W obszernym komentarzu, Karol Nieradka w imieniu środowiska architektów bardzo ostro zrecenzował ostatnie lata polityki urbanistycznej miasta. Jak wygląda to z perspektywy magistratu?

Z komentarzem prezesa szczecińskiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich można zapoznać się tutaj. Poprosiliśmy miasto o odniesienie się do niektórych z zawartych w nim tez. Odpowiedzi, udzielone za pośrednictwem biura prasowego, przekazujemy w całości.

O tym, czy "wyniki konkursu na Łasztownię i Międzyodrze, proponowana skala zabudowy i charakter nowej wielkiej dzielnicy, zostały wyrzucone do śmieci"

Ideą zorganizowania konkursu urbanistyczno-architektonicznego na Łasztownię było poszukiwanie atrakcyjnej reinterpretacji urbanistycznej i architektonicznej wizji wyspy śródmiejskiej Szczecina. Uwarunkowaniem w tych poszukiwaniach jest także obowiązujący plan miejscowy od 2009 r., który jako prawo miejscowe zagwarantował właścicielom nieruchomości określone prawo do zabudowy, zagospodarowania terenu i jego użytkowania na wskazanych parametrach.

Zwycięska wizja konkursowa proponowała w niektórych obszarach mniejsze możliwości zabudowy, ale średnia wysokość zabudowy kształtowała się na poziomie do 25m – co plan utrzymał. Praca konkursowa proponowała usunięcie od ręki kontynuowaną działalność portowo-składową, usunięcie Trasy Zamkowej i zastąpienie jej jedynie kładką pieszą oraz estakadą drogową wysokowodną przesuniętą gdzieś na obszary wysp Międzyodrza (teren portu).

Wszystkie znane skuteczne przykłady rozwoju wysp śródmiejskich to rozwiązania ewolucyjne ze względu na zobowiązania właścicielskie i ogromne koszty inwestycyjne i społeczne, które należy racjonalnie rozłożyć w czasie. Miasto stawia na przemiany dostosowane do swoich możliwości i z poszanowaniem prowadzonych od lat działalności portowej, usługowej. Był to z reszta przedmiot gorącej dyskusji i wniosków konkretnych przedsiębiorców.

Nowym aspektem wprowadzonym do zmiany planu po konkursie była niewątpliwie większa obecność i dostępność zieleni, przestrzenie publiczne i przestrzenie wspólne zespołów usługowo-mieszkalnych. Powierzchnie zieleni urządzonej zwiększono z 4% do 11% do powierzchni planu wskazując dwa parki do urządzenia. Wprowadzono 3 nowe przeprawy mostowe (2 kładki pieszo-rowerowe), wyznaczono strefę ruchu uspokojonego, zmniejszono powierzchnie komunikacji kołowej, zrezygnowano z obowiązku zapewnienia miejsc parkingowych w celu poprawy dostępności dla pieszych i rowerzystów, zwiększono możliwości inwestycyjne zabytkowej rzeźni miejskiej. Wartością konkursu dodaną do dyskusji o zmianie planu miejscowego był przede wszystkim sposób użytkowania przestrzeni wspólnych, jej dostępność, atrakcyjność i odporności na zmiany klimatu. Te wartości wybrzmiały we wszystkich pracach konkursowych i stały się najistotniejsze.       

O tym, czy przy wyborze projektu nowego SDS-u nie było nadmiernego pośpiechu

Samo projektowanie Szczecińskiego Domu Sportu trwało ponad rok, co jest standardem w tego typu inwestycjach. Miasto realizuje w pełni profesjonalny obiekt. Jednocześnie zostanie on zrealizowany z jednej strony z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii, z drugiej z pełnym poszanowaniem historii i wkomponowaniem cennych, historycznych elementów w nową infrastrukturę (mozaiki czy tzw. komin). Prace odbywają się pod nadzorem profesjonalnych, doświadczonych architektów.  Wybór wykonawców był poprzedzony konkurencyjną, otwartą, publiczną formułą przetargową.

O przedłużającym się podejmowaniu decyzji na temat lokalizacji nowego Teatru Współczesnego

Decyzja dotycząca lokalizacji powinna zapaść najpóźniej w połowie bieżącego roku, aby jeszcze w 2024 możliwe było ogłoszenie międzynarodowego konkursu architektonicznego na projekt. Dotychczas brane pod uwagę były różne lokalizacje. Przy dokonywaniu selekcji miejsc, w których mógłby powstać nowy obiekt kluczowe były argumenty samego teatru. Ostatnią z dotychczas rozpatrywanych lokalizacji był teren Łasztowni przy ul. Zbożowej, pomiędzy ulicą Spichrzową, a Trasą Zamkową. Na obecnym etapie rozważane są również inne lokalizacje: działka w obrębie ulic Żółkiewskiego i Bohaterów Warszawy oraz działka od strony ul. Jarowita (na tyłach Muzeum Narodowego) – w przypadku uwzględnienia siedziby teatru w ramach inwestycji związanej z rozbudową Muzeum. 

O konsekwencjach niezrealizowanej budowy przedszkola przy ul. Przygodnej, przeciwko której protestowała część mieszkańców 

W sprawie inwestycji przy ulicy Przygodnej – umowa z wykonawcą została rozwiązana za porozumieniem stron. Miasto nie płaciło z tego tytułu żadnych kar. Ponadto w trakcie realizacji jest szereg innych obiektów oświatowych – jak choćby rozbudowa szkoły na Grzymińskiej, a w planach są kolejne inwestycje m.in. budowa nowych żłobków.

O współpracy ze środowiskiem urbanistyczno-architektonicznym przy podejmowaniu najważniejszych decyzji

W kwestiach ładu przestrzennego Miasto współpracuje z Miejską Komisją Urbanistyczno – Architektoniczną, która na bieżąco opiniuje (w przypadku zróżnicowanych planów, jak np. ten dotyczący Łasztowni - dwukrotnie, a w przypadku prac nad Studium nawet trzykrotnie) przygotowywane plany zagospodarowania przestrzennego. W skład komisji wchodzą m.in. członkowie SARP. Wszystkie opinie komisji do tej pory były pozytywne, a uwagi do nich składane są każdorazowo szczegółowo analizowane.  

Z uwagi na przepisy, które weszły w życie w 2023 r. dotychczasowy skład MKUA musiał zostać odwołany w grudniu 2023 r. jednak Miasto, realizując zadania wynikające z przepisów planuje w najbliższym czasie wznowić współpracę na tym polu.

O rezygnacji z obsadzenia stanowiska architekta miasta

Zadania Architekta Miasta realizuje i kontynuuje Wydział Architektury i Budownictwa, gdzie swoje obowiązki zawodowe z zakresu ładu architektonicznego i koordynacji zadań projektowych kontynuują pracownicy dawnego Biura Architekta Miasta. Wyodrębnione zostało również Biuro Rewitalizacji, które w pełni przejęło tematykę rewitalizacji.