miliona uczestników.

– Badania telefonii komórkowej pokazały nam, że podczas ubiegłorocznych Żagli odwiedziło nas 380 tysięcy osób, z czego 280 tysięcy to unikalni uczestnicy. W przypadku The Tall Ships Races należy liczyć się z 3-4 krotnie większą liczbą odwiedzających – informuje Leopold Korytkowski.

Skromniejszy budżet niż w latach ubiegłych

W tym roku Szczecin wyda około 8,5 milionów złotych mniej na organizację wielkiego finału. Obecnie budżet imprezy wynosi niecałe 12,5 mln zł, z czego 9,8 mln zł pochodzi z miasta. Dla porównania – w latach 2013 i 2017 wynosił około 20-21 mln zł.

– Jesteśmy w trakcie podpisywania umów, finalizowania zapisów. Partnerami wydarzenia będą Bank PKO BP, Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście, Ministerstwo Infrastruktury, Zakład Wodociągów i Kanalizacji Szczecin, Eco Generator, Szczecińska Energetyka Cieplna, Kompania Piwowarska – wylicza Leopold Korytkowski.

Więcej tramwajów i autobusów, dodatkowe parkingi

Podczas trzydniowej imprezy wzmocniona zostanie także komunikacja miejska. Pojawią się dodatkowe połączenia zarówno wśród tramwajów (powrót linii numer 4), jak i autobusach. 

Dodatkowe kursy będą prowadzone do 00:30, czyli jeszcze przez pół godziny po zakończonych koncertach. – Będziemy dysponować również rezerwami, które Centrala Ruchu może uruchamiać i kierować jako komunikację dodatkową.

Największe parkingi (poza obszarem imprezy) znajdą się na prawobrzeżu – przy ul. Eskadrowej oraz ul. Walecznych. W pobliżu znajdują się przystanki tramwajowe dla linii 2, 7, 8, które naprzemiennie będą kursować co kilka minut.

Bez kampanii billboardowej w Polsce

Jeśli chodzi o promocję imprezy, to w tym roku miasto zrezygnowało z kampanii billboardowej poza granicami Szczecina.

– Biorąc pod uwagę, że impreza ma zmniejszony budżet, to koszty kampanii billboardowej w skali ogólnopolskiej byłyby po prostu zbyt duże. To też nie jest tak, że nie ma kampanii poza Szczecinem. Jest, tylko w innych środkach przekazu. Będzie obejmowała radio i Internet – informuje Adam Morawski, kierownik ds. referatu i komunikacji społecznej UM Szczecin.

Finał The Tall Ships Races rozpocznie się 2 sierpnia i potrwa do 5 sierpnia br. Natomiast od 30 lipca Szczecin musi być gotowy na przyjęcie pierwszych jednostek, które najszybciej pokonają regatową trasę.