Jak nakazuje tradycja, odczytane zostanie orędzie na Dzień Teatru. Po przedstawieniu o godz. 20:15 odczytane zostanie orędzie na Międzynarodowy Dzień Teatru. W tym roku orędzie adresowane do całego „teatralnego świata", stworzył Brett Bailey – południowoafrykański dramaturg, reżyser, scenograf i twórca instalacji. Swoje prace zogniskowane wokół problemów świata postkolonialnego, realizował w Republice Południowej Afryki, Zimbabwe, Ugandzie, na Haiti, w Demokratycznej Republice Konga, w Wielkiej Brytanii i Europie.
BRETT BAILEY (ur. 1967 w Kapsztadzie) – reżyser, dramatopisarz, scenograf, kurator festiwali sztuki. Absolwent wydziału dramatu i literatury na University of Cape Town, a także podyplomowych studiów performatywnych DasArts – Master of Theatre w Amsterdamie. W roku 1996 rozpoczął badania kultury Xhosa, dotarł do tradycyjnych nauczycieli. Dzięki zdobytej wiedzy zaczął do swych spektakli włączać elementy autentycznych rytuałów sangoma (uzdrowicieli i szamanów). Założył szkołę teatralną w Grahamstown, gdzie częścią szkolenia aktorów są elementy transowe (stosowane w asyście sangomów). Pracował w Afryce Południowej, Zimbabwe, Ugandzie, na Haiti, w Wielkiej Brytanii i wielu innych krajach Europy.
Słynie z dwóch nurtów swojej twórczości: sztuk teatralnych (Big Dada, Ipi Zombi?, iMumbo Jumbo, Orfeus) oraz instalacji performatywnych (Blood Diamonds: Terminal, EXHIBIT A, EXHIBIT B). Był reżyserem inauguracji IV Światowego Kongresu Kultury i Sztuki (2009), a w latach 2006–2009 i w roku 2011 reżyserował spektakle, otwierające kolejne edycje Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Harare. W latach 2008–2011 pełnił funkcję kuratora jedynego publicznego festiwalu sztuki w RPA: kapsztadzkiego Infecting the City. Zdobywca wielu wyróżnień i nagród.
W swoich artystycznych poszukiwaniach Bailey niezmiennie śledzi wiele warstw i problemów kolonialnej i pokolonialnej Afryki. W dramatach wydanych pod wspólnym tytułem "Plays of Miracle and Wonder" przywołuje dawne i współczesne ceremonie i sakramenty, mity i zabobony. Na przykład w "Ipi Zombi?" przypomina tragiczne polowanie na czarownice z roku 1996, rozpętane po wypadku samochodowym, w którym zginęło dwunastu chłopców. Oskarżono wtedy i zabito wiele kobiet. Afrykańscy krytycy nazywają twórczość Baileya „pracą geniusza, który wytycza drogę nowego teatru Afryki Południowej”.
TEATR TARTACZNA
"My, Tartaczna"
Premiera
Inscenizacja, scenografia : Zbigniew „Wojtek” Malec
Muzyka: Rafał Kuczewski
Zdjęcia: Tomasz Najder
Wykonanie scenografii: Andrzej Błażejczyk
Występują:
Prezentacja 1 Daniel Piesiewicz
Prezentacja 2 Kamila Leśnikowska
Prezentacja 3 Alicja Greiner
Prezentacja 4 Sławomir Szeniak
Prezentacja 5 Katarzyna Szybiak
ZESPÓŁ „CHORZY”
Chorzy w składzie:
Olek Różanek (znany również z grupy Ludzie Mili), Bartek Orłowski, Maciek Cybulski (znany również z grup Łona & The Pimps, Indios Bravos, Ludzie Mili), Jarek Izdepski, Tomek Nawrocki (znany również z Maciej Czaczyk Band).
