Stowarzyszenie Kreatywni dla Szczecina zaprasza studentki i studentów zachodniopomorskich uczelni do udziału w projekcie „CSR4students". Jego celem jest podniesienie wiedzy oraz świadomości w zakresie idei oraz narzędzi społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR - Corporate Social Responsibility).

Projekt ten to nie tylko okazja do zdobycia konkretnej wiedzy (spotkania informacyjne, konferencja) ale także szansa na wygranie cennych nagród (laptopy, aparaty fotograficzne, dyski USB), czy okolicznościowych koszulek.

Dowiedz się więcej, wejdź na www.csr.szczecin.pl

- Coraz częściej słyszymy o społecznej odpowiedzialności biznesu – ale o co tak naprawdę chodzi?

Najprościej rzecz ujmując społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility) oznacza, iż przedsiębiorstwo dobrowolnie uwzględnia interes społeczny w swojej działalności biznesowej. To koncepcja, dzięki której firma generująca zysk, uwzględnia w swojej strategii interesy społeczne m.in. poprzez nawiązywanie uczciwych relacji z klientami, pracownikami, właścicielami i inwestorami, dostawcami, konkurencją i społecznością lokalną.

CSR jako strategia

Odpowiedzialny biznes nie sprowadza się jedynie do działalności filantropijnej. W szerszej perspektywie nie wystarcza ona bowiem do osiągnięcia efektywności ekonomicznej. Nie oznacza to jednak, że takie postępowanie jest nieistotne. Tego typu działania ze strony firm mogą pomóc w tworzeniu dobrych relacji z członkami lokalnych społeczności.
Odpowiedzialny biznes to podejście strategiczne i długo-falowe, oparte na dialogu społecznym. Nawet jeśli brzmi to jak banał - biznes i społeczeństwo potrzebują się nawzajem. Klienci są wrażliwi na jakość produktów, edukacja i wyrównanie szans są podstawą efektywnej siły roboczej, a stan-dardy chronią konsumentów. To tylko kilka z elementów sprawnego społeczeństwa.

Z drugiej strony potrzebuje ono efektywnych przedsiębiorstw, ponieważ żaden program socjalny nie może konkurować z biznesem, szczególnie przy tworzeniu nowych miejsc pracy, czy innowacyjnych rozwiązań.

CSR znany nie od dziś

Pierwsza doktryna społecznej odpowiedzialności biznesu stworzona została przez amerykańskiego przemysłowca i filantropa, jednego z najbogatszych ludzi swoich czasów Andrew Carnegiego (ur. 1835). Według niego na koncept CSR składają się dwie zasady – dobroczynności, która nakazuje bogatym wspomaganie ubogich i powierniczości, która nakazuje bogatym traktowanie siebie jako właścicieli majątku powierzonego im przez społeczeństwo,  w związku z czym powinien on być wykorzystywany zgodnie z zasadami prospołecznymi.

O nowoczesnym rozumieniu CSR możemy mówić, kiedy w roku 1953 Howard R. Bowen opublikował książkę “Social Responsibility of Businessmen”. Przez długi czas to właśnie jego tezy stanowiły podstawę do dyskusji nad zjawiskiem społecznej odpowiedzialności biznesu.

Korzyści z CSR

Dziś coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, że w celu utrzymania wydajności i konkurencyjności w szybko zmieniającym się świecie biznesu, powinny stać się odpowiedzialne społecznie. Firmy, które ślepo i wąsko kierują się motywem zysku, bez troski o szerokie spektrum zainteresowanych stron, w dalszej perspektywie wykazują się brakiem równowagi.

Przedsiębiorstwa angażując się w praktyki i działania zgodne z ideą CSR generują szereg korzyści, dość wspomnieć m.in.: poprawę wyników finansowych, wyższą zdolność do przyciągania kapitału, partnerów, klientów, lepszy wizerunek i reputację, przyjazne nastawienie społeczeństwa, zmniejszenie kosztów i ryzyka, budowanie przewagi konkurencyjnej, zwiększenie wydajności i jakości, czy większą lojalność pracowników.

XXI wiek uczynił ze społecznej odpowiedzialności biznesu zjawisko globalne. W wielu miejscach na świecie pojawiają się nowe ciekawe inicjatywy angażujące lokalny biznes, organizacje pozarządowe oraz władze państwowe.

W nowym stuleciu celem biznesu nie jest już tylko zysk, czy korzyści udziałowców. Są one jedynie środkami prowadzącymi do celu, jakim jest służba społeczeństwu, realizowana za pomocą wysokiej jakości oferty usługowo-produktowej, która docelowo prowadzić ma do wzrostu jakości życia społeczeństwa.

[ artykuły sponsorowane ]