W piątek złożono podpisy pod umową na przebudowę torowiska (a w niektórych miejscach całej ulicy) od pl. Żołnierza Polskiego do pętli Dworzec Niebuszewo. Realizacja inwestycji ma zająć maksymalnie 720 dni, czyli powinna skończyć się najpóźniej 1 grudnia 2022 r. Pierwsze utrudnienia dla kierowców i pasażerów pojawią się w styczniu.

To inwestycja miejskiej spółki Tramwaje Szczecińskie. Wykonawcą prac wycenionych na 174 mln zł będzie firma ZUE S.A. Znana już w Szczecinie choćby z przebudowy torowiska na pl. Szarych Szeregów i na Wyszyńskiego. Zwykle zbierała za swoją pracę pochlebne recenzje. Teraz staje przed bardzo wymagającym zadaniem.

To jedna z głównych tras tramwajowych

Zakres rozpoczynającej się właśnie inwestycji jest bowiem bardzo duży. Obejmuje on przede wszystkim:

- przebudowę torowiska w al. Niepodległości oraz al. Wyzwolenia do Ronda Giedroycia,

- przebudowę torowiska w ciągu ul. Kołłątaja, ul. Asnyka,

- przebudowę pętli Dworzec Niebuszewo,

- przebudowę torowiska w ciągu pl. Żołnierza Polskiego, ul. Matejki i ul. Piłsudskiego (do pl. Rodła),

- przebudowę placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego.

Tam, gdzie torowisko nie jest wydzielone, remont przejdzie cała ulica. To oznacza największe zmiany na odcinku al. Wyzwolenia od hotelu Dana do ryneczku Kilińskiego. Powstanie tam m.in. droga rowerowa, a na chodnikach nie będzie można parkować.

Najpierw okolice Dworca Niebuszewo i pl. Żołnierza Polskiego

Ten etap prac będzie realizowany jednak później. Roboty rozpoczną się bowiem w styczniu na dwóch końcach remontowanego odcinka.

– Zadanie jest skomplikowane i wymagające, zostanie podzielone na kilka etapów. W styczniu rozpocznie się pierwszy z nich i będzie realizowany odcinkowo w rejonie Dworca Niebuszewo oraz placu Żołnierza. Trwają ostatnie prace przy projektowaniu optymalnych rozwiązań przy czasowych organizacjach ruchu. Utrudnień w tak newralgicznych punktach uniknąć się nie da, chodzi jednak o to, żeby uciążliwość dla mieszkańców – pasażerów komunikacji miejskiej oraz kierowców była jak najmniejsza – informuje Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie.

To nie koniec torowej rewolucji w Szczecinie. W najbliższym czasie rozpisany ma być przetarg na remont obejmujący przede wszystkim: ul. Kolumba, al. Powstańców Wlkp. i pętlę Pomorzany. Łącznie, w latach 2015-2023, miasto zamierza wydać na przebudowę torowisk aż 505 mln zł. Całe zadanie dofinansowane jest z Unii Europejskiej kwotą 174 mln zł.