Do przetargu na dostawę elementów do dwóch tramwajów dwukierunkowych przystąpiła tylko firma Modertrans Poznań, wyceniając swoją pracę na 12,5 mln zł. Pojazdy mają być później składane w Szczecinie przez pracowników miejskiej spółki Tramwaje Szczecińskie. Możliwe jest rozszerzenie zamówienia o elementy do kolejnych dwóch pojazdów.

To model działania już sprawdzony w Szczecinie. Na takiej zasadzie montowane były tutaj tramwaje Moderus Beta, do których elementy dostarczył właśnie Modertrans Poznań. Teraz też można było się spodziewać ich zainteresowania nowym zamówieniem.

Oferta w wysokości 12,5 mln zł nieco przekracza budżet planowany na tę inwestycję, który ustalono na poziomie 12,3 mln zł. Czy środki na ten cel zostaną zwiększone?

– Trwa weryfikacja dokumentów i możliwości finansowych spółki – informuje Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie.

Dwukierunkowe i częściowo niskopodłogowe

Pierwsze nowoczesne tramwaje dwukierunkowe na szczecińskich torach mają być przegubowe, wieloczłonowe i częściowo niskopodłogowe. Wybrany w przetargu podmiot będzie zobowiązany do dostawy nowych nadwozi, elementów podzespołów, wyposażenia, części mechanicznych i elektrycznych niezbędnych do montażu pojazdów przez pracowników Tramwajów Szczecińskich. Wykonawca musi też dostarczyć niezbędne specjalistyczne wyposażenia obsługowo – naprawcze i przeprowadzić szkolenia dla pracowników.

Zwycięzca przetargu będzie miał 180 dni od dnia podpisania umowy na dostarczenie pierwszego kompletu do montażu pierwszej sztuki tramwaju i 240 dni na drugą dostawę. Do końca 2021 r. Tramwaje Szczecińskie będą mogły skorzystać z opcji rozszerzenia dostawy o jeszcze jeden lub dwa komplety. Będzie to zależne od pozyskania dofinansowania na ten cel.

Dlaczego są potrzebne?

Tramwaje dwukierunkowe mają być przydatne podczas remontów, gdy trasa ulega skróceniu, lub przy ograniczonej możliwości utworzenia pętli. Posiadają one kabiny motorniczego na obu końcach i drzwi z obu stron. To sprawia, że są cięższe i zapewniają mniej miejsc niż podobnej długości klasyczne tramwaje. Ale wady te rekompensuje ich największa zaleta. Nie potrzebują pętli na końcu swojej trasy, wystarczy tzw. krańcówka (układ dwóch torów z rozjazdem). Zawracanie umożliwiają również specjalne nakładki, które można tymczasowo umieścić na torowisku w niemal dowolnym miejscu.