Marszałek Olgierd Geblewicz podpisał wniosek o przeniesienie na rzecz GDDKiA decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach budowy Zachodniego Obejścia Szczecina.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie inwestorem przy budowie jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w historii miasta. Wcześniej za uzyskanie części niezbędnych dokumentów odpowiedzialny był samorząd województwa. To na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego (przy współfinansowaniu Gminy Miasto Szczecin, Gminy Goleniów, Gminy Police i Powiatu Polickiego) powstało „Studium wykonalności Zachodniego Drogowego obejścia Miasta Szczecina”.

Jego ostatnim elementem była decyzja środowiskowa. Dokument ten wydany został przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie 6 kwietnia 2017, a po rozpatrzeniu odwołań, 19 grudnia 2017 r., Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie wydała decyzję w zakresie środowiskowych uwarunkowań dla Zachodniego Obejścia Szczecina.

- Teraz całe zadanie trafia pod skrzydła GDDKiA, bo zgodnie z decyzją rządy Ewy Kopacz z 2015 r. obejście zostało wpisane do sieci autostrad i dróg ekspresowych. My, we współpracy z lokalnymi samorządami wykonaliśmy swoje zadanie, które było niezwykle trudnym i skomplikowanym procesem. Trzymam kciuki za GDDKiA, za sprawne przeprowadzenie prac projektowych i w dalszej przyszłości części wykonawczej. To inwestycja o kluczowym znaczeniu dla Szczecina i całego Pomorza Zachodniego – powiedział marszałek Olgierd Geblewicz.

Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina połączy autostradę A6 w Kołbaskowie przez Police i tunel pod Odrą (Police - Święta) z węzłem dróg ekspresowych S3 i S6 w Goleniowie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ok. 51 km.

Dzięki budowie obwodnicy lepsze połączenie z A6 i S3 uzyskają mieszkańcy północnych i zachodnich dzielnic Szczecina oraz wielu miejscowości w Powiecie Polickim. Powstanie krótsza droga nad morze (zwłaszcza dla lewobrzeżnej części miasta) i na lotnisko w Goleniowie. A ciężarówki jadące do Zakładów Chemicznych Police nie będą musiały przejeżdżać przez centrum Szczecina.

Kolejnym etapem przygotowania inwestycji mają być badania geologiczne. Ministerstwo Infrastruktury przeznaczy na nie 8,5 mln zł. Do rozpoczęcia pierwszych prac budowlanych jednak jeszcze daleko. Najpierw trzeba zapewnić finansowanie całej inwestycji, której koszt wstępnie szacuje się na 4 mld zł.