Możemy marzyć o szybkiej realizacji drogi ekspresowej S6. Kibice z zachodniej Europy mogą zapomnieć o komfortowej przeprawie przez Polskę w czasie Euro 2012.
Pierwotne plany Ministerstwa Transportu zakładały, że droga zostanie zrealizowana dopiero po 2013 roku. Kiedy Polska i Ukraina wygrały bój o Euro 2012, rozpoczęła się debata nad strategicznymi inwestycjami dla kraju. Miała zostać stworzona sieć dróg ekspresowych i autostrad, która zapewni szybką, bezpieczną i komfortową podróż pomiędzy miastami- gospodarzami mistrzostw. Miała też umożliwić szybki dojazd turystom za granicy.
Jednym z miast, które organizuje Euro 2012 jest Gdańsk; podobnie jak Szczecin stosunkowo blisko granicy z Niemcami. To z tego kierunku spodziewa się największego natężenia ruchu zagranicznych kibiców. Część zachodniej Europy decydując się na przyjazd do Gdańska obierze zapewnie kurs do Berlina, następnie wybierze A11 Berlin-Szczecin i dalej o komfortowej jeździe można zapomnieć.
Problem rozwiązałaby właśnie droga ekspresowa prosto do stolicy Pomorza. Padały spekulacje, że pierwotne plany budowy S6 po 2013 roku ulegną zmianie i droga zostanie zrealizowana przed mistrzostwami. Nic bardziej mylnego. Jak mówi Teresa Jakubowicz z biura informacji Ministerstwa Infrastruktury pieniędzy na realizację na razie nie ma, choć Rząd zdaje sobie sprawę z przydatności „ekspresówki”:
-Ograniczona suma środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zarezerwowana na realizację zadań w ramach Priorytetu VIII Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe nie pozwala na sfinansowanie realizacji ww. inwestycji
Jakubowicz zaznacza, że gdy tylko środki finansowe się znajdą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpocznie inwestycje. Kiedy to będzie? Nie wiadomo.
Co ciekawe o skandalicznych planach nie budowy drogi ekspresowej przed 2013 rokiem zaalarmował poseł Platformy Obywatelskiej. Na 10 dni przed wyborami do Sejmu Sebastian Karpiniuk, na czacie Głosu Szczecińskiego powiedział:
-Niestety rząd J. Kaczyńskiego do roku 2015 zachodnie pomorze uczynił białą plamą jeśli chodzi o inwestycje drogowe. Chodzi przede wszystkim o dwa szlaki komunikacyjne czyli droga S6 Szczecin-Gdańsk(…)To jest priorytet dla całej zachodniopomorskiej PO. PiS mając sekretarza generalnego zapomniał o tych inwestycjach
Czy dziś Platforma mając władzę w Polsce zapomniała o S6? –pytam
Poseł nie odpowiedział konkretnie na zadane pytanie, zadzwoniliśmy więc ponownie do asystenta Sebastiana Karpiniuka- Łukasza Czechowskiego, by uzyskać odpowiedz na zadane pytanie
-Czechowski zapewnił, że w przeciągu czterech dni odpowie. Minął tydzień, odpowiedzi nie otrzymaliśmy, asystent nie odbiera telefonów. Przesłał jedynie po raz drugi poprzednią odpowiedz. Czytamy w niej m.in., że Platforma dała pieniądze na przebudowę innych dróg wojewódzkich, o pieniądzach na tabor kolejowy oraz lotnisko Zegrzu Pomorskim pod Koszalinem. O S6 ani słowa. Przeczytaj pełną odpowiedz.
Co bardziej bulwersuje, o szybkiej realizacji drogi ekspresowej czytamy w „Programie Platformy Obywatelskiej dla województwa Zachodniopomorskiego”, który został opracowany tuż przed wyborami.
Dzisiaj widać, że była to obietnica bez pokrycia.
Asystent posła zadał mi pytanie czy uważam, że Platforma będzie zmieniać listę dróg, które zostały już zatwierdzone na liście priorytetowej.
