Każdy przejazd pociągu sprawia, że przed barierami na ul. Cukrowej ustawiają się długie kolejki samochodów. Dlatego w tym miejscu planowana jest budowa bezkolizyjnego skrzyżowania, które poprawi bezpieczeństwo ruchu kolejowego, drogowego i pieszych.
Trzeba będzie przebudować ponad pół kilometra jezdni
Pociągi będą przejeżdżać nad jezdnią, konieczna jest więc znacząca ingerencja w istniejący układ drogowy.
– Ulica zostanie przebudowana na odcinku około 600 metrów. Droga zostanie obniżona, aby mogła przebiegać pod wiaduktem – tłumaczy Bartosz Pietrzykowski z biura prasowego PKP PLK.
Pod wiaduktem zaplanowano wyjścia prowadzące na perony stacji Szczecin Gumieńce. Inwestor pomyślał też o nowej infrastrukturze dla pieszych.
– Obok obiektu nad ulicą powstanie kładka dla pieszych. Schodami oraz pochylniami będzie można z niej zejść na chodnik, który będzie przebiegał wzdłuż ulicy pod wiaduktem – mówi Bartosz Pietrzykowski.
Zaplanowano również przejście, wyposażone w schody i pochylnie, z ul. Cukrowej w stronę ul. Kwiatkowskiego.
To złożona inwestycja. Na razie jest pierwsza wersja jej projektu
Inne ważne elementy planowanej przebudowy infrastruktury kolejowej w kierunku granicy to: budowa drugiego toru i elektryfikacja linii, wiadukt na drodze do Rajkowa, trzy przystanki kolejowe (Pomorzany Południowe, Warzymice, Przecław) oraz stacja w Kołbaskowie. Zrezygnowano z budowy piątego peronu na dworcu Szczecin Główny.
Na razie trwa projektowanie. – Prace przebiegają zgodnie z założonym harmonogramem. Wykonawca przedłożył do zaopiniowania inwestora pierwszą wersję projektu. Postępują procedury związane z uzyskaniem niezbędnych decyzji, m.in. o środowiskowych uwarunkowaniach oraz o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej – informuje Bartosz Pietrzykowski.
Kiedy mogłyby rozpocząć się prace budowlane? Kluczowe będzie zapewnienia dofinansowania unijnego.
– W przypadku pozyskania finansowania, ogłoszenie postępowania przetargowego na roboty planowane jest na IV kwartał 2024 roku. Realizacja robót planowana jest od połowy 2025 roku do końca 2028 roku – tłumaczy rzecznik PKP PLK.
Komentarze
29