Czwartkowe „Studio wSzczecinie.pl” było w całości poświęcone problemom szczecińskiej komunikacji miejskiej. Goście Michała Kaczmarka dyskutowali przede wszystkim o zakupie nowego taboru tramwajowego, ale również o inwestycjach w infrastrukturę.
Remont na północy czy tramwaj na Cukrową?
Temat ul. Mieszka I pojawił się przy pytaniu jednego z internautów. Choć widz naszego portalu chciał się dowiedzieć, czy po torowiskach prowadzących w kierunku Gocławia będą mogły jeździć niskopodłogowe, używane tramwaje, które miasto zamierza kupić w Niemczech.
– Jako mieszkaniec północy chciałbym, żeby jak najwięcej środków szło w tym kierunku. Ale ze względu na sprawiedliwość społeczną i funkcję, którą pełnię, mam świadomość, że dzisiaj priorytetem powinno być dla nas Mieszka I, gdzie są największe problemy komunikacyjne – mówił prezydent Kadłubowski. – Oczywiście, kierunek Golęcina i Gocławia jest istotny. Deklarowaliśmy jeszcze w kampanii wyborczej, że zostanie wyremontowany i jestem prawie przekonany, że uda nam się to zrealizować w tej kadencji.
„Miotamy się”. „Puzzle gdzieś nam się porozsypywały”
Deklaracja o priorytetowym podejściu do budowy torowiska na ul. Mieszka I mogła być nieco zaskakująca dla pozostałych gości. Do tej pory więcej mówiło się o przedłużeniu linii tramwajowej do granicy Szczecina i Mierzyna.
– Śledząc od wielu lat, jak walczymy o komunikację miejską, zauważyłem jeden problem. Brak długofalowego planowania. Miotamy się. A to robimy dokumentację projektową oraz przetarg na tramwaj do Mierzyna i później rezygnujemy, bo za drogo. Teraz słyszę, że priorytetem jest Mieszka I, ale jednocześnie wychodzi jeszcze ten remont w kierunku na Golęcino i Gocław – komentował Andrzej Kraśnicki Jr, dziennikarz Gazety Wyborczej Szczecin.
– Mamy problem z punktami, co należy wykonać jedno po drugim. Puzzle, które powinny być poukładane w kolejności, gdzieś nam się porozsypywały – obrazowo porównywał dr Krystian Pietrzak, wiceprezes szczecińskiego oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, wykładowca Politechniki Morskiej.
– Musimy już teraz zastanowić się, co zrobić, żebyśmy nie musieli za 20 lat znowu kupować używanych tramwajów. Należy zbudować strategię rozwoju transportu publicznego w możliwie szerokim kontekście – podkreślał prof. Stanisław Iwan, dziekan Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu Politechniki Morskiej w Szczecinie.
„Jesteśmy zakładnikami tego, jakie będą dofinansowania unijne”
Prezydent Kadłubowski odpowiadał, że strategia istnieje, ale najpierw trzeba było „cofnąć się o krok”. Przypomniał, że najważniejszym problemem do rozwiązania, gdy obejmował urząd, były tramwaje wypadające z rozkładów z powodu braku motorniczych.
– Dzisiaj mamy już odpowiednią sytuację, takich niewyjazdów jest bardzo mało. Tę lekcję odrobiliśmy i staramy się ją odrabiać dalej. Dzisiaj problemem są niewyjazdy związane z kwestiami technicznymi. To jest kolejna rzecz, którą chcemy rozwiązać – mówił. – A jeśli chodzi o kwestie inwestycyjne, to jesteśmy zakładnikami tego, jakie będą dofinansowania unijne.
Na razie nie ma zabezpieczonych pieniędzy na budowę torowiska na Mieszka I. Inwestycja nie jest wpisana do dokumentów budżetowych miasta.
Komentarze
65