Dotyka nas trauma rzeczywistości
– W 2019 roku postanowiliśmy, że trzy kolejne edycje Kontrapunktu chcemy poświęcić transcendentaliom, tym wartościom, które pozwalają przekraczać, wykraczać poza, przewyższać, budzą dyskusję, potrzebę zadawania pytań o istotę rzeczy. Te naczelne i najbardziej doskonałe (wg Platona) idee to: Prawda, Dobro i Piękno. Dziś, kiedy dotyka nas traumatyzująca rzeczywistość, nastąpiła relatywizacja wartości. Dobro rozumiemy jeszcze bardziej „namacalnie”. To pojęcie budzi w nas atencję, współczucie i chęć współdziałania. Także znak graficzny tej edycji Kontrapunktu, kiedy powstawał wywoływał raczej przyjazne refleksje, a dziś ten kompas, autorstwa Aleksandry Ziętali, aż bije po oczach swym nagle zaktualizowanym znaczeniem – mówi Marek Sztark, dyrektor Przeglądu Teatrów Małych Form Kontrapunkt.
Juror ze statusem uciekiniera
Warto przypomnieć, że już w 2018 roku w programie Kontrapunktu znalazł się spektakl Teatru Przesiedlonych z Kijowa zatytułowany „Towar”, oparty na przeżyciach jego autora i jedynego aktora, Alika Sardariana, który służył jako ratownik medyczny w oblężonym ukraińskim mieście Debalcewo (w okręgu donieckim). Podczas tegorocznej edycji członkiem lub członkinią jury konkursu ma zostać artystka lub artysta z Ukrainy ze statusem uciekiniera wojennego. Tymczasem znane już są nazwiska dwóch pozostałych jurorek. To Joanna Klass – teatrolożka, ekspertka projektów teatralnych, animatorka kultury, wieloletnia pracowniczka Instytutu im. Adama Mickiewicza, obecnie Warsaw Bauhaus oraz pracująca w Akademii Sztuki w Szczecinie, dr hab. Aleksandra Łukaszewicz, która jest specjalistką w zakresie estetyki filozoficznej oraz teorii kultury i sztuki.
Zależy nam na teatrze przejmującym
– W tej edycji festiwalu zdecydowaliśmy się wprowadzić zmianę, która nawiązuje do tradycji, zapoczątkowanej przez Zygmunta Duczyńskiego, reżysera i twórcy Teatru Kana. Kiedy on włączył się do organizacji Przeglądu Teatrów Małych Form w 1995 roku, zaproponował rozszerzenie nazwy festiwalu o pojęcie „kontrapunktu”, a także zasadę, że do konkursu zostaną zaproszone zarówno teatry dramatyczne, lalkowe, jak też offowe. W ostatnim czasie się to zmieniło. Po kilku latach tworzenia festiwalu z podziałem na nurt off i konkursowy, uznaliśmy, że jest to gest deprecjonujący jakąś grupę. Zdecydowaliśmy zatem o przywróceniu tamtej, dawnej formuły – wyjaśnia Sztark. – Zależy nam na teatrze przejmującym, który porusza wiele różnych tematów, ukazywanych z różnych punktów widzenia, który uwrażliwia, a nie jest tylko rozrywką. Takie spektakle tworzą zarówno aktorzy i reżyserzy zawodowi, instytucjonalni, jak i tzw. niezależni – uzupełnia.
Głośny „Wstyd” i teatr z Kosowa
Program całego festiwalu nie został jeszcze przedstawiony, gdyż organizatorzy czekają na informację z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o ewentualnym dofinansowaniu, które zadecyduje o kształcie całego wydarzenia.
Pierwsze ujawnione i pewne już propozycje to spektakle: „Biblia. Próba” Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu, reż. Jernej Lorenci , „Wstyd” z Nowego Teatru w Warszawie, w reżyserii Małgorzaty Wdowik, z udziałem Magdaleny Cieleckiej i Ewy Dałkowskiej oraz „A.Y.L.A.N” Gjilan City Theater z Kosowa, w reżyserii Blerty Neziraja.
Rewolucja i baśnie
Poza tym zapowiedziana została także wywodząca się z nurtu teatru interwencyjnego sztuka „Rewolucja, której nie było” słynnego Teatru 21 & Biennale Warszawa w reż. Justyny Sobczyk oraz spektakl „Grimm” Teatru pod Fontanną w Poznaniu w reż. Janusza Stolarskiego (zrealizowany w ramach projektu performatywnego prezentowanego przez Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, złożonego z przedstawień tworzonych przez środowiska osób zagrożonych wykluczeniem ze względu na stan zdrowia czy status społeczny), który zostanie pokazany w Goleniowie.
Best OFF i muzyczna Łąka Kany
Ogłoszone także część wydarzeń towarzyszących festiwalowi. To m.in. prezentacja laureata The Best OFF – instalacji performatywnej zatytułowanej „Uwaga” stworzonej przez Teatr o.de.la w Rzeszowie, z choreografią Marty Burej oraz muzyczna inauguracja na Łące Kany, podczas której zobaczymy zespół Budyń & Chango. W tym miejscu pojawią się także muzycy Baltic Neopolis Orchestra, grając koncerty w ramach festiwalu Szczecin Classic. Na finał zaplanowano występ Jacka Kleyffa i Orkiestry na Zdrowie.
Wizyta w „Krzemieniu” i jubileusz poety
Inne wydarzenia towarzyszące tegorocznemu Kontrapunktowi to prezentacja spektaklu „Korowód w bluesie. Mandala” Teatru Ruchu Umownie Ewidentnego w reżyserii Jerzego Grzegorka (w DK „Krzemień) oraz program jubileuszowy dotyczący 90. urodzin poety i teatralnego aktywisty, Janusza Krzymińskiego (w Pałacu Młodzieży). Poza tym zaplanowano także wystawę prac autorki znaku festiwalu – Aleksandry Ziętali. Więcej informacji na temat programu festiwalu zostanie przekazanych pod koniec marca.
Komentarze
0