Najnowsze europejskie dokumenty, zaskakujące animacje i teledyski. Ruszyła kolejna edycja Wieczorów Filmu Europejskiego z OFFicyną. Bezpłatne pokazy odbywają się w środowe wieczory aż do końca czerwca.
Projekcje będą połączone z dyskusjami na temat prezentowanych produkcji, moderowanymi przez Małgorzatę Frymus, dziennikarkę Radia Szczecin i dr. Damiana Romaniaka, krytyka filmowego i filmoznawcę. Początek o godz. 18:00. Wstęp jest bezpłatny.
Co będzie można zobaczyć?
środa 16 maja, godz. 18:00
Pogranicza rzeczywistości
„Zamejen”
reż. Leo Černic, 20 min, dokument, SI 2016r.
"Ja jestem na pograniczu, ty jesteś na pograniczu, wszyscy jesteśmy na pograniczu. Brzmi to jak piosenka dla dzieci, ale nią nie jest. Ciao, jestem Leo, miło mi cię poznać!" Ten niezwykle interesujący i pomysłowy słoweński dokument w reżyserii Leo Černica opowiada o przekraczaniu ograniczających i zniewalających nas granic i barier.
„Thea”
reż. Halvor Nitteberg, 14 min, dokument, NO 2016 r.
Thea ma 12 lat. Lubi grać w piłkę nożną i przebywać ze swoimi przyjaciółmi. Dlaczego marzy o tym, by zostać pilotem helikoptera ratunkowego? Dziewczynka cierpi na poważny rodzaj epilepsji, jednak w filmie dzieli się swoimi przemyśleniami na temat rzeczy, które sprawiają jej przyjemność. Obserwujemy Theę i jej rodziców podczas długiego pobytu w szpitalu pewnej zimy, po którym następuje powrót do domu. W szpitalnej szkole, podczas zajęć z rzeźbienia w drewnie, mała bohaterka przygotowuje prezent dla kogoś, kto jest jej bardzo bliski.
„Melleņu gari”
reż. Astra Zoldnere, 13 min, dokument, LV 2016 r.
Poetycki dokument o romskiej rodzinie, która spędza lato w łotewskich lasach, zbierając jagody w celach zarobkowych. Niesamowite opowieści o duchach snute podczas zbioru owoców stają się dla bohaterów pretekstem do refleksji nad swoją tożsamością jako grupy, a także swoim miejscu w niej. Bohaterowie zadają sobie egzystencjalne pytania, jak pogodzić przeszłość z przyszłością, tradycję z nowoczesnością. Ten niezwykły metafizyczny dokument pokazuje również ich wewnętrzną walkę o własną tożsamość, jej metaforą staje się podróż poprzez noc i dzień oraz dzień i noc.
„Protokolle”
reż. Jan Soldat, 20 min, dokument, DE 2017 r.
Każdy człowiek ma jakieś marzenia. Co się jednak dzieje, gdy pragnienia te w sposób radykalny przekraczają tabu narzucone przez społeczeństwo i kulturę? Budzący grozę psychologiczny dokument Jana Soldata przedstawia trzech mężczyzn, których ukryte marzenia u niejednego widza wywołają obrzydzenie i szok. Bohaterowie chcą być zamordowani, poćwiartowani i zjedzeni. Wnikliwi odbiorcy mogą się doszukać podczas seansu nawiązań do znanych filmów o tematyce kanibalistycznej („Nadzy i rozszarpani”, „Milczenie owiec”, „Kanibal z Rotenburga”).
„PASSENGER”
reż. Jamie Naqvi, 5 min, dokument, USA 2016 r.
Film krótkometrażowy stworzony za pomocą telefonu komórkowego, w niecodzienny sposób pokazujący obraz i światło.
„stranding”
reż. Nina Schipoff, 5 min, dokument, CH 2016 r.
