PKP Polskie Linie Kolejowe rozstrzygnęły przetargi na modernizację infrastruktury kolejowej na potrzeby SKM. Wykonawcą prac o łącznej wartości 618 mln zł ma być spółka Trakcja PRKil SA.
Na rozstrzygnięcie dwóch przetargów ogłoszonych przez PKP PLK trzeba było czekać aż siedem miesięcy od daty otwarcia ofert. Okazało się wówczas, że propozycje cenowe zainteresowanych firm znacząco przekraczają budżet zaplanowany przez spółkę. W przypadku modernizacji linii kolejowej Szczecin Główny – Police najtańsza oferta była o ponad 100 mln zł wyższa niż zakładane 370 mln zł. Ostatecznie zdecydowano się dołożyć brakujące pieniądze. Czekano tylko na potwierdzenie dofinansowania unijnego w wysokości 512 mln zł.

Przetargi wygrała spółka Trakcja PRKil SA. W obu przedstawiła najtańszą propozycję i zaproponowała najkrótszy czas wykonania wszystkich prac. Za modernizację linii Szczecin Główny – Police otrzyma 479,8 mln zł. Wyremontowana zostanie istniejąca infrastruktura, wszystkie przystanki na tej trasie (a także powstaną nowe, np. Szczecin Ku Słońcu), a między Turzynem i Pomorzanami wybudowany zostanie drugi, brakujący tor. Czas realizacji to 25 miesięcy.

Za modernizację linii ze Szczecina do Gryfina, Stargardu i Goleniowa spółka Trakcja PRKil SA otrzyma 138,7 mln zł. Zakres prac przewidzianych na 22 miesiące obejmuje m.in. renowację istniejących stacji, ale też budowę nowych przystanków (Szczecin Łasztownia, Szczecin Trzebusz).

Po rozstrzygnięciu ewentualnych protestów z wybranymi wykonawcami zostaną podpisane umowy. SKM ma być gotowa w 2022 roku. Na liniach łączących Szczecin z Policami, Gryfinem, Stargardem i Goleniowem ma być łącznie 40 przystanków. 26 z nich na terenie Szczecina.

Poza PKP PLK w budowę SKM zaangażowane są również samorządy. Szczecin ma zainwestować 100 mln zł w budowę węzłów przesiadkowych i parkingów przy przystankach SKM. Duże zmiany czeka np. otoczenie stacji Szczecin Niebuszewo, przy której wybudowana zostanie pętla autobusowa. Prace służące powstaniu SKM zostaną również wykonane podczas budowy węzła Łękno (to osobna inwestycja). W Stargardzie powstaje już Zintegrowane Centrum Przesiadkowe, w Goleniowie trwają przygotowanie do przetargu na podobną inwestycję.

Łączny koszt uruchomienia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej to 741 mln zł.