Poznaliśmy najkorzystniejsze oferty w sześciu przetargach na budowę nowych fragmentów trasy S10. Chodzi o odcinki pomiędzy Szczecinem a Piłą. Docelowo będzie to najprostsze drogowe połączenie w kierunku aglomeracji warszawskiej.

W aż pięciu przypadkach wybrano oferty przedstawione przez Budimex. W jednym najkorzystniejsza jest propozycja konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud.

Oferty przetargowe na poszczególne odcinki:

– Stargard – Suchań (dł. 13,8 km), wartość wybranej oferty: 450,38 mln zł, wykonawca: Budimex;

– Suchań – Recz (dł. 19,6 km), wartość wybranej oferty: 667,52 mln zł, wykonawca: konsorcjum Kobylarnia i Mirbud;

– Cybowo – Łowicz Wałecki (16,6 km), wartość wybranej oferty: 592,97 mln zł, wykonawca: Budimex;

– Łowicz Wałecki – Piecnik (14,9 km), wartość wybranej oferty: 538,05 mln zł, wykonawca: Budimex;

– Piecnik – Wałcz (dł. 16 km), wartość wybranej oferty: 552,22 mln zł, wykonawca: Budimex;

– Wałcz – Piła (dł. 13 km), wartość wybranej oferty: 721,29 mln zł, wykonawca: Budimex.

– Teraz dokumentacja postępowań trafi do kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Pozostali oferenci mają 10 dni na ewentualne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Dla pozostałych dwóch odcinków trwa jeszcze etap sprawdzania i weryfikacji ofert – informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Mowa o odcinkach Szczecin Kijewo – Zdunowo (dł. 4,4 km) i Recz – Cybowo (dł. 15,2 km). Tam wyboru najkorzystniejszych ofert można spodziewać się na przełomie marca i kwietnia. W pierwszym przypadku propozycje obejmują kwoty od 187,34 do 288,91 mln zł, w drugim – od 647 do 915,62 mln zł.

Optymistyczny scenariusz – otwarcie w 2028 roku

Prace będą prowadzone w formule zaprojektuj i wybuduj. Najpierw zwycięzcy przetargów będą mieli 10 miesięcy od dnia podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID.

– Zakładamy, że jej procedowanie zajmie 7 miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące.  Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca – wylicza Mateusz Grzeszczuk. – Zgodnie z powyższymi terminami budowa w terenie powinna rozpocząć się w 2025 r. Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają w 2028 r. 

S10 docelowo połączy Szczecin, przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń, z aglomeracją warszawską. Nowa droga ekspresowa będzie miała ok. 410 km długości.