Producenci miodu muszą zadbać nie tylko o wysoką jakość sprzedawanych przez siebie produktów, lecz także o umieszczenie ich w odpowiednich opakowaniach. Zazwyczaj są to słoiki. Powinny być one opatrzone stosownymi etykietami. Należy pamiętać, że takie nalepki pełnią bardzo ważną funkcję informacyjną. Trzeba więc zaprojektować je w taki sposób, aby zmieściły się na nich wszystkie kluczowe z perspektywy klientów dane dotyczące miodu.

Informacje, które muszą znaleźć się na opakowaniu miodu

Etykiety na produktach spożywczych muszą zawierać szereg konkretnych danych na temat artykułu żywnościowego. Ich zadaniem jest bowiem udzielanie klientom informacji, które od razu pozwolą im zidentyfikować towar oraz dowiedzieć się, w jaki sposób należy się z nim obchodzić. Kwestia tego, co musi znaleźć się opakowaniu, jest uregulowana odpowiednimi przepisami. Nie inaczej jest z miodem. Jeśli producent nie zadba o umieszczenie wszystkich wymaganych informacji, będzie to niezgodne z prawem.

Co zatem powinny zawierać etykiety na słoiki z miodem? Lista ważnych informacji prezentuje się następująco:

  • Konkretna nazwa danego miodu wraz z jego odmianą (np. miód lipowy) – warto pamiętać, że nazwa powinna być pełna. Dodatkowo określenie „miód” może być stosowane wyłącznie do opisywania prawdziwego miodu.
  • Data określająca minimalną trwałość produktu – należy zwrócić uwagę na to, aby nie używać sformułowania „Należy spożyć do…”, ponieważ odnosi się ono do daty określającej termin przydatności do spożycia. Miód, jako produkt długoterminowy, opisuje się takimi sformułowaniami, jak „Najlepiej spożyć przed… (konkretna data)” lub „Najlepiej spożyć przed końcem… (konkretna data)”.
  • Dane dotyczące producenta miodu (nazwa firmy albo imię i nazwisko pszczelarza oraz dane adresowe pasieki).
  • Oznaczenie numeru partii produkcyjnej (często stosowanym rozwiązaniem jest podanie daty związanej z terminem rozlewania miodu, choć może to być dowolny numer pozwalający na rozróżnianie kolejnych partii produktu).
  • Dane pozwalające na identyfikację miejsca pochodzenia miodu (np. zapis „produkt polski”).
  • Masa netto miodu (podana w gramach lub kilogramach).
  • Dane dotyczące warunków, w których powinien być przechowywany miód (np. zapis „Przechowywać w chłodnym i suchym miejscu” lub „Chronić przed działaniem słońca”).

To podstawowe informacje, które producent miodu jest zobowiązany umieścić na etykiecie swoich produktów. Może także dodać kilka innych danych, jednak są one zupełnie dobrowolne. Wśród nich znajduje się wartość odżywcza miodu, numer weterynaryjny pasieki, z której on pochodzi czy oznaczenie zgodności z tzw. Polską Normą.

Co nie może się znaleźć na etykiecie miodu?

Prawo jasno wyznacza też, jakich informacji nie powinno być na etykiecie miodu. Zabronione jest używanie stwierdzeń, które mogą wprowadzić klientów w błąd. Nie wolno także przypisywać produktowi specjalnych właściwości, których nie posiada (takim określeniem będzie np. „dietetyczny”). Na etykiecie nie powinny znaleźć się też informacje ani grafiki sugerujące, że miód może leczyć choroby lub im zapobiegać.