Rok temu po raz pierwszy opublikowaliśmy przegląd najważniejszych inwestycji w Szczecinie. Co zmieniło się od tamtego czasu? Czy inwestorzy dotrzymali słowa? Czy wszystkie plany zostały zrealizowane? A może pojawiły się nowe, spektakularne inwestycje?

Aquapark "Fabryka Wody"

Postęp prac: :) (w trakcie prac nad projektem budowlanym)

Termin realizacji: 2021 r.

Koszt: 100 mln zł

W listopadzie zeszłego roku rozstrzygnięto międzynarodowy konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej, którą wygrała firma z Mysłowic "DreamWorlds".

Obecnie trwają prace nad projektem budowlanym. Mają one potrwać do końca bieżącego roku. To jednak nie koniec, przyjdzie nam jeszcze poczekać na wbicie pierwszej łopaty pod park wodny w Szczecinie. Po powyższym etapie trzeba będzie wystąpić o pozwolenie na budowę, a następnie przygotować projekty wykonawcze. Przetarg zaplanowano na drugą połowę 2018 roku.

"Fabryka Wody" powstanie na terenie dawnego kąpieliska "Gontynka". Będzie nie tylko parkiem wodnym o powierzchni 8 tys. m kw., ale też jednostką edukacyjną (2 tys. m kw.), w której dzieci w przystępny sposób będą uczyć się o wodzie z punktu widzenia fizyki, chemii i biologii. Miasto zamierza również zagospodarować 3,5 ha wokół obiektu.


Wizualizacja Fabryki Wody

 

Black Pearl

Postęp prac: :) (w trakcie budowy)

Termin realizacji: 2018 r.

Koszt: 30 mln zł

Prace budowlane na dawnej działce po Barze Extra idą jak burza. Nie ma opóźnień. Ośmiopiętrowy budynek osiągnął już swoją docelową wysokość. W Black Pearl inwestor Idea-Invest oferuje poza lokalami biurowymi, handlowymi i usługowymi przede wszystkim mieszkania o podwyższonym standardzie.

Jak idzie sprzedaż apartamentów? Według strony inwestora nieco ponad połowa mieszkań została sprzedana bądź zarezerwowana. To dobry wynik, zwłaszcza, że mieszkania nie należą do najtańszych. Trzydziestometrowe kawalerki kosztują więcej niż ćwierć miliona złotych. Ale lokalizacja przy alei Niepodległości oraz nowoczesne rozwiązania muszą kosztować.

 

Centrum Handlowe "Galaxy" – rozbudowa

Postęp prac: :) (w trakcie budowy)

Termin: listopad 2017 r. 
Koszt: 140 mln zł

Coraz bliżej jest do zakończenia modernizacji i rozbudowy Centrum Handlowego "Galaxy". Dawny wygląd budynku pozostawiał wiele do życzenia i był krytykowany przez wielu szczecinian. Nowa forma "Galaxy" również wzbudza kontrowersje wśród części z nich. Niektórzy zarzucają inwestorowi, że oszczędza na elewacji budynku podając przykład zastąpienia szkła plastikiem od strony istniejącego parkingu. Jednocześnie robi wrażenie przeszklona kopuła o średnicy 42 metrów.

W wyniku rozbudowy powierzchnia handlowa centrum zwiększy się do 60 tys. m. kw. Zakupy będzie można robić w aż 200 sklepach. Znane są już marki, które pojawią się w Galaxy: Forever 21, Cukiernia Sowa, Mohito, Aldo, Smyk, Duka, Reserved, Lavard, House, Giacomo Conti, Lancerto, Starbucks, Homla, Go Sport, Deichmann, Kubenz, Rossmann, Świat Zabawek, Maurizio Benttoni, Sizeer, K-Beauty101, Świat Książki.


Otwarcie nowej części Galaxy już w listopadzie

 

Dworzec Główny – przebudowa

Postęp prac: :( (w trakcie przetargu)

Termin realizacji: 2019 r.

