Miasto zamówiło w poznańskim Modertransie dwa komplety części do montażu tramwajów dwukierunkowych. Pierwszy z nich jest już częściowo złożony.

Na facebookowym profilu „Uwaga tramwaj” pojawiły się jego pierwsze zdjęcia. Pochodzą od miłośników komunikacji miejskiej z Poznania. Tam bowiem, w siedzibie Modertransu, rozpoczął się montaż tramwaju dla Szczecina.

- Część prac montażowych została wykonana w listopadzie przez naszych pracowników na hali produkcyjnej Wykonawcy, co znacząco zmniejszy zakres prac do wykonania po dostarczeniu tramwaju do Szczecina oraz pozwoli na szybsze włączenie nowego tramwaju do eksploatacji – tłumaczy Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie.

Modertrans zobowiązał się dostarczyć wszystkie części do 9 marca, ale wszystko wskazuje, że nastąpi to wcześniej. Najpóźniej w maju wykonawca ma dostarczyć wszystkie części niezbędne do montażu przez pracowników Tramwajów Szczecińskich drugiego składu. Koszt całości zamówienia to 12,5 mln zł.

Zamówione tramwaje dwukierunkowe będą przegubowe, wieloczłonowe i częściowo niskopodłogowe. Posiadają kabiny motorniczego na obu końcach i drzwi z obu stron. To sprawia, że są cięższe i zapewniają mniej miejsc niż podobnej długości klasyczne tramwaje. Ale wady te rekompensuje ich największa zaleta. Nie potrzebują pętli na końcu swojej trasy, wystarczy tzw. krańcówka (układ torów z rozjazdem). Zawracanie umożliwiają również specjalne nakładki, które można tymczasowo umieścić w niemal dowolnym miejscu na torowisku. To pozwoli na większą elastyczność w przypadku remontów czy awarii, gdy trasa ulega skróceniu.

Tramwaje dwukierunkowe będą również niezbędne, gdy w przyszłości ruszy zapowiadana budowa torowiska na ul. 26 Kwietnia. Pierwszy etap zakończy się w okolicy skrzyżowania ulic Witkiewicza i Derdowskiego, gdzie oczywiście nie będzie miejsca na budowę pętli. Docelowo torowisko ma zostać poprowadzone dalej, w kierunku Krzekowa.

 

Fot. Justyna Wróblewska