Będą to kolejne na szczecińskich ulicach pojazdy marki Solaris. W środę podpisano umowę w sprawie zakupu ośmiu autobusów krótkich i ośmiu przegubowych.
Autobusy będą fabrycznie nowe, niskopodłogowe, niskoemisyjne, hybrydowe z silnikiem zasilanym olejem napędowym (spełniającym normę emisji spalin EURO VI). Wartość kontraktu to ok. 42 mln zł. 27 mln z tej kwoty pochodzić będzie z unijnych funduszy Regionalnego Programu Operacyjnego.

Nowe autobusy na ulicach Szczecina mają pojawić się do końca tego roku. Trafią do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Klonowica, a to oznacza, że będą jeździć po lewobrzeżnej części miasta. Tam pojazdy z dwoma silnikami (spalinowym i elektrycznym) można wykorzystać efektywniej niż na prawobrzeżu ze względu na gęstszą sieć przystanków i mniejsze prędkości rozwijane przez autobusy.

- Zaletą układów hybrydowych jest zmniejszenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych spalin oraz hałasu. Po zastosowaniu napędu hybrydowego można część energii gromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu. Istnieje również możliwość wyłączania silnika spalinowego podczas częstych postojów co również wpływa na powstawanie oszczędności – tłumaczy Marta Kufel z Centrum Informacji Miasta.

Oprócz tego w autobusach hybrydowych Solaris Urbino montowane są urządzenia GPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem, które umożliwiają uruchomienie funkcji Arrive-and-Go. Funkcja ta wyłącza dodatkowo pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku. - To ekologiczne rozwiązanie, według przeprowadzonych testów, jest w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem - czytamy w komunikacie prasowym firmy Solaris.

Według Wieloletniej Prognozy Finansowej szczecińscy urzędnicy w 2020 r. chcą kupić pierwsze autobusy o napędzie wyłącznie elektrycznym.