Jak wygląda dzisiejsza rzeczywistość przesiąknięta światem wirtualnym, czy potrafimy wyciągać wnioski z popełnionych błędów oraz o rewolucyjnej potrzebie zmian opowiadać będą nowe wystawy w Trafostacji Sztuki.

 

„Zniknij z Ziemi” Yuriko Sasaoki, „Ślepcy” Michała Jankowskiego oraz „Sztuczna Patointeligencja” to trzy zupełnie niezależne wystawy, które otwierają nowy jesienny sezon w TRAFO Trafostacji Sztuki.

– Również w październiku będą mieć premierę jeszcze trzy (!) kolejne projekty: „ZINZINATTI: i „Lotny Dom Wydawniczy" (14 października) oraz wystawa Aleksandry Demianiuk, prezentowana w kolejnej odsłonie cyklu „Headshots" (28 października), więc będzie sporo działań – zapowiada Stanisław Ruksza, dyrektor TRAFO Trafostacji Sztuki.

Wymieszanie wszelkich dostępnych porządków symbolicznych

Jedną z otwieranych dzisiaj wystaw jest „Zniknij z Ziemi” Youriko Sosaoki, która staje się odbiciem terminu niesamowitości, zapożyczonego z tradycji zachodniej psychoanalizy.

– Wystawa Yuriko Sasaoki w TRAFO to pierwszy indywidualny pokaz artystki w Europie. Sasaoka jest jedną z najwybitniejszych przedstawicielek „młodej sztuki” Japonii, czyli artystów i artystek urodzonych w latach 80. W Kraju Kwitnącej Wiśni to bardzo gorące nazwisko. Kilka lat temu gościła w TRAFO na dużej polsko-japońskiej wystawie „Mono No Aware”. Publiczność miała okazję zobaczyć jej instalację „Gyro” – była to najbardziej charakterystyczna i podobająca się widzom praca. Teraz artystka przygotowała specjalnie dla Szczecina wielokanałową instalację zainspirowaną historią Polski i poświęconą niesamowitości – tłumaczy Ruksza.

Na wystawie w ramach didaskaliów ZzZ obejrzeć można dokumentację wideo wystawy Possible Futures (Kioto, 2021), zrealizowanej jako para-gra wideo z gatunku survival-horror oraz zapis programu nadawanego na żywo przez artystkę, w którym streszcza ponad tysiąc lat historii Polski.

Wystawa dostępna będzie do 16 stycznia 2022.

Współczesny malarz polski

W obrazach Jankowskiego ociekające farbą rozwarte oko, przekreślające identyczne twarze pozornie odmiennych ludzi, wydaje się wzywać do przebudzenia się i otwarcia oczu. Oko w historii kultury, począwszy od tekstów antycznych i biblijnych, po szekspirowskie i romantyczne „oczy duszy”, oznaczało zazwyczaj zdolność widzenia, iluminację i uzyskanie mądrości przez zobaczenie, widzenie było bliskie wiedzy.

– To, moim zdaniem, jeden z najciekawszych współczesnych malarzy polskich. W TRAFO pokazujemy – premierowo w Polsce najnowszą serię artysty. Z jednej strony jest to w sensie warsztatowym tradycyjne malarstwo, z drugiej te pieczołowicie namalowane obrazy Jankowskiego odnoszą się do gorzkich zagadnień współczesności: naszej nieumiejętności wyciągania lekcji z historii, hipokryzji, zbioru lęków i apokalipsy, którą sobie sami szykujemy – komentuje Ruksza.

Wystawę „Ślepcy” będzie można zwiedzać do 2 stycznia 2022 roku.

Praca i odpoczynek w cyberprzestrzeni

Ostatnio awarii uległ jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych na świecie. Przez kilka godziny ludzie byli odcięci od kontaktu internetowego ze znajomymi i informacji, co negatywnie wpłynęło na ich samopoczucie. W tym kontekście trzecia wystawa w TRAFO nabiera jeszcze mocniejszego wydźwięku.

– Na wystawie „Sztuczna Patointeligencja” pokazujemy sześć prac wideo wyłonionych drogą konkursu, zorganizowanego we współpracy z warszawską ASP. Są to realizacje przygotowane w konwencji programu telewizyjnego, które analizują różne aspekty rozwoju sztucznej inteligencji i ich wpływ na realne życie – wyjaśnia Ruksza.

Wystawa gościć będzie w Trafo od 7 do 24 października 2021 roku.