Ogłoszono przetarg na zakup 2 zeroemisyjnych autobusów przegubowych o napędzie elektrycznym. Zwycięzca postępowania będzie miał rok na dostarczenie pojazdów.

Po ulicach Szczecina jeździ obecnie 14 autobusów elektrycznych ­– 8 przegubowych i 6 jednoczłonowych. Teraz miasto chce zamówić 2 niskopodłogowe, klimatyzowane, przegubowe autobusy zeroemisyjne, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo.

Będą miały one ok. 18 metrów długości i pomieszczą minimum 120 osób (co najmniej 35 miejsc siedzących, w tym min. 8 dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi). Zostaną wyposażone w silnik elektryczny i system odzyskiwania energii podczas hamowania oraz jazdy z góry. Zakupione pojazdy muszą zapewniać możliwość ładowania plug-in i pantografowego. Zasięg na jednym ładowaniu nie może być mniejszy niż 80 km.

Oferty przetargowe można składać do 29 września. Do tej pory producentem wszystkich elektrycznych autobusów dla Szczecina była firma Solaris Bus & Coach.

Zakup kolejnych dwóch takich pojazdów jest możliwy dzięki dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Szczecin otrzymał z tego tytułu 6,1 mln zł na dwa autobusy elektryczne i trzy stacje ładowania. Urzędnicy liczyli na więcej, bo wnioskowali o dotację na 8 pojazdów, czyli 23 mln zł.

Gdy w 2020 roku miasto kupowało pierwsze przegubowe autobusy elektryczne, każdy z nich kosztował ok. 4 mln zł. Łączna kwota za 8 pojazdów wyniosła wówczas 32,3 mln zł, z czego 20 mln zł pochodziło z dofinansowania unijnego.