Dziś na torze kartingowym w Szczecinie odbyła się prezentacja nowego samochodu Nissana Leaf, który jest w 100% ekologiczny. Auto to zostało zakupione w ramach kampanii „ Ekologicznie na czterech kółkach” i używany będzie podczas spotkań profilaktycznych.

„Ekologicznie na czterech kółkach” to kolejny projekt zachodniopomorskiej drogówki, w którym zagadnienia związane z bezpieczeństwem w ruchu drogowym połączone zostały z edukacją ekologiczną uczestników ruchu drogowego.

Celem projektu jest promocja samochodów z napędem elektrycznym oraz edukacja ekologiczna uczestników ruchu drogowego. W ramach kampanii zakupiony został samochód z napędem elektrycznym marki Nissan Leaf, który nie emituje do atmosfery spalin ani dwutlenku węgla . Pojazd, który jest w 100% ekologiczny, używany będzie podczas spotkań profilaktycznych oraz imprez plenerowych promujących założenia kampanii realizowanych dotychczas przez WFOŚiGW w Szczecinie oraz zachodniopomorską drogówkę m.in. EKOLOGICZNIE = BEZPIECZNIE, WIDOCZNIE – EKOLOGICZNIE i EKOLOGICZNY KIEROWCA.

Adresatami spotkań organizowanych z wykorzystaniem samochodu o napędzie elektrycznym będą zarówno osoby dorosłe – aktualni użytkownicy samochodów o napędzie spalinowym oraz dzieci i młodzież szkolna, którzy w przyszłości decydować będą o zakupie własnego pojazdu.

Aby zwiększyć zakres prowadzonych działań i liczbę odbiorców, pojazd będzie także wypożyczany do jednostek Policji na terenie całego województwa.

Dane techniczne (wersja 2013 oferowana w Europie) [50-51]

Przyspieszenie: 0-100 km/h w około 11,5 s

Prędkość maksymalna: 144 km/h

Zasięg na jednym ładowaniu: 199 km w cyklu NEDC

Masa pojazdu: w zależności od wersji od 1474 do 1548 kg

Dopuszczalna masa całkowita: 1945 kg

Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 4,445 m, 1,770 m, 1,550 m

Objętość przestrzeni ładunkowej: 370 litrów

Współczynnik oporu powietrza Cx: 0,28 (dla wersji z 17-calowymi felgami)

Silnik elektryczny: synchroniczny z magnesami trwałymi EM57

Moc maksymalna: około 109 KM (80 kW) w zakresie od 3008 do 10000 obr./min

Maks. prędkość obrotowa silnika: 10500 obr./min

Maks. moment obrotowy: 254 Nm (dostępny od 0 do 3008 obr./min)

Hamowanie odzyskowe: tak

Przeniesienie napędu: stałe przełożenie 8,1938:1 [51], brak sprzęgła

Napęd: na przednią oś

Akumulatory: litowo-jonowe LiMn2O4 firmy Automotive Energy Supply Corp. (AESC)

Czas ładowania 0-100%: około 4 h ładowarką pokładową o mocy 6,6 kW (moc wyjściowa 6 kW) i około 7 h ładowarką pokładową o mocy 3,6 kW (moc wyjściowa 3,3 kW)

Czas ładowania 0-80%: około 30 minut zewnętrzną ładowarką CHAdeMO o mocy 50 kW

Energia zgromadzona w akumulatorach: około 24 kWh

Liczba modułów: 48

Liczba ogniw: 192 (po 4 na moduł)

Napięcie nominalne pakietu: 360 V