Na potrzebę selekcji szufladkowej Chorzy (do niedawna Chorzy na Odrę) przyjęli za własny styl określenie Rock Społeczny. W piosence tytułowej z debiutanckiego albumu "Skończyliśmy się na Kill'em All" gościnnie wzięli udział: Stanisław Soyka, Piotr Cugowski, Piotr Banach, Piotr Gutek Gutkowski oraz Mieszko Sibilski, a zaledwie w miesiąc po ukazaniu się płyty nakładem wydawnictwa Podparty, Chorzy zarejestrowali materiał na kolejny album, który pod tytułem "Nieznośna lekkość hitów" będzie miał premierę niebawem. Do tego czasu w sieciach sklepów Media Markt i Saturn na terenie całego kraju - można pytać o pierwszą płytę, na której między innymi: Wystąpimy na Offie (satyra obnażająca ambiwalentny stosunek do polskiego underszoł, polecamy klip na youtube), Megaloman (równie gorąco polecamy klip), Co się stało z polską piłką (nie inaczej), Jajko na Well Done, Wyję jak pies.
Od strony literackiej w Chorych skojarzeniowa papka przeplata kulturę salonów i szczerość rynsztoka. Język bywa ostry jak brzytwa której chwyta się tonący autor, bezkompromisowo celując w problemy społeczne, kulturowe, a nade wszystko osobiste. Chorzy (zapewne z winy własnej twórczości, przywodzącej na myśl zarówno performance jak i manifest artystyczny) są szeroko eksploatowani na gruncie teatralnym, ale nie tylko, gdyż jako laureaci Lizard King Festival 2011 wpisują się w nurt alternatywnego rocka (i nie zapominajmy że społecznego). W Krakowie zdobyli również Grand Prix Festiwalu Korowód 2012, którego jedną z nagród był występ na żywo na antenie Programu Trzeciego Polskiego Radia ze studia im. Agnieszki Osieckiej. Mają na koncie występy na festiwalach: Przegląd Teatrów Małych Form Kontrapunkt, The Tall Ship's Races, Międzynarodowe Toruńskie Spotkania Teatralne, Międzynarodowy Kampus Artystyczny Fama, Akustyczeń Festiwal Szczecin, Zderzenie Sztuk i Kultur Sztukowanie, Międzynarodowy Festiwal Teatrów Awangardowych Pestka, Goleniowskie Spotkania Teatralne Bramat, Słupski Jesienny Przeciąg Gitarowy. Pochodzą z okolic Delty Odry.
TEATR TARTACZNA powstał w 2004 r. w Środowiskowym Domu Samopomocy w Szczecinie - Płoni na ul. Tartaczna 14 (stąd nazwa). Pierwszym spektaklem był „Sen Poety” przygotowany przez podstawie własnych tekstów uczestników zajęć teatralnych (czerwiec 2004 r.). Potem powstało kilka spektakli poetyckich z wykorzystaniem głównie własnych wierszy członków teatru. Ostatnim tego typu spektaklem były „Pory roku” (październik 2006 r.).
Skład teatru ulegał ciągłym zmianom, ale Kamila Leśnikowska i Daniel Piesiewicz stanowią trzon zespołu od samego początku. TEATR TARTACZNA korzysta z gościny Manuartefaktury w Szczecinie. Aktualnie w repertuarze teatr ma także takie spektakle jak: „ŁAWECZKA” Aleksandra Gelmana (premiera 20 grudnia 2009 r. MALARNIA TEATRU WSPÓŁCZESNEGO w Szczecinie); „NA PEŁNYM MORZU” Sławomira Mrożka (premiera 30 marca 2011 r. w Willi Lentza podczas II PRZEGLĄDU MAŁYCH FORM TETRALNYCH pod hasłem BLISKO SIEBIE); „KYNOLOG W ROZTERCE” Sławomira Mrożka (premiera miała miejsce 23 stycznia 2013r. w Piwnicy przy Krypcie na Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie w ramach SCENY AMATORA).
Spektakl „ŁAWECZKA” na VI SALEZJAŃSKIM OGÓLNOPOLSKIM FESTIWALU TEATRALNYM SOFFT 2012 zdobył IV nagrodę jury.
TEATR TARTACZNA działa pod patronatem: Stowarzyszenia Rodzin i Opiekunów Osób Chorych Psychicznie „Rodzina”
Komentarze
0