Firma Budimex zaprojektuje i wybuduje nowy, blisko 4,5-kilometrowy odcinek drogi, która od północy ominie osiedle Płonia i będzie początkiem trasy S10 w kierunku Warszawy. Zacznie się za węzłem Kijewo i stacją paliw przy ul. Szosa Stargardzka, a następnie przez las poprowadzi w kierunku nowego węzła Zdunowo.
Ekrany akustyczne oddzielą willę od drogi
Szczegóły projektowe dopiero zostaną wypracowane. Wcześniej powstała koncepcja określająca przebieg nowego odcinka. Wynika z niej, że samochody będą przejeżdżać blisko Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 1 przy ul. Przylesie.
– Zgodnie z dokumentacją koncepcyjną krawędź jezdni S10 będzie o około 45 metrów od budynku MOS. Droga ekspresowa przetnie zlokalizowane przy tym obiekcie boisko. Planowane jest wykonanie ekranów akustycznych wzdłuż S10 przy budynku MOS – informuje Mateusz Grzeszczuk.
MOS funkcjonuje w poniemieckiej willi. Znalazło się w niej miejsce dla Szkoły Podstawowej Nr 4 dla 60 uczniów i internatu dla 45 chłopców. Trafia tam młodzież zagrożona niedostosowaniem społecznym.
Czy powstanie nowe boisko?
Organem prowadzącym placówkę jest Gmina Miasto Szczecin. Magistrat nie odpowiedział jednak na nasze pytania, jak uciążliwa dla działania ośrodka będzie nowa droga, i czy planowana jest budowa nowego boiska w innym miejscu.
– Na etapie przygotowywania dokumentacji studialnej i koncepcyjnej rozwiązania projektowe zostały uzgodnione z Gminą Miasto Szczecin. Poza tym Gmina Miasto Szczecin nie wnosiła odwołań w postepowaniu administracyjnym w sprawie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – zaznacza Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA.
Najbliższe 10 miesięcy zajmą prace projektowe. To w ich trakcie okaże się, ile dokładnie drzew zostanie wyciętych podczas budowy drogi. Wytyczono ją bowiem przez las i tereny obszaru Natura 2000. Wcześniej szczecińscy radni zgodzili się na odstępstwa od ochrony przyrody, by mogła powstać nowa infrastruktura.
Podróż do Warszawy krótsza o godzinę
Gdy wykonawca uzyska decyzję ZRiD, kolejne 22 miesiące zaplanowano na prace budowlane, ale z wyłączeniem okresów zimowych. To oznacza, że kontakt o wartości 204 mln zł powinien zostać zrealizowany do końca 2028 roku.
Wtedy mają być gotowe wszystkie fragmenty S10 między Szczecinem a Piłą. Sześć z nich zbuduje Budimex (Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo, Stargard – Suchań, Cybowo – Łowicz Wałeckie, Łowicz Wałecki – Piecnik, Piecnik – Wałcz, Wałcz – Piła), a dwa konsorcjum Kobylarnia i Mirbud (Suchań – Recz, Rech – Cybowo). Łącznie to 113 kilometrów dróg, których budowa pochłonie 4,4 mld zł.
Cała droga ekspresowa S10 będzie miała 404 km długości i skróci czas przejazdu ze Szczecina do Warszawy o godzinę. Na razie w eksploatacji jest 60 km, w realizacji 170 km, a w przygotowaniu 174 km nowej trasy.
Komentarze
23