Koszt: 65 mln zł

Pierwszy etap przebudowy Dworca Głównego wzbudzał wiele emocji, nie inaczej jest z drugim. Sporo kontrowersji wzbudził plan usunięcia zabytkowych wiat. Wszystko wskazuje na to, że ostatecznie inwestor pozostawi stare zadaszenie jedynie na pierwszym peronie plus doda do niego zabytkowe przęsła z peronu drugiego. Pozostałe wiaty zostaną rozebrane i w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków umieszczone gdzie indziej, niż na Dworcu Główny. Plan budowy wind oraz łącznika pomiędzy dwiema kładkami zaprojektowany nad peronem trzecim pozostał bez zmian.

W czerwcu okazało się również, że PLK zaoferował zbyt mało pieniędzy na planowaną modernizację. Każdy z oferentów zażądał więcej niż kolej była gotowa zapłacić.

 

Dworzec Górny

Postęp prac: :( (przesunięto pieniądze z tego projektu remont Trasy Zamkowej)

Termin realizacji: ?

Koszt: 30 mln zł

Każdy, kto jechał busem ze Szczecina do jednego z miast lub miasteczek regionu, ten wie w jakich warunkach pasażerowie wyruszają ze stolicy Pomorza Zachodniego. Krzywe chodniki, kałuże i chaos - tak w skrócie można nazwać rejon pomiędzy ul. św. Ducha czy Dworcową. I choć miasto postanowiło to ucywilizować i zaproponowało budowę Dworca Górnego, wszystko wskazuje na to, że przyjdzie nam poczekać na zmiany w tym miejscu. Urzędnicy zdecydowali o przesunięciu zarezerwowanych środków na inną, miejską inwestycję. Pieniądze zostaną przeznaczone na przebudowę Trasy Zamkowej. Niektórych to nawet cieszy - projekt Dworca Górnego wzbudzał kontrowersje swoją rzekomą niefunkcjonalnością.


Wizualizacja Dworca Górnego

 

Hanza Tower

Postęp prac: :) (w trakcie budowy)

Termin realizacji: 2019 r.

Koszt: 140 mln zł

To jedna z najbardziej oczekiwanych (od lat) inwestycji. Stumetrowy, trzydziestokondygnacyjny wieżowiec powstaje przy al. Wyzwolenia. Jak wynika ze strony inwestora, większość mieszkań z 480 została już sprzedana. Wolnych apartamentów jest jeszcze ok. 70. To bardzo dobry wynik, zważywszy na to, że sprzedaż ruszyła w kwietniu, a budynek "nie urósł" na razie wyżej niż drugie piętro. W związku z tym, ciekawe, czy faktycznie inwestor JWC wyrobi się z terminami.


Hanza Tower pnie się w górę

 

Hotel "Hilton"

Postęp prac: :( (brak postępów)

Termin: nieznany

Koszt: nieznany

To miała być chluba sieci Hilton - hotel w pięknej, odrestaurowanej kamienicy w centrum Szczecina. Firma chwaliła się tym obiektem na różnych imprezach branżowych, tymczasem w dawnym hotelu Piast przy pl. Zwycięstwa ciągle nic się nie dzieje. Według naszych informacji Hilton nie zamierza rezygnować z inwestycji, ale jak to określiła przedstawicielka firmy: jest w trakcie przygotowywania, chociaż inwestor zdaje sobie sprawę z opóźnień.

 

Hotel "Nad Rusałką"

Postęp prac: :) (w trakcie budowy)

Termin: jesień 2017 r.

