Jedenaścioro kandydatów z Polski i zagranicy wzięło udział w konkursie na stanowisko dyrektora ds. artystycznych Opery na Zamku w Szczecinie. Kilka dni temu ogłoszono, że spośród nich wybrana została ceniona i nagradzana dyrygentka, związana głównie z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Agnieszka Nagórka. „Pragnę, aby Szczecin stał się miejscem powstawania odważnych, pięknych i poruszających przedstawień” – powiedziała nowa dyrektor.

Agnieszka Nagórka jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury prof. Antoniego Wita oraz laureatką II nagrody na Międzynarodowym Konkursie dla Dyrygentów Operowych we włoskim Orvieto. W latach 2002-2013 związana była jako dyrygent z Teatrem Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu, debiutowała na tej scenie premierową realizacją opery „Faust” księcia Antoniego Radziwiłła, w reżyserii Adama Hanuszkiewicza. W tej instytucji przygotowała wiele realizacji, m.in. polskie prawykonanie opery „Gracze” Dymitra Szostakowicza.

W dotychczasowej karierze współpracowała też m.in. z reżyserami Mariuszem Trelińskim, Maciejem Prusem, Michałem Znanieckim, Pawłem Szkotakiem, Sebastianem Gonciarzem, Marią Sartovą czy Arturem Hoffmanem. Od 2009 roku prowadzi działalność pedagogiczną jako adiunkt w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Została odznaczona przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Brązowym Medalem za Długoletnią Służbę.

Agnieszka Nagórka komentując rozstrzygnięcie konkursu powiedziała: „W moim postrzeganiu sztuki szczególne miejsce zajmuje dialog tradycji z nowoczesnością. Wierzę, że teatr operowy może być miejscem spotkania różnych światów – repertuaru klasycznego i muzyki współczesnej, uznanych dzieł i nowych głosów, twórców lokalnych i międzynarodowych. Opera na Zamku – scena z unikatową historią i dynamicznym zespołem – zasługuje na atrakcyjny, odważny, ale i odpowiedzialnie nakreślony program artystyczny, łączący wysoki poziom wykonawczy z otwartością na nowe środowiska odbiorców (…) Pragnę, aby Szczecin stał się miejscem powstawania odważnych, pięknych i poruszających przedstawień – tworzonych z myślą o dzisiejszym widzu, ale zakorzenionych w bogactwie operowej tradycji”.