Ceglaną konstrukcję podziemnego tunelu odsłonięto podczas przebudowy peronu nr 3 na Dworcu Głównym. Odkrycie jest niespodzianką dla wykonawcy i PKP Polskich Linii Kolejowych.
- Podczas prac rozbiórkowych na peronie nr 3 odkryto fragment konstrukcji tunelu. Z odkrytego fragmentu wynika, że biegł on w poprzek peronów nr 3, 2 i 1. Odchodził od niego tunel biegnący wzdłuż peronu nr 3, który jest zasypany. Nie znamy oficjalnego przeznaczenia podziemnego tunelu oraz daty jego powstania – informuje Zbigniew Wolny z Zespołu Prasowego PKP PLK.
Dokąd prowadził zasypany korytarz?
Tunel odsłonięto za starą kładką, na wysokości czwartego peronu i lokomotywowni. W wykopie widać ceglaną, łukową konstrukcję, a także stalowe drzwi i pozostałości farby fosforyzującej.
- Oznacza to, że starszy ceglany tunel został w czasie II wojny przystosowany do pełnienia funkcji schronu – mówi Agnieszka Fader z Podziemnych Tras Szczecina. - Trudno jednak przesądzać jakie było pierwotne przeznaczenie tunelu. Stawiałabym na to, że to część infrastruktury tuneli pocztowych. Wskazuje na to bardzo podobna konstrukcja do znanych nam tuneli pocztowych zaczynających się pod budynkiem dawnej poczty dworcowej. Przebieg odnogi tunelu pod peronem trzecim może oznaczać, że łączył się on z tamtymi korytarzami.
Tunel na planie z 1905 r.
Odsłonięty właśnie tunel biegnie również w poprzek peronów nr 3, 2 i 1. Na planie Dworca Głównego z 1905 r. w okolicach tego miejsca jest zaznaczony podziemny korytarz o takim przebiegu (bez odnogi pod peronem trzecim). Kilka lat temu ten plan analizowany był na forum Sedina.pl. Na jego podstawie jeden z użytkowników doszukiwał się istnienia trzech podziemnych tuneli pod torami i peronami. Dwa dobrze znane to tunel pasażerski (jeszcze niedawno można było nim dojść na perony) i wspomniany wcześniej tunel pocztowo-bagażowy.
„No i trzeci na końcach peronów (na wysokości pętli autobusowej) tam były jakieś magazyny ale nie wiem od czego. Oczywiście z tych tuneli były wyprowadzone windy” – czytamy na forum Sedina.pl
fot. Sedina.pl
Kolizja z wiatą
Obecnie wykonawca przebudowy dworca – firma Porr - i PKP PLK nie skupiają się na ustalaniu przeznaczenia odkrytego tunelu, tylko na rozwiązaniu bardziej praktycznego problemu. Prawdopodobnie trzeba będzie bowiem nieco skorygować projekt przebudowy peronu.
- Na tej części peronu nr 3 zaprojektowano nową wiatę peronową. Aktualnie analizujemy zakres kolizji fundamentów wiaty z odkopaną konstrukcją tunelu – mówi Zbigniew Wolny.
Modernizacja dworca potrwa do końca 2019 r. Na razie oddano do użytku peron nr 2. Poza pracami na peronie nr 3 przewidziano jeszcze przebudowę starej kładki i połączenie jej łącznikiem z nową.
A dlaczego nikt nie zwróci się do władz niemieckich z prośbą o wytłumaczenie, pomóc itd.
Oby tylko tego nie zakopali czy tez zniszczyli...mogli by to przykryc np szklem aby bylo to widoczne.
@WYRWA Ciekawie by to wyglądało i oby tak zrobili.
Nie piszcie takich rzeczy w gazetach bo się jeszcze Warszawa dowie i wywiozą cegłę do stolycy jak to miało miejsce po wojnie, gdzie zamiast odbudować miasto transporty cegieł jechały do W-wy włącznie z zabytkami.