Koszt: nieznany

Patrząc na to, jak teraz wygląda hotel budowany nad jeziorem Rusałka, można zaryzykować stwierdzenie, że obiekt będzie ozdobą Parku Kasprowicza i może okazać się biznesowym strzałem w dziesiątkę. Nie zawsze szło tak gładko. Na tak piękny budynek przyszło nam czekać 10 lat licząc od pierwszej informacji o planowanej inwestycji. Nie była to wina inwestora - Khaleda Chekha, problemem okazał się strumyk Osówka, a raczej podziemny kanał, którym ten ciek płynął. Chociaż niektórzy, słusznie skądinąd zauważą, że czekamy na ten hotel od lat sześćdziesiątych, bo restauracja w tym miejscu działała już przed wojną, ale zdewastowana w czasach PRL musiała zostać rozebrana.


Grand Park Hotel ma zostać otwarty jeszcze w tym roku

 

Hotel "Vulcan"

Postęp inwestycji: :) (zakończony)

Termin: jesień 2016 r.

Koszt: nieznany

Niedaleko Stoczni Szczecińskiej przy ul. Druckiego-Lubeckiego powstał trzygwiazdkowy hotel o kształcie łuku. Dlaczego taka forma, a nie inna? Obiekt powstał na fundamentach… starego, poniemieckiego bunkra. Hotel nazwą nawiązuje do przedwojennej stoczni. Oferuje 107 pokoi, dużą restaurację oraz sale konferencyjne o ciekawych nazwach - szczecińskich rzek (Odra, Regalica i Parnica) oraz wysp (Łasztownia, Grodzka, Gryfia). Hotel ruszył w grudniu 2016 roku.

 

Morskie Centrum Nauki

Postęp inwestycji: :) (w trakcie odbioru dokumentacji budowlanej)

Termin realizacji: lata 2020 - 2021

Koszt: 70 mln zł

Miał być kolejny oddział Muzeum Narodowego, tymczasem będzie osobna instytucja kultury – tak zdecydowali radni Sejmiku wojewódzkiego. Powołanie oddzielnej jednostki ma pomóc w pozyskaniu dofinansowania unijnego. Poznaliśmy również patrona nowej placówki – ma nim zostać prof. Jerzy Stelmach – nieżyjący już fizyk, a przede wszystkim znakomity popularyzator

nauki w nowatorskim wydaniu.

Jak będzie wyglądało Morskie Centrum Nauki? Budynek o wysokości 14 metrów będzie przypominał kadłub statku. Na "pokładzie" znajdzie się miejsce dla 3,6 tys. m kw. ekspozycji, trzech poziomów wystawienniczych, sali konferencyjnej, dwóch sal edukacyjnych, planetarium i rozległego tarasu na dachu.

Sama inwestycja jest na etapie odbioru dokumentacji budowlanej. To z kolei umożliwi wybór inżyniera kontraktu. W grudniu tego roku planuje się wybór samego wykonawcy. Rozpoczęcie samych prac budowlanych to już rok 2018.


Wizualizacja Centrum Nauki na Łasztowni

 

Most Cłowy – remont

Postęp inwestycji: :) (zakończony)

Termin realizacji: 2017 r.

Koszt: 18 mln zł

Jego remont był nagły i przymusowy. Był skutkiem wieloletnich zaniedbań, a nie planów miasta. Awarię mostu zauważyli wędkarze, którzy zachowali się odpowiedzialnie i powiadomili odpowiednie służby. Okazało się, że obiekt trzeba zamknąć i jak najszybciej przebudować. Rozpoczął się wyścig z czasem - przejezdny Most Cłowy był potrzebny w związku z regatami Tall Ships Races. Na szczęście udało się.

 

Most Kłodny

Postęp inwestycji: :( (brak informacji na temat postępów)

Termin realizacji: 2020

Koszt: kilkadziesiąt mln zł

Brak jakichkolwiek wieści w sprawie Mostu Kłodnego. Wiadomo, że jego budowa jest kluczowa dla skomunikowania Łasztowni z lewobrzeżnym Szczecinem. Brak tego mostu hamuje rozwój tej wyspy.

