Jak udało nam się dowiedzieć, magistrat otrzymał od Centrum Unijnych Projektów Transportowych dwa oficjalne pisma (23 i 26 września) podpisane przez zastępcę dyrektora CUPT Sylwię Cieślak-Wilk.
Czy projekt spełnia „zasady równościowe, niedyskryminacje”?
Pierwsze pismo było reakcją na czerwcową uchwałę radnych wyrażającą sprzeciw wobec tworzenia centrów integracji cudzoziemców i przymusowej relokacji migrantów. Dotyczyło projektu „Przebudowa ul. Szafera”.
– Zawierało pytanie, czy w świetle czerwcowej uchwały, realizacja projektu spełnia zasady równościowe, niedyskryminacyjne i dotyczące poszanowania praw podstawowych, do których stosowania beneficjent jest zobowiązany na mocy umowy o dofinansowanie – informuje rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji Piotr Zieliński.
Jak dodaje: – CUPT wskazało, że w razie podejrzenia naruszeń może wstrzymać przekazanie środków lub rozwiązać umowę o dofinansowanie.
Drugie pismo trafiło do wszystkich beneficjentów programu FENX.03.01 „Transport miejski”.
– Przypomniano w nim, że wsparcie unijne nie może być udzielane jednostkom samorządu podejmującym uchwały sprzeczne z zasadami niedyskryminacji określonym w rozporządzeniu (UE) 2021/2060 – wyjaśnia Piotr Zieliński.
Ryzyko utraty 210 milionów złotych
W efekcie, ryzyko utraty dofinansowania dotyczyło już nie tylko przebudowy ul. Szafera, ale innych inwestycji o łącznym dofinansowaniu w kwocie 210 milionów złotych.
Mowa o torowej rewolucji na Pomorzanach, drugim dofinansowaniu na przebudowę ul. Szafera oraz dotacji na zakup 4 niskopodłogowych dwukierunkowych tramwajów (łącznie Szczecin zamówił 12 pojazdów, korzystając z opcji zastrzeżonej podczas przetargu).
– W obu pismach CUPT powołało się na Kartę Praw Podstawowych UE, Konwencję o prawach osób niepełnosprawnych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) oraz postanowienia umowy o dofinansowanie – wymienia Piotr Zieliński.
„Pismo skierowane do władz miasta Szczecin miało charakter informacyjny”
Centrum Unijnych Projektów Transportowych jest odpowiedzialne za pozyskiwanie i efektywne wykorzystanie Funduszy Europejskich w obszarze transportu. Do działań instytucji należy m.in. realizacja oraz kontrolowanie projektów transportowych oraz infrastrukturalnych pod kątem zgodności z przepisami unijnymi.
– CUPT nie prowadzi działań związanych z polityką migracyjną, relokacją czy osiedlaniem cudzoziemców, ponieważ te zagadnienia pozostają w kompetencji innych instytucji krajowych i unijnych – odpowiada biuro prasowe agendy rządowej.
Dlaczego więc instytucja odpowiedzialna za pozyskiwanie dotacji dla projektów transportowych interweniowała w sprawie czerwcowej uchwały Rady Miasta Szczecin?
– Pismo skierowane do władz miasta Szczecin miało charakter informacyjny i dotyczyło przypomnienia o obowiązujących zasadach warunkujących możliwość skorzystania z funduszy unijnych. Celem CUPT jest zapewnienie, aby wszystkie projekty realizowane przez beneficjentów były zgodne z wartościami i prawem Unii Europejskiej, co jest standardowym działaniem podejmowanym wobec wszystkich jednostek realizujących projekty współfinansowane z UE – czytamy w odpowiedzi.
„To wręcz śmieszna sytuacja”
Radni w dużym pośpiechu uchylili opisywaną uchwałę. Przypomnijmy, po 5 godzinach trwania sesji, zastępca prezydenta Michał Przepiera niespodziewanie zaapelował do radnych o uchylenie stanowiska w sprawie nielegalnych imigrantów.
– W pewnym sensie Centrum Unijnych Projektów Transportowych narzuca nam, co mamy zrobić, czyli ogranicza wolność i swobodę wypowiedzi – krytykował przewodniczący klubu Prawa i Sprawiedliwości Krzysztof Romianowski. Jak mówił, nie rozumie dlaczego agendzie rządowej nie podoba się przyjęte stanowisko.
– Wydaje mi się, że wszyscy jesteśmy przeciwko nielegalnej imigracji. Nie mam pojęcia, dlaczego to stanowisko jest kłopotliwe. Czas na wyjaśnienia będzie, ale teraz musimy zachować się jak odpowiedzialny ojciec rodziny i zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom – apelował przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej Łukasz Tyszler.
Treść uchylonego stanowiska
Rada Miasta Szczecin:
1. Stanowczo potępia proceder nielegalnej imigracji, której szczyt przypadł na okres rządów Prawa i Sprawiedliwości w latach 2018-2022 i która mogła dotknąć również miasto Szczecin. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli opublikowanego we wrześniu 2024 roku, w latach 2018–2022 rząd PiS wydał łącznie 6,5 miliona wiz, co stanowiło najwyższy wynik w Unii Europejskiej. Z tej liczby ponad 366 tysięcy wiz trafiło do obywateli krajów muzułmańskich i afrykańskich, często bez odpowiedniej weryfikacji, a nawet pod wpływem nacisków politycznych. Raport NIK wskazał, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie sprawowało należytego nadzoru nad procesem wydawania wiz, co doprowadziło do niegospodarnego rozdysponowania środków publicznych. Kontrolerzy ujawnili istnienie nietransparentnych i korupcjogennych mechanizmów wpływania na decyzje konsulów przez polityków PiS.
2. W pełni popiera działania Rządu Koalicji 15 października i Premiera Donalda Tuska, które jasno i wyraźnie sprzeciwiają się pomysłom relokacji nielegalnych imigrantów przybyłych do innych krajów Unii Europejskiej do Polski, a więc również do Szczecina.
3. Przypomina, że idea utworzenia Centrów Integracji Cudzoziemców narodziła się w 2021 roku, podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości, gdy premierem był Mateusz Morawiecki, a funkcję ministra spraw wewnętrznych i administracji pełnił Mariusz Kamiński. Inicjatywę zainicjowało Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej pod kierownictwem minister Marleny Maląg. W październiku 2021 roku podpisano umowy i uruchomiono pierwsze dwa pilotażowe centra w województwach opolskim i wielkopolskim.
4. Podkreśla, że instytucje te nie mają charakteru miejsc azylowych czy pobytowych dla imigrantów. Celem tych ośrodków od momentu ich powstania za rządów PiS było i jest wspieranie cudzoziemców w integracji poprzez oferowanie kursów języka polskiego, poradnictwa prawnego i psychologicznego oraz pomoc w adaptacji społecznej
Komentarze