Może wkoncu dokopie się do podziemnych tuneli kolei metropolitarnej ktora jeszcze jeździła pod szczecinem
Już ten kawałek wczesniejszy z napisem rauchen verboten zakopany, zamiast zostawić to jako atrakcje częściowo odkryte i przeszklone specjalnym szkłem, jak to zrobili np. w Atenach ze starymi murami pod drogami i chodnikami, to pewnie i to zasypią i w PISdu.
Jak zwykle potomkowie niepismiennych chłopów to zasypią. Ten dworzec po przebudowie to koszmar.
A to zdziwienie..zaraz zakopią, żeby za 100 lat przy kolejnej modernizacji następne pokolenie miało odkrycie..
Pedro od Niemców niczego nie uzyskasz ani niczego się nie dowiesz. Jakakolwiek korespondencja kierowana w tamtą stronę to tak samio jakbyś wyrzucił na smieci. Pieknie jest tylko w tvn.
Szybciej dowie się od Niemców niż z archiwum w naszym magistracie. Więcej tez wiedzą nasi odkrywcy podziemi ,niż kochani urzędnicy. Pani Alicja to jakaś mało reformowalna,albo z jedynej słusznej siły narodu-czyli, niech żyje I sekretarz
Brak mi słów to co oni wyprawiają z naszym dworcem. Piękne stare wiaty zniszczyli i dalej niszczą zamiast je zostawić. W Gdańsku stoją podobne i nikt tam ich nie usuwa, czy ten nasz konserwator zabytków zezwala na takie rzeczy??? Dziada bym wyrzucił za wsiasz na to co on pozwala. Co do tunelu wszyscy wiedzielą co trzeba o jego istnieniu. Rozmawiałem z dyżurnym ruchu, który pracował kiedyś na dworcu głównym i po tym niby odkryciu poprzedniego tunelu powiedział mi o istnieniu tego tunelu
nie pierwszy taki tunel . osobiście świadkiem bylem jak w trakcje przebudowy targowiska Tobruk I . na wysokosci Urzsdu morskiego pod skarpa/nasypem odkryto tunel . Kilka chwil później zarząd targowiska odgrodzil wszystko i zakazal co kolwiek na ten temat mowic , zjada sie konserwarkrzy zabytkow i przebudowa stanie w miejscu. Szkoda można było to rozwiązać inaczej. na pewno więcej odwiwdzalo by zabytkowy korytarz niz "centrum" handlowe . szybko zostalo wejście zakopane :( arekmlody.ab@gmail.com
Ależ odkrycie.Przeciez to dawno było wiadomo o podziemnym Szczecinie w tym miejscu.
Jak odkryto to trzeba drążyć temat dalej a dosłownie rzecz ujmując drążyć tunel dalej bo on napewno gdzieś prowadzi do czegoś co zostało nie odkryte.
Czy macie tam jakieś cegły które moznq zabrać do Wawy?
nowe dawno odkryte -odkrycie....:!!!!! :) :) :) Marcin wujek google się kłania....https://www.facebook.com/TVPSzczecin/videos/tajemniczy-tunel-odkryty-12-lat-temu/2342805382412189/
I tak go zasypia te śmiecenie jak wiele innych ciekawych fortyfikacji bo takie są władzę w Polsce a Czesi znaleźli bunkier i to bardzo duży ale znaleźli tuż za naszą granicą a my co tylko media pierdoły i banda posrancow co pierdoła bo to nie wolno bo tamto i chuj cisza pojebany rząd i władze administracyjne a może coś dla pokolenia by wiedzieli że tak nocowali kawiarenka muzeum poczty PKP jest wiele rozwiązań jak boduja drogi to zniszczą wszystkie zeczy jak bunkry pance rowy i betonowe umocnienia czołgowe poco to niszczyć pozdr niech się zmieni to prawo historia bo stare komuchy tam siedzą dalej żałosne
Gdyby to wszystko odrestaurować, udostępnić, mielibyśmy największą atrakcję Szczecina przyciągającą turystów. Ale oni wszystko zasypują, zalewają betonem. Może nowy Prezydent Szczecina jest w stanie coś z tym zrobić ?