Inwestycja jest już po przetargu na jej koncepcję. Zwycięzca – firma EGIS Polska miał czas do końca 2016 roku na przygotowanie projektu. W styczniu lub lutym 2017 roku powinien był zostać ogłoszony przetarg, który miał wyłoni wykonawcę mostu. Tymczasem wokół projektu zapadła cisza.
Wizualizacja Mostu Kłodnego

 

Nabrzeże "Starówka" – przebudowa

Postęp inwestycji: :) (zakończony)

Termin realizacji: czerwiec 2017 r.

Koszt: 14 mln zł

Nowe bulwary nadodrzańskie okazały się strzałem w dziesiątkę stając się ulubionym miejscem spacerów szczecinian. A jeszcze do niedawna po prawej stronie Odry wyremontowany odcinek szczecińskich bulwarów urywał się nagle pod Trasą Zamkową. Tymczasem inwestorowi udało się zdążyć z wyremontowaniem nabrzeża aż do Starej Rzeźni przed rozpoczęciem Zlotu Żaglowców Tall Ships Races 2017. Wstydu nie było.

 

Obwodnica Śródmiejska / Trasa Średnicowa z węzłem drogowym Łękno

Postęp prac: :) (w trakcie przygotowania projektu – etap szósty; wydano decyzję środowiskową – etap siódmy)

Termin realizacji: 2020 r.

Koszt: 100 mln zł (etap szósty)

Wzbudzająca kontrowersje obwodnica śródmiejska będzie kontynuowana - na razie od ul. Arkońskiej do al. Wojska Polskiego, w której okolicach ma powstać dwupoziomowy węzeł Łękno - ważne centrum przesiadkowe dla użytkowników komunikacji miejskiej (tramwajów, autobusów i pociągów miejskich). W czerwcu miasto podpisało umowę o dotację unijną na realizację inwestycji. Dofinansowanie jest spore - wyniesie aż 73 mln zł.

Na kolejny, siódmy etap obwodnicy łączącej al. Wojska Polskiego z ul. Mickiewicza, a następnie 26 kwietnia przyjdzie nam jeszcze długo poczekać. Co prawda odbyły się już konsultacje społeczne, a także została niedawno wydana decyzja środowiskowa, ale priorytetem jest na razie realizacja węzła Łękno, na który zresztą są pieniądze.


Węzeł Łękno

 

Odra Park

Postęp prac: :( (trwają poszukiwania najemców)

Termin realizacji: 2019 r.

Koszt: 250 mln zł

Przy ul. Gdańskiej, na miejscu dawnej Baltony, inwestor z hiszpańskim kapitałem planuje wybudowanie trzech sześciopiętrowych biurowców oraz trzygwiazdkowego hotelu oferującego aż 144 pokoje. Według zapowiedzi z marca 2017 r. pierwszy etap tej inwestycji powinien ruszyć w 4. kwartale bieżącego roku, ale na razie nie jest to pewne. Właściciel działki zamierza rozpocząć budowę dopiero po rezerwacji przynajmniej 50 proc. powierzchni przez ewentualnych najemców.


Wizualizacje Odra Park

 

Pętla autobusowa przy ul. Turkusowej

Postęp pracy: :( (przesunięcie zakończenia budowy)

Termin realizacji: listopad/grudzień 2017 r.

Koszt: 9 mln zł

Zawirowania wokół budowy pętli autobusowej przy ul. Turkusowej nie pomagają tej miejskiej inwestycji. Najpierw miasto musiało zrezygnować ze współpracy z poprzednim wykonawcą, który nie potrafił dokończyć pętli. Następnie nowy przetarg wyłonił kolejną firmę, która również ma problem z finalizacją inwestycji. Pętla miała być gotowa w sierpniu, tymczasem przyjdzie nam na nią poczekać do listopada lub grudnia bieżącego roku.

