Antystresowe chmurki dla domowych pupili, marka wspierająca edukację seksualną, ekorozwiązania by ograniczyć ilość elektrośmieci na naszej planecie, a także kreatywne spotkania przy wegańskich posiłkach to pomysły na biznes, które urzekły. Poznaliśmy zwycięzców 4. Edycji gospodarczego konkursu „Twój biznes pod banderą sukcesu”.

W ubiegły poniedziałek, gala finałowa czwartej edycji konkursu gospodarczego „Twój biznes pod banderą sukcesu” marszałka województwa zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza, zebrała pełną widownię sali szekspirowskiej Teatru Polskiego w Szczecinie. Z prawie 230 zgłoszeń, głosujący wybrali najlepszych, najbardziej kreatywnych i innowacyjnych przedsiębiorców z regionu. Ze zwycięzcami mieliśmy okazję porozmawiać tuż po ogłoszeniu wyników w studio wSzczecinie.pl.

Brunche dla nieznajomych

Nagrodę Publiczności i 10 tysięcy złotych wygrała Magdalena Gogłoza, która od kilku lat odpowiada za projekt „Sytobrunch”. Jak wspomniała, na pierwsze spotkanie przyszło tylko kilku zaciekawionych nieznajomych, a większość gości stanowili jej przyjaciele. Teraz prawie wszystkie miejsca przy stole zajmują zupełnie obce sobie osoby, które łączy wspólny stół i zainteresowania.

– W dużej mierze te spotkania opierają się na ludziach i ich historiach. Niekoniecznie trzeba być kimś znanym, aby mieć coś ciekawego do opowiedzenia. Te historia mogą wybrzmieć przy stole, a jedzenie jest bardzo dobrym pretekstem – opowiada. – Przychodzą ludzie, którzy chcą poznać kogoś nowego, wyjść ze swojej strefy komfortu.

Pierwsze spotkanie zorganizowała w Port Barze na Łasztowni, a kolejne – w hangarze lotniczym, zajezdni tramwajowej, Sadach Rajewskich i innych nieoczywistych przestrzeniach.. Jak podkreśla rozmówczyni Sandry Jędras, „Szczecin ma bardzo dużo ciekawych miejsc do zaoferowania”.

Na stole „Sytobrunch” króluje kuchnia wegetariańska i wegańska. Podawane są posiłki zimne, ciepłe, słodkie, słone, wytrawne. Pasty, sałatki, tarty, ciasta – każdy znajdzie coś dla siebie.

„To nasza psina nas zainspirowała”

Zdobywcą trzeciego miejsca producent antystresowych chmurek dla domowych pupili, czyli LegowiskaPluszowe.pl.

– To nasza psina Elza zainspirowała nas do tego biznesu. Kiedy dostała pierwsze legowisko, nie akceptowała go i poszła na kanapę. Na początku przymykaliśmy na to oko, ale z czasem zaczęliśmy się nad tym zastanawiać. Gdzie tkwi problem – w legowisku czy w psie – opowiada Rafał Buciak.

Pierwsze legowisko wyprodukowali 5 lat temu, a kolekcja z miejsca zyskała zainteresowanie właścicieli psów, kotów, a nawet królików.

– Codziennie dostajemy masę zdjęć psów i kotów w tych legowiskach. To dla nas pozytywny dowód, że ta nasza praca jest dobra. Po prostu. Nie wiem jeszcze na co przeznaczymy wygraną. Chcemy przenieść naszą produkcję do Szczecina, ponieważ obecnie korzystamy z usług podwykonawców w Polsce – dodaje właściciel firmy.

Nazwa jej marki to manifest

Paulina Kołaczek w ogóle nie spodziewała się, że znajdzie się wśród finalistów konkursu, ani tym bardziej w gronie zwycięzców. W 2011 roku założyła bloga o nazwie „Girls Watch Porn”, a niedawno doszła do tego produkcja ubrań. Jak podkreśla, nazwa jej marki to manifest.

