We wtorek minister skarbu Aleksander Grad ujawnił, kto kupił stocznie w Szczecinie i Gdynii. Tym inwestorem okazał się fundusz inwestycyjny Qinvest, którego gwarantem jest Quatar Islamic Bank.

Jak podał minister Aleksander Grad, pieniądze za obie stocznie zostaną przelane do 21 lipca.

Kilka dni wcześniej dowiedzieliśmy się natomiast, że Polska podpisała umowę z Katarem na dostawy drogą morską skroplonego gazu. Do transportu tej substancji potrzebne są specjalistyczne statki nazywane gazowcami, które mogłyby powstawać w stoczniach w Szczecinie i Gdyni. Dlatego też planowane wybudowanie gazoportu w Świnoujściu, wieloletni kontrakt na gaz z Katarem oraz wykupienie stoczni przez kapitał arabski układa się w logiczną całość. Jedyną przeszkodą może okazać się tylko... Gazociąg Północny, który zablokuje drogę do Szczecina i Świnoujścia statkom o dużej wyporności. Nie ulega jednak wątpliwości, że Szczecin i Świnoujście to ważne puzzle w polsko - rosyjsko - niemieckiej energetycznej układance.

Pisaliśmy już o tym, link do felietonu znajduje się pod artykułem.