W międzyczasie trwają gorące dyskusje dotyczące nowej siatki połączeń na prawobrzeżu, zwłaszcza, że propozycja ZDiTM w tej materii to chyba najlepiej strzeżony dokument w mieście. Być może jej przedsmak poznaliśmy niedawno - kiedy planowano wygaszenie części linii pospiesznych, co nie spodobało się nawet prezydentowi Krzystkowi.

 

Posejdon

Postęp inwestycji: :) (w trakcie budowy)

Termin realizacji: lipiec 2019 r.

Koszt: 200 mln zł

To jedna z kluczowych i największych inwestycji w ostatnich latach. Odmieni ona wygląd jednej z ważniejszych części miasta. W związku z tym cieszy, że praca na budowie wre.

Przypominamy, że do dawnej, remontowanej galerii "Centrum" zlokalizowanej przy al. Niepodległości zostanie dobudowana nowa, spora część. W Posejdonie znajdzie się miejsce aż dla dwóch hoteli Marriott, biur i obiektów handlowych. Poznaliśmy również pierwszego najemcę biur w budowanym budynku - to firma brightONE Poland, która zamierza podwoić zatrudnienie (do 500 osób). Z tego właśnie powodu zajmie prawie jedną piątą powierzchni biurowej w Posejdonie.


Dawny Posejdon w środku

 


Tak ma wyglądać "nowy Posejdon"

 

Spalarnia śmieci "EcoGenerator"

Postęp prac: :)

Termin realizacji: listopad 2017

Koszt: 711 mln zł

To kolejna z serii inwestycji, z którą władze Szczecina miały duży problem. W czerwcu 2016 roku z placu budowy zszedł wykonawca – firma Mostostal, która odmówiła dalszych prac. Przeprowadzono kolejny przetarg - w listopadzie wygrała go włoska firma Termomeccanica. Jak jej idzie? Z facebooka spalarni, możemy dowiedzieć się, że obecnie na budowie uwija się kilkuset robotników i inżynierów, aby dotrzymać zbliżających się terminów. Na początku września przeprowadzono pierwszy etap tzw. gorącego rozruchu EcoGeneratora.

Pomimo tych perturbacji warto poczekać na koniec tej inwestycji. Szczecińska spalarnia będzie jedną z najnowocześniejszych w Europie. Będzie w stanie przetwarzać energię ze 150 tys. ton śmieci rocznie.

 

Stadion Pogoni – przebudowa

Postęp prac: :( (w trakcie projektowania) / :) (dofinansowanie z ministerstwa)

Koszt: 180-200 mln zł 
Termin: - ?

To wszystko trwa już zbyt długo i kwestia nowego stadionu dla Pogoni przewija się przez cały okres rządów Piotra Krzystka. Były już różne pomysły. Obecnie zdecydowano, że zamiast budowy nowego stadionu przestarzały obiekt przy ul. Twardowskiego zostanie gruntownie przebudowany. Pierwszy, zaproponowany przez architekta Jana Pachowskiego, projekt spotkał się z dużym niezadowoleniem kibiców. Prezydent Krzystek, po interwencji samego prezesa PZPN Zbigniewa Bońka, uległ i zgodził się na zmianę projektu uwzględniającą powstanie czwartej trybuny.

To wszystko działo się ponad rok temu. Na jakim etapie jest modernizacja? Projekt czwartej trybuny jest już gotowy, teraz trzeba go połączyć z projektem całego stadionu.

Dobrą wiadomością niewątpliwie jest fakt, że miasto ma otrzymać 30 mln zł od ministerstwa sportu i turystyki na centrum szkolenia dzieci i młodzieży, które powstanie na koronie stadionu. Ponadto urzędnicy znaleźli już osobę, która będzie odpowiedzialna za zarządzanie spółką Inwestycje Miejskie Stadion powołaną do przebudowy obiektu. To Zdzisław Zygmunt - właściciel firmy Globabud. W branży budowlanej działa od wielu lat.

