Wyniki tego plebiscytu jego organizatorzy znali już w listopadzie. Tak się jednak stało, że laureatów Bursztynowych Pierścieni za sezon 2019/2020 poznaliśmy ostatecznie 22 lutego. Skromniejsza niż zazwyczaj gala została przeprowadzona w Gminnym Ośrodku Kultury, Sportu i Rekreacji w Przecławiu, a w części artystycznej wystąpili duet Córy Słońca, Konrad Pawicki oraz Olga Adamska.


Najpierw Srebrna Ostroga

Plebiscyt organizowany jest przez redakcję „Kuriera Szczecińskiego” (z przerwami, od 1965 roku!) i podsumowuje każdy sezon artystyczny w zachodniopomorskich teatrach. Uroczystość wręczenia nagród jest zatem wydarzeniem bardzo oczekiwanym. Z uwagi na obecną sytuację epidemiczną, ogłoszenie wyników planowane początkowo na listopad zostało odwołane, jednak udało się znaleźć nową – tegoroczną już – datę. Wieczór poprowadzili Piotr Ochman z Fundacji Kultury West&Art oraz dyrektor GOKSiR w Przecławiu, Mariusz Skóra.

Pierwsza nagroda została przekazana aktorce z teatru „Pleciuga”, Mai Bartlewskiej. Otrzymała ona Srebrną Ostrogę dla najbardziej obiecującej młodej osobowości na zachodniopomorskiej scenie „za wrażliwość, warsztat i sceniczny entuzjazm”.

Teatr Kana i Arkadiusz Buszko z nagrodami od jurorów

Następnie Duet Córy Słońca w dość niekonwencjonalnej formie wykonał utwory Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (wśród nich m.in. „Obraz cnoty”), a w kolejnych minutach poznawaliśmy następnych laureatów plebiscytu. Jurorzy konkursu docenili Arkadiusza Buszkę z Teatru Współczesnego za rolę Eligiusza Niewiadomskiego w monodramie „Zabić Prezydenta”, a za najlepszy spektakl sezonu uznali „Sit-down tragedy albo Szesnaście dotyków śmierci” Teatru Kana i Teatru Akhe.

– To dla nas ogromne wyróżnienie. To spektakl, w którym mierzymy się z kolejnym językiem teatru i dlatego propozycja teatru Akhe z Petersburga była dużym wyzwaniem, gdyż jest to przekaz bez słów. Cieszę się, że spektakl powstał, bo mówi o wielu ważnych, aktualnych sprawach, które są istotne dla naszego patrzenia na świat – mówił Dariusz Mikuła, dyrektor Teatru Kana.

Nieobecna laureatka napisała list

Kolejne ogłoszenia wyników poprzedził występ Konrada Pawickiego z towarzyszeniem Witka Szostaka na klawiszach. Aktor przedstawił m.in. autorskie utwory jak „Kołysanka dla Małego Księcia” czy „Prowadź mnie” oraz „Słynny niebieski prochowiec” Leonarda Cohena. Po tym występie dowiedzieliśmy kogo (za pomocą głosów SMS-owych oraz na kuponach drukowanych w „Kurierze Szczecińskim”) nagrodziła publiczność. Nagrodę dla najlepszej aktorki lub aktora otrzymała Sylwia Różycka z Teatru Polskiego za tytułową kreację w spektaklu „Piaf”. Laureatka nie mogła być obecna w Przecławiu (przebywa w Warszawie na próbach do spektaklu w Teatrze Roma) i dlatego nagrodę odebrała jej przyjaciółka, która odczytała długi list, w którym aktorka dziękuje m.in. samej Edit Piaf za to, że „czuwa nad próbami bycia jej symbolem, bycia wcieleniem miłości, której sama nigdy nie zaznała na tyle, na ile zasłużyła”.

Triumf Teatru Nie Ma

Za najlepszy spektakl widzowie – niespodziewanie – uznali przedstawienie „Rozbity Dzban” Teatru Nie Ma. W finałowej dziesiątce znalazły się takie inscenizacje jak: „Będzie dobrze, Cohen” (Teatr Piwnica przy Krypcie w Zamku Książąt Pomorskich), „Dymny” (Teatr Polski) czy „Kaspar Hauser” (Teatr Współczesny). Niestety organizatorzy nie podali w trakcie wieczoru, ile procent głosów otrzymał Teatr Nie Ma w tej rywalizacji. Tatiana Malinowska-Tyszkiewicz, dyrektor Teatru Nie Ma, działającego obecnie na scenie przy ulicy Szwoleżerów, komentując przyznanie nagrody, dziękowała za wsparcie medialne dla swego teatru. Mówiła też, że to trofeum to duża niespodzianka, ale też motywacja do dalszych działań.

Wielka Nagroda i finał

Specjalne wyróżnienie przyznano także Michałowi Janickiemu, który odebrał Wielką Nagrodę Jury „za klasę ról komediowych w Teatrze Polskim, za Teatr Kameralny i Festiwal Euromusicdrama promujący muzykę teatralną”, a na finał gali dwie piosenki zaśpiewała laureatka Bursztynowego Pierścienia z poprzedniego sezonu, Olga Adamska.