Pociągi na tej trasie mają rozwijać prędkość 250 km/h, co skróciłoby obecny czas przejazdu o połowę. Doprowadzić do tego mają inwestycje związane z tzw. kolejową szprychą nr 9, która połączy Szczecin z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą. Wszystko gotowe ma być do 2040 r.

Ambitne plany do 2040 r.

CPK to węzeł transportowy planowany między Warszawą a Łodzią. Jego koncepcja zakłada budowę lotniska, które będzie posiadać dogodne połączenie kolejowe ze stolicą i wszystkimi dużymi miastami. Zapewnić ma to modernizacja istniejącej infrastruktury i budowa 1600 km nowych linii w ramach 10 tzw. kolejowych szprych, które rozchodzić będą się z CPK we wszystkie strony kraju.

Nas najbardziej interesuje szprycha nr 9, a dokładnie jej fragment biegnący do Szczecina. Z Warszawy, przez Łódź, Sieradz, Kalisz i Poznań. Nowa infrastruktura ma pozwolić na dojechanie do stolicy w 3h i 15 min. Ma być to możliwe w „horyzoncie czasowym do 2040 r.”.

Czy to realne?

Obecnie najszybszy pociąg ze Szczecina do Warszawy pokonują tę trasę w 6h i 42 min. Gdy po drodze nie ma remontów ten czas skraca się do około 5h i 30 min. To wciąż jednak dużo więcej niż ambitne plany rządowe.

Już na początku 2018 r., gdy pojawiły się pierwsze takie deklaracje, poseł Arkadiusz Marchewka (Koalicja Obywatelska) dopytywał o szczegóły. Interesowało go m.in. jak wyliczono nowy czas przejazdu i jakich nakładów finansowych będzie wymagało przystosowanie infrastruktury kolejowej. W odpowiedzi z Ministerstwa Infrastruktury dowiedział się, że wszystko jest „oparte na wstępnych założeniach”, a na konkrety przyjdzie czas. 1,5 roku później rząd utrzymuje, że 3h i 15 min pociągiem ze Szczecina do Warszawy, to wciąż realna perspektywa.