Wyobraź sobie, że znajdujesz się w Grecji i dryfujesz po Morzu Jońskim. Pozostawiony na pastwę losu kapryśnemu morzu, unosisz się w kierunku brzegu niezamieszkałej wyspy Zeus. Film Niny Schipoff odznacza się przepięknym, realistycznym kadrowaniem morskich głębin, dzięki którym widz może poczuć się tak, jakby sam był wewnątrz oceanu. "stranding" posiada też głęboką i pozbawioną słów refleksję na temat dwóch światów – wody i lądu. W jaki sposób można wyznaczyć ich granicę?
Po projekcji odbędzie się dyskusja na temat prezentowanych filmów.
środa 23 maja, godz. 18:00
Poszukując zmian
„La concorrente”
reż. Alberto Diana, 39 min, dokument, IT 2016 r.
Francesca to niemająca stałego zatrudnienia i pracująca na zlecenie nauczycielka gimnastyki. Mieszka samotnie z trójką dzieci na Sardynii. Kryzys ekonomiczny pogłębia się, a jej starania wydają się niewystarczające, by utrzymać taki status życiowy, którego pragnie dla siebie i swoich dzieci. Decyduje się więc spróbować swoich sił w telewizyjnym teleturnieju. „The Contestant” to obyczajowy dokument o niezwykle silnej i dynamicznej kobiecie, która dzielnie znosi przeciwności losu i stara się być jak najlepszą matką.
„In the Backward of Time”
reż. Danilo Torre, 10 min, dokument, IT 2017 r.
Produkcja inspirowana klasycznym gatunkiem filmowym, jakim jest symfonia miejska. Tytuł odnosi się do strofy z „Burzy” Williama Szekspira, opowiadającej historię Prospera, czarownika i prawowitego księcia Mediolanu. Nawiązując do manipulacji Prospera, film używa licznych trickowych zabiegów filmowych. Przesunięcia i zatrzymania czasowe, retrospekcje czy abstrakcje wizualne opisują rozwój Mediolanu, którego alegorią stają się głównie konstrukcje drapaczy chmur. Film zdaje się poszukiwać odpowiedzi na pytanie, czy da się wykrystalizować czas za pomocą przeterminowanego materiału filmowego?
„D|DK”
reż. Karsten Wiesel, 10 min, dokument, DE/DK 2017 r.
Film składa się z 9000 ujęć, ożywiających 67-kilometrowy pas granicy niemiecko-duńskiej. Po długotrwałych krwawych konfliktach na tym terytorium, granica ta stała się ostatecznie miejscem pokojowym. Jej przebieg został ustalony w przeprowadzonym w 1920 r. referendum. Poszukiwanie najlepszej formy określania granic za pomocą demokratycznych środków jest procesem unikatowym w skali światowej.
„Pięknie nam się układa”
reż. Maciej Jankowski, 27 min, dokument, PL 2016 r. Kasia jest dziewiętnastoletnią Ukrainką, która żyje z dwa lata starszym Emilem pochodzącym z Polski. Młody mężczyzna dotychczas pracował jako kierowca ciężarówki. Pewnego dnia postanawia zrezygnować z pracy i razem z Kasią zarabiać sprzedając swoje życie intymne w Internecie. Oboje zarabiają pieniądze na portalu oferującym widzom seks na żywo. Emil waha się, czy powiedzieć o tym kontrowersyjnym zajęciu ojcu. Maciej Jankowski stworzył bardzo odważny dokument o młodych ludziach, którzy poszukują swojego miejsca w życiu.
Po projekcji odbędzie się dyskusja na temat prezentowanych filmów.
Projekt dofinansowany ze środków Gminy Miasto Szczecin.
Organizator projektu: Stowarzyszenie OFFicyna.
Partnerzy: Biblioteka Międzywydziałowa Uniwersytetu Szczecińskiego; Miejska Biblioteka Publiczna w Szczecinie.
Komentarze
0