– Zobaczyłam reklamę tego konkursu na Facebooku i to był impuls. Wniosek wypisałam od razu, ale nie spodziewałam się, że moja marka z taką nazwą ma szansę przejść dalej. Jest 2023 rok i jestem zaskoczona, że wciąż pojawiają się kontrowersje wokół tej nazwy. Edukacja jest bardzo potrzebna i na tym się skupiamy. Sprzedaż ubrań to miły efekt uboczny tych wszystkich działań, które toczą się wokół marki – opowiada twórczyni marki „Girls Watch Porn”.

Wygraną za zdobycie 2.miejsca Paulina Kołaczek zamierza przeznaczyć na udział w targach zagranicznych i reklamę.

„Pracujemy w firmie rodzinnej”

Natomiast Monika Pobrotyń z north.pl podkreśliła, jak ważna jest ekologia i dbanie o planetę. Koszalińska firma od 2008 roku uświadamia konsumentów, że uszkodzony sprzęt AGD i RTV można po prostu naprawić, a nie od razu wyrzucać.

Sklep oferuje ponad 13 milionów części zamiennych do sprzętu. Oprócz tego na stronie internetowej firmy można znaleźć niezbędnik z diagnozami usterek, opisami napraw i poradami. Treści wzbogacone są o filmy instruktażowe pokazujące jak naprawić dany sprzęt.

– Pracujemy w firmie rodzinnej, gdzie jest naprawdę wesoło. Nie zamieniłabym tej pracy na żadną inną. Gdybym mogła zmienić jedną rzecz, to na pewno wcześniej zaczęlibyśmy nagrywać filmiki, dawać tipy, po prostu edukować. Myślę, że trochę przespaliśmy ten moment – ocenia prezeska north.pl.

Konkurs ze wsparciem funduszy unijnych

To była już czwarta i zarazem rekordowa edycja marszałkowskiego konkursu. Jak podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz, nie udałoby się go zorganizować bez wsparcia funduszy unijnych.

– Jeśli mielibyśmy to robić z własnych funduszy, na pewno byłoby skromniej. A my chcemy nadać rangę temu konkursowi, aby przykuwał uwagę zachodniopomorskich przedsiębiorców. Doceniamy tych najmłodszych, najbardziej kreatywnych, innowacyjnych. Tych, którzy maja największy potencjał. Takich firm nie brakowało w tym roku – podkreśla.

Jednocześnie marszałek zwraca uwagę na różnorodność zgłaszanych firm. – Jak porównać produkcję bajgli do handlu częściami wymiennymi? Biznes można robić w bardzo wielu obszarach, ale doskonale też pamiętam, gdzie byliśmy te 20 lat temu jeśli chodzi o gospodarkę. Było bardzo trudno, mieliśmy mało inwestorów z zewnątrz, mało firm lokalnych i bezrobocie na jednym z najwyższych poziomów w Polsce – przypomina.

Pierwsza edycja konkursu gospodarczego miała miejsce w 2017 roku. Jak przyznaje dyrektor gabinetu marszałka województwa zachodniopomorskiego Krzysztof Barczyk, „promocja przedsiębiorców to najlepszy kontent”.

– Podczas pierwszej edycji musieliśmy jednak zdobyć ich zaufanie. Pokazać, że nie chcemy ich wykorzystać tylko zbudować zdrową relację. Dzisiejsza frekwencja jest tego najlepszym dowodem. Pokazujemy fantastycznych ludzi, ich idee. Pokazujemy fantastyczne produkty, które powstają na Pomorzu Zachodnim i to ludzi interesuje. Oglądają to i mówią „ej patrzcie, ta firma jest z mojej miejscowości” – dodaje dyrektor gabinetu marszałka województwa.

IV edycja konkursu „Twój biznes pod banderą sukcesu” została realizowana w ramach projektu pn. „Wzmocnienie pozycji regionalnej gospodarki, Pomorze Zachodnie – Ster na innowacje – etap II” finansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014 –2020, Działanie 1.14 „Wzmocnienie pozycji regionalnej gospodarki w wymiarze krajowym i międzynarodowym”.