Społeczna odpowiedzialność biznesu (tzw. CSR) to stosunkowo młode zjawisko na polskim rynku. W ostatnich latach można zaobserwować jednak, że coraz więcej przedsiębiorstw stawia na działania z tego zakresu. Dotyczy to także firm funkcjonujących na Pomorzu Zachodnim, które coraz odważniej inwestują w ochronę środowiska, kampanie społeczne, wolontariat czy programy dla pracowników.

CSR jest w polskim biznesie dopiero na początkowym etapie, ale stanowi ważny element strategii rozwoju wiele marek. Dlaczego? Dla wielu klientów oraz kontrahentów (w szczególności tych zagranicznych) jest to jeden z ważnych czynników. Proekologiczne działania takie jak wspieranie ograniczenia emisji dwutlenku węgla czy udział w kampaniach dotyczących bezpieczeństwa mówią wiele o kulturze organizacyjnej przedsiębiorstwa oraz są doskonałym sposobem na zbliżenie z lokalną społecznością. Świadomość znaczenia tej kwestii dostrzegają również firmy ze Szczecina i okolic.

Bridgestone wspiera bezpieczeństwo na drodze

Przykładem marki, która od dłuższego czasu aktywnie wspiera lokalną społeczność, jest oferująca pracę w Stargardzie firma Bridgestone. Fabryka od lat współpracuje z regionalną policją przy akcji „Bezpieczna droga do domu”, w ramach której co roku organizuje konkursy związane z tematyką bezpieczeństwa dla najmłodszych oraz przeprowadza warsztaty z tego zakresu w szkołach.

W październiku firma we współpracy z Zespołem Szkolno-Przedszkolnym nr 1 w Stargardzie oraz Komendą Powiatową Policji w tym mieście przygotowała imprezę pod hasłem „Bądź bezpieczny na drodze”. Celem całego działania było zwiększenie świadomości na temat bezpieczeństwa nie tylko wśród najmłodszych, ale także ich rodziców. W tym celu zorganizowano m.in. wyścig rowerowy oraz konkursy.

To nie jedyne aktywności dotyczące społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzone przez Bridgestone Stargard.

W czerwcu w Fabryce prowadzona była zbiórka artykułów szkolnych dla wychowanków Stargardzkiego Domu Dziecka wśród pracowników firmy. Zespół Bridgestone wziął również udział w XIII Biegu o Błękitną Wstęgę – każdy przebiegnięty kilometr oznaczał przekazanie 10 zł przez Bridgestone dla wspomnianego domu dziecka. Biegaczom udało się uzyskać dofinansowanie w wysokości 2000 zł.

PDC Logistics pomaga niepełnosprawnym

Sporo na rzecz poprawy losu niepełnosprawnych robi z kolei firma PDC Logistics (zajmująca się dystrybucją części motocyklowych i do skuterów śnieżnych), która działa w Szczecinie w dwóch lokalizacjach: w Baltic Business Park (m.in. pracują tu specjaliści od marketingu i programiści) oraz w Załomiu (mieści się w nim centrum dystrybucji czy studio fotografii produktowej). Szwedzkie przedsiębiorstwo jest nie tylko największym pracodawcą w Załomiu, ale też chętnie angażuje osoby niedosłyszące czy chorujące na stwardnienie rozsiane.

Województwo zachodniopomorskie ma jeden z najniższych wskaźników zatrudnienia osób borykających się z niepełnosprawnością. PDC Logitics stawia więc na pomoc niedosłyszącym, epileptykom, chorym na stwardnienie rozsiane, autyzm czy mających ograniczenia ruchowe. Pracownikami zostają podopieczni organizacji pozarządowych, które są partnerem merytorycznym przedsiębiorstwa w przystosowaniu nowych osób do specyfiki zakładu pracy.

***

Podobnie jest w przypadku innych przedsiębiorstw w regionie. Grupa Reklamowa ZAPOL została wyróżniona przez pracowników Instytutu Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego tytułem „Równej Firmy”, która wspiera otoczenie lokalne i daje pozytywny przykład innym miejscom w regionie. Podobnym wyróżnieniem może pochwalić się również biuro4u, które dodatkowo prowadzi Fundację „Twój Biznes”, propagującą rozwój przedsiębiorczości w miastach i na terenach wiejskich. Te i wiele innych przykładów pokazują, że CSR nie jest firmom na Pomorzu Zachodnim obcy.