Najpierw przebudowana zostanie stacja w Gryfinie, a następne będą: Szczecin Dąbie, Daleszewo i Czepino. Łącznie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybudują i zmodernizują 27 stacji oraz przystanków. W 2022 r. zatrzymywać się będą przy nich pociągi Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Projekt współfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko ma wartość 530 mln zł. Zakłada on prace na odcinku linii kolejowej Stargard – Szczecin Główny (nr 351), linii Gryfino – Szczecin Główny (nr 273), Szczecin Dąbie - Goleniów (nr 401) oraz na odcinku Szczecin Główny – Police (nr 406).

Gryfino, a później 26 innych stacji

Najpierw zmodernizowana zostanie stacja w Gryfinie. Rozpoczęły się już prace związane z przebudową peronów. Na stacji pojawi się nowe oznakowanie, gabloty informacyjne, ławki oraz wiaty. Remont przejdzie przejście podziemne, w którym zamontowane zostaną windy (na peron 2. i 3.). Wszystko po to, aby infrastruktura była dostosowana do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Łącznie zmodernizowanych zostanie 17 przystanków przyszłej SKM-ki. Najbardziej zmienią się zapuszczone dawne stacje przy linii kolejowej w kierunku Polic (m.in. Szczecin Pomorzany, Szczecin Pogodno, Szczecin Niebuszewo czy Szczecin Gocław).

Poza tym, wybudowanych zostanie 10 nowych przystanków: Szczecin Cmentarz Centralny, Szczecin Niemierzyn, Szczecin Stołczyn Północny, Szczecin Skolwin Północny, Police Dąbrówka, Szczecin Żydowce, Szczecin Łasztownia, Szczecin Dunikowo, Szczecin Trzebusz, Goleniów Park Przemysłowy. Ważną zmianą będzie też budowa drugiego toru na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn.

Węzły przesiadkowe i wspólny bilet

W projekcie SKM, poza PKP PLK, uczestniczą również samorządy. Ich zadaniem będzie budowa węzłów przesiadkowych na komunikacją miejską i parkingów, tuż przy przystankach kolejowych. Szczecin zlecił przygotowanie dokumentacji projektowej. Wiadomo już, że ze względów oszczędnościowych pierwotne plany trzeba będzie nieco odchudzić.

Szczecińska Kolej Metropolitalna usprawnić ma komunikację między Szczecinem a pobliskimi miastami. Wprowadzony ma zostać jeden bilet, pozwalający łączyć podróż koleją z przejazdami komunikacją miejską.