„Stan szczecińskich wagonów jest katastrofalny. Swingi mają już po 14 lat, a wciąż nie wykonano napraw głównych. W zeszłym roku ponad połowa miała niesprawną klimatyzację dla motorniczych” – krytykuje pracownik Tramwajów Szczecińskich. „Spółka sukcesywnie prowadzi remonty i modernizacje posiadanych tramwajów” – zapewnia rzecznik prasowy Wojciech Jachim.

Do redakcji wSzczecinie.pl trafił list jednego z pracowników Tramwajów Szczecińskich, który podaje przykłady z ostatnich dni, m.in. wykolejenia się wagonu 514 podczas manewrów na zjeździe od zajezdni, pęknięcia ramy mocowania wózka w wagonie 507 oraz nadmiernych wibracji w wagonie 509.

Ograniczona łączność z Wydziałem Remontowym

Obecnie Tramwaje Szczecińskie posiadają 200 wagonów, z czego 33 są wyłączone z ruchu. Dwa oczekują na naprawę klimatyzacji, jeden jest w trakcie naprawy układu hamulcowego, a piętnaście – różnych podzespołów.

Pozostałe czekają na naprawy w Wydziale Remontowym, do którego przejazd jest zamknięty z powodu prac torowych na Krzekowie.

– W trakcie zamknięcia przejazdu przeprowadzono modernizację czterech wagonów. Ponadto transportem kołowym są dostarczane części i urządzenia, na przykład silniki i wózki. Przejazd na krótko zostanie uruchomiony prawdopodobnie jeszcze w kwietniu po to, aby mogły wyjechać zmodernizowane wagony, a wjechać te oczekujące na naprawy pokolizyjne – informuje Wojciech Jachim, rzecznik prasowy Tramwajów Szczecińskich.

Stała łączność Wydziału Remontowego z siecią tramwajową ma zostać przywrócona latem.

W kabinie ponad 35 stopni i jedno malutkie okienko

Kolejny zarzut pracownika Tramwajów Szczecińskich to brak napraw głównych Swingów, które już od 14 lat jeżdżą po szczecińskich torowiskach.

„W Warszawie i Gdańsku kupiono je w podobnym czasie, a naprawy już przeprowadzono. W zeszłym roku ponad połowa wagonów miała niesprawną klimatyzację dla motorniczych, gdzie w kabinie było ponad 35 stopni i malutkie okienko. Na propozycję, czy można zamontować inną klimatyzację, kierownictwo odpowiedziało, że się nie da” – czytamy.

Wojciech Jachim zapewnia, że w sezonie letnim wszystkie klimatyzatory są naprawiane na bieżąco, według potrzeb. W ubiegłym roku odnotowano awarie 9 na 28 klimatyzatorów. Jest jednak pewne ale.

– Czas naprawy był wydłużony, ponieważ producent zaprzestał produkcji skraplaczy i konieczne było znalezienie odpowiedniego zamiennika – przyznaje. – Kolejny przegląd klimatyzatorów zostanie przeprowadzony przed sezonem letnim.

Tatry i Swingi są „sukcesywnie remontowane”

Jak zapewnia Wojciech Jachim, Tramwaje Szczecińskie sukcesywnie prowadzą remonty i modernizacje.

– W ubiegłych latach wykonano modernizacje o szerokim zakresie większości tramwajów Tatra KT4Dt. W tym roku na ukończeniu jest modernizacja kolejnych dwunastu. Modernizację ostatnich czterech tramwajów tego typu planuje się w najbliższych latach – informuje.

Zaznacza przy tym, że „modernizacje mają znacznie większy zakres niż naprawy główne”. Obejmują m.in. wymianę układu napędowego, modernizację wózków napędowych, wymianę silników, elementów przekładni napędowej, osi zestawów kołowych, katalizatorów, ale także wymianę siedzeń, pokrycia podłogi oraz naprawy ślusarskie i blacharskie, kończąc na lakierowaniu całego tramwaju.

Wojciech Jachim zapewnia również o „sukcesywnym remoncie” wózków do tramwajów PESA SWING 120. W 2022 roku zmodernizowano 21 sztuk, a w planach na następne lata są kolejne 72.

– Co roku tworzony jest plan remontów, którego realizacja zależy od wyasygnowania na ten cel niezbędnych środków przez miasto – tłumaczy. Remontowane są również nadwozia.

– Realizowane są remonty stref wejściowych, naprawy ślusarskie, blacharskie, wymiana poszycia podłogi, wymiana siedzeń pasażerskich, odnowienie wnętrza i lakierowanie całego nadwozia – wylicza Wojciech Jachim.

Kiedy nowy tabor pojawi się w Szczecinie?

Czy Tramwaje Szczecińskie mają w planach zakup nowych wagonów? W ostatnich czterech latach do miasta trafiło sześć częściowo niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych Moderus Beta, które obecnie jeżdżą m.in. na trasie linii nr 5.

– Zakup nowego taboru jest uzależniony od pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania – informuje Wojciech Jachim. – W planach jest modernizacja ostatnich 4 wagonów typu Tatra Kt4Dt. Problemy z dostępnością części do napraw zostały praktycznie wyeliminowane w wyniku przeprowadzonych modernizacji – dodaje.