Magistrat zaprezentował koncepcję przebudowy śródmiejskiego odcinka al. Wojska Polskiego pomiędzy pl. Zwycięstwa a pl. Szarych Szeregów. Za cztery lata jezdnie zostaną zwężone, ruch samochodowy uspokojony, a piesi będą przechadzać się szerokimi chodnikami. Odrzucono natomiast pomysł odtworzenia linii tramwajowej.
Przed ponad 40 laty na przystanku przy pl. Zgody (w ciągu al. Wojska Polskiego) zatrzymywało się aż pięć linii tramwajowych: 1, 5, 7, 9 i 10. W 1973 roku zdecydowano o likwidacji torowiska. Argumentowano, że trzeba odciążyć zatłoczoną arterię, zbyt wąską, by wydzielić na niej miejsce wyłącznie dla pojazdów szynowych. Według wielu był to początek końca świetności al. Wojska Polskiego, w przeszłości głównej ulicy handlowej Szczecina. Zniknęły z niej tłumy pasażerów, a więc potencjalnych klientów okolicznych sklepów i punktów gastronomicznych.
Drogo i mieszkańcy na „nie”
Dlatego gdy dyskutowano nad wizją rewitalizacji alei, pojawiły się propozycje odtworzenia torowiska. Wśród czterech finałowych koncepcji dwie zakładały powrót tramwajów na śródmiejski odcinek al. Wojska Polskiego. Ostatecznie obie przepadły.
- Projekt poprzedzony został szerokimi konsultacjami społecznymi [wypowiedziało się ponad tysiąc osób - red.], po to aby uzyskać jak najlepsze rozwiązania. Takie, które będą odpowiadały wszystkim stronom: mieszkańcom ulicy, przedsiębiorcom i wszystkim szczecinianom. Kwestia tramwaju była podczas nich konsultowana, ale większość opinii była na „nie”. Oczywiście znaczenie mają tu również koszty. Linie tramwajowe są bardzo drogie. - tłumaczył prezydent Piotr Krzystek, odpowiadając na pytania internautów.
Hybrydy w centrum, tramwaje na peryferiach
Nie oznacza to, że na zmodernizowanej alei zabraknie komunikacji miejskiej. Mają pojawić się tam autobusy hybrydowe. Miasto złożyło właśnie wniosek do UE o dofinansowanie zakupu 16 takich pojazdów.
- Strategia rozwoju komunikacji miejskiej w obszarze ścisłego centrum będzie bazowała na zakupie autobusów hybrydowych, a docelowo elektrycznych. To rozwiązania bardziej uniwersalne, tańsze w eksploatacji, nie wymagające budowy infrastruktury. Linie tramwajowe planujemy budować poza centrum miasta - wyjaśniał Jarosław Bondar, architekt miasta, podczas konferencji prasowej, na której zaprezentowano koncepcję rewitalizacji.
Ma być atrakcyjna miejsko
Modernizacja alei Wojska Polskiego zakłada zwężenie jezdni. W obu kierunkach pozostanie po jednym pasie o nawierzchni z ciętej kostki granitowej. Powstaną szerokie chodniki z szaro-różowawych płyt granitowych, na których nie będzie można parkować. Miejsca postojowe (ukośne) będą wyznaczone na środku, pomiędzy jezdniami i ma ich być podobna liczba jak obecnie. W alei planowane jest zasadzenie 120 drzew.
- Chcemy zmienić charakter al. Wojska Polskiego. Dziś ma walor tranzytowy, ale nie jest atrakcyjna miejsko - podkreślał Bondar.
- To przez wiele lat była główna ulica w mieście. Zamierzamy do tego powrócić - dodawał Piotr Mync, zastępca prezydenta Szczecina.
Piesi wyprą samochody
Ruch samochodowy zostanie uspokojony. Cały odcinek będzie objęty ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Plac Zgody zostanie przebudowany na rondo. Kolejne rondo powstanie zamiast skrzyżowania z ul. Jagiellońską. Według pomysłodawców takie zmiany nie grożą zakorkowaniem centrum miasta.
- Wszystko oparte jest na dokładnych obliczeniach i pomiarach natężenia ruchu - mówił Bondar.
Zaprezentowane ogólniki zostaną wkrótce szczegółowo rozwinięte. Magistrat szuka właśnie partnera do przygotowanie konkursu na najlepszy projekt. Musi on powstać do końca 2018 roku. Wtedy ruszą pracę budowlane, które według wstępnych szacunków potrwają nawet kilkanaście miesięcy.
Łączne koszty przebudowy sięgną 20 mln zł. 3,7 mln zł na przygotowanie projektu miasto dostanie od Ministerstwa Rozwoju. To dzięki temu, że Szczecin w konkursie na „Modelową rewitalizację miast” zajął dziesiąte miejsce.
Komentarze
11