Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zdecydował, że zachodnie obejście Szczecina będzie budowane w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. Udział prywatnego inwestora ma nie wiązać się z wprowadzeniem opłat dla kierowców, choć zdania w tej kwestii są podzielone.

Zachodnie obejście Szczecina to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych, na jaką czekają mieszkańcy. Trasa o długości ok. 51 km okrąży Szczecin od zachodu łącząc węzeł Szczecin Kołbaskowo (A6) z węzłem Goleniów Północ. W rejonie miejscowości Police-Święta powstanie tunel pod Odrą.

Krok bliżej

Do rozpoczęcia tej inwestycji jest jeszcze daleko, ale powoli wypełniane są kolejne punkty na drodze jej przygotowania. Kluczowe jest zabezpieczenie finansowania tego olbrzymiego przedsięwzięcia, którego koszt liczony będzie w miliardach. Zdaniem prezydenta Piotra Krzystka decyzja o wyborze modelu publiczno-prywatnego zdecydowanie przyspieszy cały proces.

„Kolejny i ważny krok przybliżający nas do budowy obejścia zachodniego i tunelu Police- Święta! Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję, że inwestycja zostanie zrealizowana w trybie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Opłaca się walczyć!” – napisał na facebooku prezydent Szczecina.

Poza obwodnicą Szczecina w tym modelu zostaną wybudowane również cztery inne odcinki dróg ekspresowych: S6 obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, S6 Koszalin – DK 6 (Bożepole Wielkie) i S10 Bydgoszcz – Toruń. Na czym polega partnerstwo publiczno-prywatne?

Bezpłatne, czy płatne?

„Realizacja tych inwestycji w modelu PPP zakłada, że partner prywatny zaprojektuje i wybuduje drogi, a następnie będzie utrzymywał je przez określony czas (np. 30 lat). W zmian strona publiczna zobowiąże się do wnoszenia cyklicznej opłaty za dostępność. Szczegółowe warunki realizacji umowy zostaną wynegocjowane pomiędzy stronami. Zastosowanie modelu PPP w tym przypadku nie wiąże się z wprowadzeniem opłat dla kierowców samochodów osobowych” – czytamy w komunikacie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.

Mieszkańcy mają jednak obawy, że współpraca z prywatnym inwestorem spowoduje pojawienie się na zachodnim obejściu Szczecina bramek z poborem opłat. Na profilu Prezydenta Szczecina wywiązała się dyskusja, w której sam Piotr Krzystek przyznał, że jest taka możliwość.

„Czy przejazd będzie odpłatny? Od początku nie ukrywaliśmy, że może tak być. Nie sądzę jednak by ewentualne opłaty były zbyt wysokie. Myślę, że dla wielu mieszkańców północnych dzielnic taki przejazd będzie znacznie korzystniejszy niż przebijanie się do centrum i dalej w stronę Bałtyku” – napisał prezydent.

Za realizację projektów na drogach krajowych odpowiedzialne jest Ministerstwo Inwestycji. Jest już decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji, która została uzyskana przez samorząd i przekazana Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. GDDKiA w tym roku ma przystąpić do opracowania koncepcji programowej zachodniego obejścia Szczecina i wykonać badania geologiczne.