Z okazji Światowego Dnia Konsumenta, obchodzonego 15 marca każdego roku, Miejski Rzecznik Konsumentów w Szczecinie, pani Longina Kaczmarek przedstawiła wyniki pracy biura, a także kolejny raz zaapelowała do konsumentów, czyli do nas wszystkich: Znajmy swoje prawa!

Światowy Dzień Konsumenta zainicjował 15 marca 1962 roku prezydent USA John F. Kennedy, który przedstawił projekt ustawy o ochronie praw konsumentów. Ustawa ta zakładała, że każdy konsument ma cztery podstawowe prawa:


- prawo do bezpieczeństwa nabywanych towarów i usług,

- prawo wyboru,

- prawo do informacji,

- prawo do bycia wysłuchanym.

W Polsce Dzień Konsumenta obchodzi się natomiast od roku 1982.

Trochę matematyki

Warto wiedzieć, że jest w Szczecinie ktoś, kto bezpłatnie udzieli nam porady i pomoże w walce z nieuczciwym sprzedającym. Rzecznik zaś nie próżnuje. Tylko w zeszłym roku biuro pani Longiny udzieliło pomocy prawnej ok. 17 tys. osobom, zwracając się do przedsiębiorców pisemnie, telefonicznie, emailowo, organizując mediacje, a następnie kierując sprawy do sądu polubownego i powszechnego. W 2009 r. takich wystąpień było prawie 3300, z czego pozytywnie zakończonych aż 2522, a 116 nadal jest w toku. W ciągu dnia biuro rzecznika dostaje nawet kilkadziesiąt spraw, coraz częściej przychodzą one drogą mailową.

Czarna lista?

Najczęstsze sprawy, z którymi do biura zwracają się konsumenci, to te związane z nieegzekwowaniem prawa do reklamacji i gwarancji. Najczęstsze zaś sektory, w których dochodzi do „starć” między nabywcą a sprzedającym to sektory finansowe (np. od kilku lat walka Miejskiego Rzecznika z nieuczciwymi praktykami Polskiej Korporacji Finansowej SKARBIEC, ostatnia kara dla SKOKU), usługi telekomunikacyjne i telewizyjne, remonotowo-budowlane i usługi coraz modniejszego ostatniego timesharingu, czyli wynajmu budynków na jakiś okres, najczęściej latem. Konsumenci reklamują także buty, odzież, sprzęt AGD, coraz więcej spraw dotyczy umów zawieranych na odległość, zakupów przez Internet (np. słynna już sprawa Pobieraczka). 

„You have to fight for your right!”

Pani Longina Kaczmarek podkreśliła, że wiele spraw można by uniknąć, niestety, nadal nie czytamy, nie potrafimy czytać umów, które zawieramy, lub czytamy bez zrozumienia, ale mimo to podpisujemy. Zanim będzie za późno, warto zwrócić się po bezpłatną pomoc do biura rzecznika, pomoże on zinterpretować umowę, ostrzeże przed potencjalnym oszustem. Co ciekawe, do rzecznika często zgłaszają się również sami przedsiębiorcy oraz ludzie z całej Polski, nie tylko ze Szczecina. „Biuro działa przede wszystkim dla lokalnej społeczności, ale staramy się w miarę możliwości pomóc wszystkim” – mówi pani Longina. I dodaje kolejny raz: „Znajmy swoje prawa. W ciągu dziesięciu dni możemy odstąpić od jakiejkolwiek umowy, należy to zrobić jedynie listownie i nie używać rzeczy, z której rezygnujemy. Jeżeli mamy problem z jakąś umową, np. dotyczącą lokaty bankowej, przyjdźmy do biura. W ciągu dwóch lat od sprzedaży towaru klient może go reklamować u sprzedawcy na podstawie zakupu dowodu, np. paragonu.” I dodaje: „Czasem wielu spraw można uniknąć, wystarczy tylko trochę dobrej woli sprzedawcy i większej świadomości konsumenta”.