Tam jest sporo tuneli. Widać chociażby na tych zdjęciach z tego wykopu, że ściana cegieł obudowuje kolejny, sąsiadujący tunel.
Nie dość,że odnawianie ( nie mylić z przebudową lub budową ) tego dworca idzie jak nieboszczyk na cmentarz,to teraz już w ogole terminy staną się kosmiczne.Jedno wielkie pobojowisko,na dworu,chaos i ciągłe awarie.Żaden chyba dworzec w Polsce nie był w ten sposb odświeżany,odnawiany jak ten w Szczecinie.Kompromitacja.
Witam czytałem ze tory prowadziły z dworca głównego az do tunelu do powstanców
Kolejne tajemnicze "rewelacje" :))))) Zapewne Bachu coś w skarpetkach schował :)) Ciekawe kiedy i czy w ogóle odkryte zostaną inne "tajemne" przejścia a to pod rzeką, a to gdzieś na wzgórkach :))
to tam wyjechac mial Zloty Pociąg?!
Jak znam życie, zniszczą i tyle, tam zazwyczaj nie ma ludzi myślących o takich znaleziskach jak o jakiejś szansie do wykorzystania tylko jak o problemie, którego trzeba się pozbyć.
Super sprawa, choć widać, że u nas - w Polsce wszytko jest robione na ostatnia chwilę, a wystarczy zobaczyć dokumenty w naszym Muzeum Miasta (Rynek Sienny), sprawdzić w Lubece (Niemcy) znajduje się mnóstwo ważnych dokumentów naszego miasta.
Zróbcie reklamę ze odkryto zasypany złoty pociąg i miasto Szczecin nagle zaleje fala turystów.
co za bujdy pracowalem w latach 70 w rozdzielni paczek na Dworcu budowalismy winde ,,,i juz wtedy bylo wiadomo o ww tunelach ,na kazdym peronie byly windy ,,,oczywiscie bardzo dlugo zasklepione tylko deskami najdluzej bylo widoczne na peronie trzecim ,,od glownego odchodzil poprzeczny szeroki korytarz w strone Poczty wylot zaslepiony od strony ul Owocowej dlugo bylo widac na elewacij ,,ot i wielka historia ,,zaznacze ze windy byly kompletne choc widoczne ze od wojny nie uzywane,,,
Panowie . Skrzyknijmy się i pod dworzec zobaczyć jak dalej postąpić . Szczecin jest nasz a nie urzędu
Opiszę nieco dziwna historię. około 13-15 lat temu odwiedziłem Rejonową dyrekcję Kolei na Korzeniowskiego. wędrując po rożnych pokojach w końcu dotarłem do geodezji gdzie szukałem materiałów związanych z budowa Berlinki (autostrady). Przy okazji wdałem się w rozmowe z pracownikami tegoż wydziału. Dowiedziałem sie wówczas że w ich archiwum znajduje sie chyba z 5 szaf z dokumentami niemieckimi które nie były otwierane nie uwierzycie - od końca wojny!! Dowiedziałem sie również o historii budynków handlowych a wlaściwie to pasażu handlowego ulokowanego wewnątrz obudowanej obecnie czerwoną cegłą ściany, Były tam ponoć wszystkie dokumenty związane z działalnościa kolei za Niemców. Czy są one jeszcze dzisiaj? Trudno powiedzieć. Należy domniemywać że kolejne nieudolne reformy mogły spowodować zniszczenie tego archiwum. Ale równie prawdopodobne jest że zmiany spowodowały ze kolejne ekipy nie interesowały się tym zbiorem. Archiwum to było umieszczone na ostatnim pietrze tego budynku i wchodziło sie tam po takich wąskich schodach z korytarza. Szukajcie a znajdziecie