Budowa trzeciego etapu Trasy Północnej będzie się wiązać ze zniszczeniem fragmentu chronionego użytku ekologicznego „Dolina strumienia Grzęziniec”. „Zaplanowany przebieg trasy ogranicza wpływ na obszar chroniony do minimum, przecinając użytek jedynie na długości około 100 metrów w jego najwęższym i silnie zdegradowanym odcinku” – czytamy w uzasadnieniu uchwały.
To inwestycja, która od dekady czeka na dokończenie. Drogę do realizacji trzeciego etapu Trasy Północnej otworzyło pozyskanie dofinansowania w wysokości 250 mln zł z Rządowego Funduszu Polski Ład.
„Niespełna 1 procent ogólnej powierzchni użytku”
Inwestycja wiąże się z ingerencją w chroniony użytek ekologiczny „Dolina strumienia Grzęziniec”. To cenny obszar przyrodniczy z bujną roślinnością i mokradłami, który został powołany w 2007 roku. Dlatego też spółka Szczecińskie Inwestycje Miejskie musiała zwrócić się do radnych miejskich z wnioskiem o wyrażenie zgody na odstępstwa od zakazów.
Jak czytamy, konsekwencją prac ziemnych będzie „trwałe zniekształcenie rzeźby terenu, uszkodzenie i niszczenie gleby oraz przekształcenie naturalnych zbiorników wodnych i obszarów wodno-błotnych”. W granicach „Doliny strumienia Grzęziniec” znajduje się także siedlisko chronione priorytetowo – Niżowy łęg jesionowo-olszowy z dominacją olszy czarnej. Inwentaryzacja przyrodnicza z lipca 2024 roku wskazała jednak, że uległo ono degradacji, a obecnie znajdują się tam tylko zadrzewienia z fragmentami gradowiejącego łęgu.
Budowa drogi wiąże się również z przerwaniem powiązań ekologicznych. Jak czytamy, powstaną przepusty ekologiczne w postaci przejść dla zwierząt. W związku z inwestycją usuniętych zostanie 569 drzew, które podlegają ochronie. W ich miejsce ma zostać nasadzonych 416 sztuk nowych i ponad 50 tysięcy sztuk krzewów.
„Zaproponowany przebieg trasy ogranicza wpływ na obszar chroniony do minimum, przecinając użytek jedynie na długości około 100 metrów w jego najwęższym i silnie zdegradowanym odcinku, zajmując około 5000 m kw. z 51,21 ha, czyli niespełna 1 procent ogólnej powierzchni użytku” – czytamy w uzasadnieniu uchwały.
Dwujezdniowa droga po dwa pasy ruchu
Radni z Komisji ds. Gospodarki Komunalnej, Mobilności, Klimatu i Zwierząt pozytywnie zaopiniowali projekt uchwały. Dokument będzie głosowany na najbliższej sesji Rady Miasta Szczecin.
Nowy odcinek Trasy Północnej (od ul. Łącznej do ul. Szosa Polska) będzie identyczny jak poprzednie. Dwujezdniowa droga po dwa pasy ruchu z pasem zieleni po środku, na którym w przyszłości mogą pojawić się tory tramwajowe oraz chodniki i ścieżki rowerowe.
Droga zakończy się układem rond u zbiegu z ul. Szosa Polska i ul. Policką. Zdecydowano również o potrzebie zaprojektowania połączenia tej inwestycji z planowaną obwodnicą Polic.
Komentarze
39