Już od soboty kierowców i pasażerów, a także mieszkańców Niebuszewa, czeka prawdziwa rewolucja. Właśnie rozpoczyna się pierwszy etap przebudowy torowiska, który niesie za sobą szereg zmian w poruszaniu się w tamtym rejonie.

 

W sobotę, 9 stycznia, na ulicy Kołłątaja na odcinku od ronda Giedroycia do ronda Sybiraków oraz wzdłuż ulicy Asnyka na odcinku od ronda Sybiraków do ul. Boguchwały ruszą prace nad nowym torowiskiem.

Koniec względnego spokoju komunikacyjnego

– Już dzisiaj w nocy rozpoczną się dość duże zmiany. Po północy zostanie zdemontowana trakcja tramwajowa w ciągu ul. Kołłątaja i dalej Asnyka, więc tramwaje już od poranka nie pojadą starą trasą. Nowe linie będą wyznaczone po nowych trasach. Kierowcy samochodów zauważą, że zjazd z ronda Giedroycia nie będzie możliwy w stronę ul. Kołłatają do ronda Sybiraków i dalej Asnyka aż do Boguchwały. Z ruchu ogólnego wyłączamy odcinek ul. Kołłatają od ronda Giedroycia przez skrzyżowanie z ulicą Barbary, poprzez rondo Sybiraków, ul. Asnyka poprzez skrzyżowanie z Kadłubka aż do skrzyżowania z ul. Boguchwały. Będą dwa przejazdy, jeden na wysokości skrzyżowania z ul. Barbary, tak by zachować połączenie pętli z ul. Długosza, gdzie część pojazdów będzie się włączać w ciąg ulic al. Wyzwolenia, drugi na wysokości ul. Kadłubka, umożliwiający przejazd między jedną częścią Niebuszewa a drugą. Całkowicie będzie wyłączony przejazd przez rondo Sybiraków – tłumaczy Marcin Charęza, kierownik zespołu ds. organizacji ruchu.

Którędy zatem jeździć?

Charęza apeluje, by pasażerowie komunikacji miejskiej zapoznali się z komunikatami umieszczonymi na stronie chociażby ZDiTM, a kierowców prosi o zwrócenie uwagi na tablice objazdowe.

Główny objazd wyznaczony jest od ronda Giedroycia przez al. Wyzwolenia, ul. Krasińskiego do skrzyżowania z ul. Chopina i Rapackiego. Część kierowców również będzie mogła skorzystać z innych objazdów, np. z ul. Warcisława będzie można dojechać do skrzyżowania z ul. Orzeszkową, następnie do skrzyżowania z ul. Kadłubka, ul. Kołłataja i ul. Naruszewicza.

– Sądzę, że pierwsze dni, a w szczególności poniedziałek, będą ciężkie dla kierujących. Będziemy obserwować kilka skrzyżowań, w tym najbardziej newralgiczne na tę chwilę skrzyżowanie ul. Krasińskiego z ul. Naruszewicza i ul. Niemierzyńską. Tutaj prawdopodobnie mogą zajść jakieś zmiany w programie sygnalizacji świetlnej bądź zostanie ona przełączona na sygnał żółty migający. To wszystko będzie w zależności od tego, jaki potok pojazdów będziemy mogli określić. Przed przebudową ciężko było to określić ze względu na pandemię i różny rozkład ruchu pojazdów – mówi Charęza.

Dużo inwestycji to dużo utrudnień

Cała inwestycja obejmuje prace od placu Żołnierza aż po pętlę Niebuszewo. Podzielona jest na trzy etapy. Pierwszy z nich, odcinek A, to roboty od ronda Giedroycia po ul. Boguchwały, aż do pętli Dworzec Niebuszewo. Odcinek B będzie obejmował pętlę biegnącą przez przez plac Żołnierza, do pl. Rodła, przez ul. Matejki, do Bramy Królewskiej, z powrotem do placu Żołnierza. Ostatni odcinek C będzie polegać na przebudowie drugiej połowy pl. Rodła aż do ronda Giedroycia.

Planowane jest prowadzenie jednoczesnych prac na etapach A i B. Cała inwestycja ma potrwać 720 dni, a same prace na Niebuszewie planowane są do końca października.

Jak podkreśla Charęza, rok 2021 nie będzie łatwy dla kierowców. – Przygotowujemy się, że lata 2021/22 będą najcięższe drogowo od lat – zapowiada Charęza. – W planach jest przebudowa torowisko od pl. Żołnierza po Niebuszewo, modernizacja ul. Energetyków, przebudowa Estakady, remont al. Wojska Polskiego od pl. Szarych Szeregów do pl. Zwycięstwa włącznie. Prace na węźle Głębokie mają potrwać do końca roku. Będzie nas jeszcze czekać w tym, mam nadzieję, rozpoczęcie kolejnej dużej inwestycji torowej, jaką mamy na Pomorzanach – wylicza Charęza. – Pragnę zapewnić, że w miarę możliwości staramy się koordynować te prace tak, aby do końca 2023 inwestycje były zakończone i rozliczone. Po ich zakończeniu główne ulice na terenie miasta Szczecina będą inaczej wyglądać niż w chwili obecnej.

Wykonawcą robót jest firma ZUE S.A. Realizacja całej inwestycji, od pl. Żołnierza Polskiego do Dworca Niebuszewo, kosztować będzie 174 mln zł.