Sama modernizacja stadionu ruszy najprawdopodobniej w przyszłym roku. Akurat przed wyborami samorządowymi.


Wizualizacja stadionu po przebudowie

 

Szczecin Business Plaza

Postęp prac: :) (w trakcie budowy)

Termin: 2018 - 2019

Koszt: 30 mln zł

Koniec lata to był znakomity czas dla inwestora budującego biurowce przy ul. Południowej. Wszystkie trzy budynki (16 tys. m kw.) zdecydowała się wynająć tylko jedna firma - duńska spółka 3Shape specjalizująca się w produkcji skanerów stomatologicznych. Tak szybka decyzja na wynajem całości ma swoje zalety - jak zapewnia inwestor - kompleks biurowo-magazynowy będzie szyty na miarę dla 3Shape.


Szczecińska Kolej Metropolitarna

Postęp prac: :) (w trakcie przetargów)

Termin realizacji: 2022 r.
Koszt: 600 mln złotych. 

To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji – nie tylko dla mieszkańców Szczecina, ale także Polic, Stargardu, Gryfina czy Goleniowa. Jeden bilet pozwoliłby nie tylko na szybki i sprawny dojazd do Szczecina, ale także na dalszym poruszaniu się komunikacją miejską po naszym mieście.

Latem ogłoszono pierwsze przetargi. Wyłonieni wykonawcy będą musieli nie tylko zmodernizować istniejące linie kolejowe, ale także przebudować aż 40 stacji i przystanków kolejowych. Co ciekawe powstaną również całkowicie nowe stacje w obrębie Szczecina: Szczecin-Dunikowo, Szczecin-Trzebusz, Szczecin-Żydowce, Szczecin-Nad Odrą, Szczecin-Artyleryjska, Szczecin-Arkońska oraz Szczecin-Ku Słońcu.

Latem złożono również wniosek o dofinansowanie unijne dla tego ogromnego przedsięwzięcia. Trzymajmy kciuki!


Stacja Szczecin Gocław 2017

 

Szczeciński Szybki Tramwaj – II etap

Postęp prac: :) (w trakcie konsultacji społecznych)

Termin realizacji: po 2020 roku

Koszt: 250 mln zł

Miał być szybki, tymczasem różnie z nim bywa. Trudno uwierzyć, ale w dwa lata po uruchomieniu SST, będzie remontowany już jej pierwszy odcinek - źle wyprofilowany zakręt. Nie za "szybko" na taką modernizację?

A co z drugim etapem? Pojawiły się trzy koncepcje, które przedyskutują mieszkańcy w ramach konsultacji społecznych już w październiku. Każda z nich zakłada dotarcie tramwaju do ul. Handlowej, po czym linia ta zaczyna przebiegać inaczej. Pierwszy wariant, najkrótszy, przebiegałby wzdłuż ul. Dąbskiej. Drugi to ulica Łubinowa, Struga, aż do osiedla Kijewo. Ostatni wariant dochodziłby do Klęskowa i odbijałby w stronę osiedla Nad Rudzianką.

 

Teatr Letni – przebudowa

Postęp prac: :( (przesunięcie terminu realizacji)

Termin realizacji: 2019 r.

Koszt: 12 mln zł

Teatr Letni w Parku Kasprowicza swoje najlepsze lata ma za sobą, dlatego miasto zdecydowało się zmodernizować projekt. Ogłoszono konkurs na koncepcję jego przebudowy. Zwyciężyła brytyjska firma architektoniczna Flanagan Lawrence. Jej pomysł został dostrzeżony na świecie. Od tamtej pory… nic się nie dzieje. Z tego powodu inwestycja będzie opóźniona o jakieś… dwa lata.

Patrząc na to, jak zaplanowano wydatki na to przedsięwzięcie, wszystko wskazuje na to, że przebudowa ruszy dopiero w przyszłym roku.


Wizualizacja Teatru Letniego