Już pół roku trwają prace nad budową pierwszego etapu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Czterokilometrowa trasa ma być gotowa do marca 2015 roku. Postanowiliśmy sprawdzić, co do tej pory zostało zrobione.

Na pierwszy prawie dwukilometrowym odcinku od pętli na Basenie Górniczym aż do przyszłego przystanku „Lotnisko” teren pod torowisko został utwardzony. Pojawiły się słupy trakcyjne, można już w tym miejscu wysypywać tłuczeń i układać tory. Widok ten z pewnością napawa optymizmem pasażerów komunikacji miejskiej, którzy z okien autobusów obserwują postępy prac.

Jak na księżycowym kraterze

Przed przyszłym przystankiem „Lotnisko” kończy się podtorze oraz słupy. Na krótkim odcinku przygotowano pas jedynie pod jeden tor. Miejsce gdzie ma powstać przystanek „Lotnisko” wykopano sporej długości dół. Ma tu powstać cała infrastruktura podziemna, zanim pojawią się tutaj tory oraz perony. Teraz cały ten teren wygląda w chwili obecnej jak księżycowy krater.

Będzie wiadukt nad torami

Przy skrzyżowaniu z ulicą Leszczynową pas jezdni wyjazdowej z miasta przechodzi na sąsiednią nitkę. A to dlatego, że w tym miejscu było zbyt wąsko, by poprowadzić między jezdniami ulicy Eskadrowej podwójne torowisko. Jezdnia wyjazdowa z miasta zostanie przesunięta bardziej na południe. Dalej wiaduktem przejdzie nad torowiskiem tramwajowym skręcającym w kierunku Zdrojów. W tym miejscu prowadzone są prace nad kanalizacją oraz wylewane są fundamenty pod słupy trakcyjne.

 

Dalej tramwaj ma dotrzeć do ulicy Batalionów Chłopskich, pod którą ma przejechać specjalnym wkopem. Na razie jest to teren zamknięty, który służy za składowisko piachu czy baza dla ciężkiego sprzętu.

Willa jeszcze na swoim miejscu

Po drugiej stronie ulicy Batalionów Chłopskich nie są na razie prowadzone żadne prace budowlane. Znajdująca się w pobliżu willa Grunebergów ma zostać niebawem przesunięta na specjalnych szynach w głąb posesji. W tej chwili znajduje się w miejscu, gdzie ma przebiegać rurociąg odchodzący od planowanej magistrali wzdłuż trasy SST oraz zejść do przyszłego przystanku „Gryfińska”.

 

Patrząc dalej w stronę planowanej pętli, cała zabudowa znajdująca się po lewej stronie ul. Jaśminowej będzie wyburzona. W jednym z tych budynków miał siedzibę TBS, który wcześniej wybudował sobie nowy obiekt przy ulicy Hangarowej. Przy skrzyżowaniu z ulicą Piechoty prowadzone są prace ziemne nad starą kanalizacją. Widać odkopane stare węzły oraz rury.

Z osiedla do pętli dojdziemy pod torami kolejowymi

Za wiaduktem kolejowym również trwają prace. Z basenu przeciwpożarowego przy samym wiadukcie cały czas wypompowywana jest woda. Teren pod przyszłe torowisko jest utwardzany. Nowością jest wybudowane przejście pod torem kolejowym dawnej linii Szczecin Dąbie – Sobieradz. To będzie ułatwienie dla mieszkańców osiedla Słonecznego, którzy mieszkają najbliżej pętli, w rejonie ulicy Turkusowej.

Przypomnijmy, budowa pierwszego etapu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju ruszyła w marcu bieżącego roku po popisaniu umowy przez prezydenta miasta Piotra Krzystka z konsorcjum firm Szczeciński Tramwaj – Strabag. Cała inwestycja warta 166 milionów złotych ma zostać ukończona do marca 2015 roku. Wówczas pojedziemy tramwajem na nowym 4 – kilometrowym odcinku do tymczasowej pętli „Turkusowa”. Docelowo SST ma dotrzeć do Kijewa.