-Tak uważam. Nie przypominam sobie, by były jakiekolwiek problemy ze zmienieniem decyzji odnośnie budowy drogi ekspresowej S5(wcześniej przeznaczona do budowy po 2013 roku- obecnie na liście priorytetowej do 2012 roku). Zyska Gdańsk, Poznań, Bydgoszcz i Wrocław.
Należy szerzej spojrzeć na tą drogę: jako najprostsze i najszybsze połączenie drogowe kibiców z Zachodniej Europy do Gdańska- jednego z miast organizujących mecze grupowe i ćwierćfinał.
Walkę o szybką realizację drogi S6 zapowiadali wspólnie prezydenci Szczecin i Gdańska- Piotr Krzystek i Paweł Adamowicz (obaj z PO).
-----------------------------------
PEŁNA ODPOWIEDŹ
Szczecin, dn. 14 stycznia 2008
Szanowny Panie Pośle,
Przytoczę Pana słowa: "Niestety rząd J. Kaczyńskiego do roku 2015
zachodnie pomorze uczynił białą plamą jeśli chodzi o inwestycje drogowe.
Chodzi przede wszystkim o dwa szlaki komunikacyjne czyli droga S6
Szczecin-Gdańsk, z uwzględnieniem rejonu kołobrzeskiego i droga S11
Kołobrzeg-Katowice, czyli komunikacja północ-południe. To jest priorytet
dla całej zachodniopomorskiej PO. PiS mając sekretarza generalnego
zapomniał o tych inwestycjach"
Zadaliśmy pytanie Ministerstwu Infrastruktury o drogę ekspresową S6 i jej wysoką rangę w kontekście Euro 2012- będzie to przecież priorytetowe połączenie dla kibiców z
zachodniej Europy do jednego z miast organizatorów mistrzostw.
Ministerstwo Infrastruktury, choć zdaje sobie sprawę z rangi tej
inwestycji mówi wprost, że realizacja S6 nie będzie szybka. Nikłe są
szanse na zrealizowanie przed 2012 rokiem. Czym w takim razie różni się
rząd PO od krytykowanego przez Pana rządu PiS-u w kontekście rozwijania
infrastruktury?
Odpowiedz(pierwsza przyszła 24 stycznia, po 10 dniach. Kolejna identyczna 4 lutego):
Przyjęty przez PiS Program Budowy Dróg Krajowych i Autostrad do roku
2013 uczynił z województwa zachodniopomorskiego białą plamę na mapie
inwestycji infrastrukturalnych w kraju. Rząd Platformy Obywatelskiej I
PSL zaprzysiężony został dwa i pół miesiąca temu. Platforma jednak w
naszym województwie, również w podobnej konstelacji ugrupowań uchwaliła
w ramach Wieloletniego Planu inwestycyjnego i skierowała do realizacji
budowę i przebudowę 33 dróg na terenie Pomorza Zachodniego i są to m.in.
Przebudowa przejścia przez m. Polanów w ciągu drogi nr 205 i 206,
Przebudowa drogi nr 110 na odc. Lędzin-Cerkwica; Przebudowa drogi nr 124
na odc. Cedynia ? Chojna; Przebudowa drogi nr 106 na odc.
Rzewnowo-Golczewo, Przebudowa drogi nr 203 na odc. Iwięcino-Darłowo;
Przebudowa drogi nr 203 na odc. Koszalin-Iwięcino. Warto również
zaznaczyć przeznaczenie środków w RPO na lotnisko w Zegrzu Pomorskim oraz
zaplanowane 40 mln euro na zakup nowego taboru kolejowego. Nasi
parlamentarzyści walczą o umieszczenie inwestycji drogowych w naszym
województwie na listę indykatywną Rządowego Programu Infrastruktura i
Środowisko. Na sam transport przeznaczono tam sumę 19,4 mld euro; Na
efekty trzeba jeszcze poczekać gdyż decyzja Komisji Europejskiej
przyjmującą do realizacji Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
na lata 2007- 2013 podpisana została dopiero 5 grudnia ubiegłego roku.
Sprawę drogi S6 traktujemy priorytetowo.
Pozdrawiam
Łukasz Czechowski
Asystent Posła Sebastiana Karpiniuka
Komentarze
2