„Niedawno uszkodzenia się powiększyły. Naprawy gwarancyjne, zaplanowane na koniec wakacji, nie zostały wykonane, ponieważ nie zakończono jeszcze sporządzania ekspertyzy dotyczącej przyczyny uszkodzeń – informuje mieszkaniec.
Na naprawy trzeba jeszcze poczekać
Ubytki widać m.in. u zbiegu ulic Boguchwały i Orzeszkowej, na łuku torów prowadzących z pętli na przystanek „Boguchwały”. W większości zostały połatane asfaltem.
– Nadal nie mamy jednoznacznej informacji na temat przyczyn kruszenia – przekazuje Wojciech Jachim. Jednocześnie wykonawca inwestycji, krakowska spółka ZUE, przełożył naprawę na lato przyszłego roku. Zmiana terminu została uzgodniona z miastem.
– Wykonawca uzasadnił to koniecznością skoncentrowania wszystkich sił na przebudowie alei Powstańców Wielkopolskich – tłumaczy rzecznik prasowy Tramwajów Szczecińskich.
Nawierzchnia z Bolinka została wykonana z granitu strzegomskiego. To nie jedyne miejsce w Szczecinie, które mierzy się z kostkowym problemem. W alei Jana Pawła II również miały miejsce naprawy i uzupełnianie– w przypadku tej inwestycji bruk został wymieniony na granit z Chin oraz od polskich dostawców.
– Trudno spekulować na temat zbieżności z wadą w alei Jana Pawła II. Tamto zadanie realizował inny wykonawca na zlecenie innej jednostki miejskiej. Na Niebuszewie wpływ na stan nawierzchni może mieć torowisko tramwajowe, a w alei Jana Pawła II – oczywiście nie – dodaje Wojciech Jachim.
Ponad dwa lata bez rozwiązania
Pierwsze problemy z nawierzchnią pojawiły się już w 2023 roku, kiedy wciąż trwała przebudowa pętli. Na przełomie czerwca i lipca tramwaje zaczęły dojeżdżać do Dworca Niebuszewo, ale nie trwało to długo. Okazało się, że niezbędne są poprawki z powodu pękania i zapadania się granitowych bloków.
Przypomnijmy, że kostka brukowa była tematem pierwszej Archiwolty organizowanej przez redakcję wSzczecinie.pl.
Doktor Stanisław Majer z Katedry Dróg Mostów i Materiałów Budowlanych ZUT w Szczecinie zwrócił wówczas uwagę, że prace na ulicach wykonywane są zgodnie z projektem, a używana kostka spełnia normy nośności i to z zapasem. Tym samym problem ma tkwić w źle wykonywanych projektach.
Aktualizacja
Według najnowszych informacji otrzymanych od Wojciecha Jachima, spółka ZUE przesłała do Tramwajów Szczecińskich opinię techniczną oraz rekomendacje do programu naprawczego.
Komentarze