Banknot z widokiem Szczecina, pocztówka „odkrywająca” nazwę Sedina, etui zakrapiacza do oczu z zachowanej przy pl. Grunwaldzkim apteki czy skórzana teka, będącą pamiątką z wodowania w Szczecinie 1897 roku statku pasażerskiego „Kaiser Wilhelm der Grosse”. Te i 300 innych przedmiotów związanych ze Szczecinem będzie można obejrzeć na wystawie „Od chaosu do kolekcji” Aleksego Pawlaka.
Na wystawie "Od chaosu do kolekcji", prezentowanej już od wtorku, 10 czerwca, w Muzeum Historii Szczecina, Oddziale Muzeum Narodowego, będzie można zobaczyć ponad 300 eksponatów związanych z historią Grodu Gryfa, zarówno tą przedwojenną, jak i po 1945 roku. Przedmioty zostały wybrane spośród bogatego zbioru Aleksego Pawlaka, szczecińskiego kolekcjonera i autora wielu publikacji o naszym mieście.
Sedina i polski mieszkaniec niemieckiego Szczecina
Wystawa została podzielona na cztery części. Pierwsza to „Sedina i Manzelbrunnen (rzeźba Manzla”) z kilkudziesięcioma obiektami, a wśród nich pocztówka, która kilka lat temu pozwoliła odkryć pochodzenie nazwy „Sedina”.
Druga część „Pocztówka – różnorodność formy” przedstawi kilka sposobów wzbogacania formy pocztówki, które były stosowane na przełomie wieku XIX i XX oraz na początku wieku XX wieku. Zostaną tutaj również zaprezentowane przykłady pocztówek różnej wielkości, mogące zaskoczyć, a nawet zadziwić ich dzisiejszych użytkowników.
„Zygmunt Stanisław Nowakowski – co mówią o nim zachowane dokumenty?” - ta część wystawy ukaże pamiątki po jednym z polskich mieszkańców przedwojennego, jeszcze niemieckiego Szczecina, który pozostał w nim również po wojnie.
Pudełko na lekarstwa: Morphinum für Mutter
Z kolei w czwartej części, określonej „Kolekcjonerskim Chaosem” zostaną przedstawione różnorodne przedmioty, z których każdy mógłby rozpocząć tworzenie nowej kolekcji. Znajdą się tutaj m.in.: unikalna litografia z widokiem Szczecina, wykonana w zakładzie litograficznym Hermana Sarana w 1905 roku (po raz pierwszy pokazywanapublicznie!) oraz skórzana teka, zdobiona morskimi symbolami, będąca pamiątką z wodowania w Szczecinie 4 maja 1897 roku statku pasażerskiego „Kaiser Wilhelm der Grosse”.
Wśród prezentowanych eksponatów pojawią się także: pamiątka „Souvenir von Stettin” – leporello 16 widoków Szczecina z około 1890 roku, mistrzowsko wykonane etui zakrapiacza do oczu, pochodzące z zachowanej do dziś apteki przy placu Grunwaldzkim, niespotykane pudełko na lekarstwa z 1897 roku z apteki Mohren-Apotheke przy Paradeplatz 10, które do dzisiaj zachowało na odwrocie napis „Morphinum für Mutter” albo pudełko po zapałkach z reklamą sklepu Fritza Roggenbucka (Berliner Tor 3), handlującego artykułami kolonialnymi, delikatesowymi, konserwami, wyrobami mięsnymi i winem.
Talar z widokiem Szczecina
Będzie można przyjrzeć się niezwykle rzadkiemu banknotowi o nominale jednego talara z widokiem Szczecina od strony północnej, który został wyemitowany przez Pommersche Ritterschaftliche Privat Bank zu Stettin, pamiętnikowi uczestniczki I Ogólnopolskiego Zlotu Młodzieży „Trzymamy straż nad Odrą”, odbywającego się w Szczecinie w dniach 12–14 kwietnia 1946 roku czy dokumentowi z 19 kwietnia1947 roku, kierowanemu do komisarza dzielnicowego Warszewa z prośbą o zezwolenie na urządzenie przy ul. Miodowej 28 na Osowie zabawy, z której dochód miał wspomóc powodzian.
Wśród powojennych eksponatów znajdzie się również przykład inspiracji przedwojennym miastem pierwszych grafików, tworzących w Szczecinie bezpośrednio po wojnie. Zostanie pokazany drzeworyt „Fragment portu w Szczecinie”, zamieszczony na trzeciej stronie drugiego numeru „Pioniera Szczecińskiego” z 15 września 1945 roku i ten sam widok na pocztówce z 1947 roku w zestawieniu ze światłodrukiem sprzed 1939 roku zatytułowanym „Stettin an der Oder”.
Wystawa „Od chaosu do kolekcji” to jedna z niewielu okazji, by zobaczyć fragment ogromnej kolekcji szczecińskich pamiątek Aleksego Pawlaka, które na co dzień nie są udostępniane. Wernisaż odbędzie się we wtorek, 10 czerwca, o godz. 17:00 w Muzeum Historii Szczecina przy ul. Księcia Mściwoja II 8. Wystawa będzie czynna do 12 października.
Portal wSzczecinie.pl objął patronat medialny nad wystawą.
Komentarze
0