Wcześniej zamawiający cały czas zakładał, ze uda się zrealizować wszystkie prace jeszcze w tej perspektywie unijnej, czyli do końca 2023 roku. Teraz PKP Polskie Linie Kolejowe przyznają, że to niemożliwe. – Obecnie zakończenie inwestycji zakłada się pod koniec 2024 roku – informuje Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP PLK.

 

Największe opóźnienie jest na linii kolejowej Szczecin – Police. Generalny wykonawca, spółka Trakcja S.A., już wcześniej mówił, że zakończenie prac w 2023 roku jest nierealne. To o tyle ważne, że do końca przyszłego roku budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej powinno się rozliczyć. Teoretycznie przekroczenie tego terminu może skutkować koniecznością zwrotu 512 mln zł unijnego dofinansowania. Są już jednak prowadzone rozmowy, by tę groźbę oddalić.

– Podejmowane są działania dla zapewnienia dalszego finansowania inwestycji. Przygotowywane są dokumenty niezbędne do złożenia wniosku do Centrum Unijnych Projektów Transportowych, umożliwiającego podział dofinansowania unijnego i realizację inwestycji po 2023 roku – uspokaja Bartosz Pietrzykowski.

Szukają „nowych rozwiązań realizacji projektu”

Przypomnijmy, że współpraca wykonawcy z zamawiającym nie układa się przy tym projekcie najlepiej. Spółka Trakcja skarży się na przeszkody, które miały uniemożliwiać jej „podjęcie prac oraz uzyskanie pozwoleń na budowę”, a PKP PLK narzeka na „niewystarczający potencjał” wykonawcy.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są w stałym kontakcie z wykonawcą Trakcja S.A. dla optymalizacji prac na ważnym społecznie kontrakcie. Obecnie trwają rozmowy w sprawie wypracowania nowych rozwiązań realizacji projektu – informuje Bartosz Pietrzykowski.

Na najbardziej sporne odcinki (łącznie ok. 2,5 kilometra) wprowadzono wykonawcę zastępczego. ZRK-DOM Poznań realizuje planowane tam prace zgodnie z przyjętym harmonogramem. Zakończono wzmacnianie podłoża na jednym z odcinków szlaku Szczecin Gocław – Szczecin Niebuszewo, a podobne prace postępują na innym jego fragmencie. Rozpoczęto roboty rozbiórkowe na stacji Szczecin Skolwin.

Budują nowe perony na czterech stacjach

Spór Trakcji z PKP PLK nie oznacza, że ten wykonawca nie prowadzi prac na innych odcinkach. Obecnie budowane są perony na stacjach Szczecin Żelechowa, Szczecin Drzetowo, Szczecin Golęcino i Goleniów Park Przemysłowy. W Gryfinie trwa remont przejścia pod torami oraz budowa windy na nowy peron.

– Wykonawca jest również w trakcie projektowania peronu na stacji Szczecin Pogodno. Projektowany przez wykonawcę peron, uwzględniać będzie warunki wydane przez Miejskiego Konserwatora Zabytków [zachowana musi zostać zabytkowa wiata – red.] oraz zakres robót uzgodniony we współpracy z PLK – przekazuje Bartosz Pietrzykowski.

Zaczęto od rozbiórek

Wcześniejsze prace skupiały się przede wszystkim na rozbiórkach, zwłaszcza na trasie Szczecin - Police. Wybudowano też odwodnienie i nawierzchnię nowego toru na szlaku Szczecin Skolwin – Police. Zakończył się remont mostu nad Przęsocińską Strugą, na którym następnie zostaną wymienione tory. Przebudowano peron nr 1 na stacji Daleszewo oraz peron nr 3 na stacji Gryfino.

Szczecińska Kolej Metropolitalna ma usprawnić połączenie Szczecina z Policami, Gryfinem, Stargardem i Goleniowem. Za przebudowę torów i przystanków odpowiada PKP PLK, a wokół nich infrastrukturę przesiadkową budują gminy.