Miejska spółka Tramwaje Szczecińskie przygotowuje się do wymiany urządzeń informacji pasażerskiej, monitoringu oraz systemu emisji reklam w 11 Swingach (tramwaje typu 120NaS2). Ma to kosztować ok. 2 mln zł.

 

Zmiany obejmą część pojazdów, które trafiły do Szczecina w 2013 roku. Przedmiotem zamówienia złożonego przez Tramwaje Szczecińskie jest demontaż istniejących urządzeń informacji pasażerskiej, monitoringu oraz systemu emisji reklam, a następnie dostawa nowego sprzętu i jego instalacja, wraz z niezbędnym oprogramowaniem oraz sprzętem do obsługi i zarządzania.

Będą nowe „choinki”, czyli „termometry”

Taki elektroniczny system informacji pasażerskiej obejmuje m.in. tablice zewnętrzne LED i LCD:

– tablicę czołową, pokazująca numer linii i kierunek jazdy, a na przystankach końcowych numer linii i kierunek jazdy na przemian z czasem odjazdu, z możliwością wyświetlania informacji w dwóch wierszach;

– tablicę czołową tylną, pokazująca numer linii;

– tablice boczne dwustronne LED/LCD;

– tablicę boczną numerową LED, skierowaną na zewnątrz tramwaju, z dużymi cyframi dla osób niedowidzących;

– tablice brygadową LED, pokazująca numer linii i numer brygady przedzielone ukośnikiem.

Nowe tablice LCD pojawią się również wewnątrz tramwajów. To tzw. „choinki”, czy inaczej – „termometry”. Boczne tablice, pokazujące numer linii, cała trasę między jej krańcami, z oznaczeniem nazw przystanków i kierunków jazdy oraz czasu przejazdu.

Głosowa informacja, monitory LCD i kamery

Częścią zamówienia jest również głosowa informacja przystankowa. Mikrofon, wzmacniacz i głośniki zapewnią łączność głosową motorniczego z przedziałem pasażerskim. Prowadzący pojazd będzie miał także możliwość komunikowania się przez głośniki zamontowane na zewnątrz tramwaju.

W tramwajach wymienione zostaną monitory LCD (po 5 w każdym – 2 zestawy po dwa monitory pod sufitem i jeden na szafie za kabiną motorniczego). Wyświetlane są na nich reklamy i pasek z informacjami.

Zamontowany zostanie też nowy system monitoringu z 6 kamerami wewnętrznymi, 3 kamerami zewnętrznymi, kamerą toru jazdy, kamerą w kabinie motorniczego i mikrofonem rejestrującym rozmowy prowadzącego pojazd z pasażerem.

Jest jedna oferta

W przetargu zgłosiła się tylko jedna firma – R&G PLUS z Mielca. To wykonawca, który m.in. wyposażył niedawno w podobny system szczecińskie tramwaje dwukierunkowe. Realizację nowego zamówienia wycenił na 1,999 mln zł. To cena mieszcząca się w budżecie, gdyż Tramwaje Szczecińskie planowały wydać na ten cel 2,238 mln zł.

Przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty. Jeśli oferta zostanie zaakceptowana, wykonawca będzie miał rok (360 dni) na realizację zamówienia.